Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3548 ggr
Ove555
2012-01-14 10:57
2

Problem med Lightroom 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tyvärr köpt Lightroom 3 och betalat över 2000 kr för det.  Och det tog inte länge förrän problem uppstod. Det började när jag skulle gå in i en mapp och redigera en bild, bilden kom upp, men det kom däremot inte upp något verktyg för att redigera bilden. Sen försökte jag luska ut vad det berodde på. Kom sedan någonstans där det stod så här: Bilden finns redan. Vill du ersätta den. Jag tänkte då att ska jag få upp bilden jag vill redigera så får jag väll trycka på ja. Efter jag tryckt på ja så slutade Lightroom 3 att fungera.

Sen när jag försökte öppna Lightroom 3 så såg det ut så här på skrivbordet (se bild) och jag fick ingen information om någon lösning på problemet.

Och hur ska jag nu göra? Förmodar att jag får avinstallerar programmet och installera det igen. Men det är nog inte lönt för då kommer nog samma problem att uppstå igen

Schnauzertik
2012-01-14 11:49
0

Det här kan vara lite trixigt och det gäller att hålla tungan i rätt mun.

Lämnar följande ideer, som du kan prova på ditt eget ansvar om du vill.

1. Det första man kan försöka me där en omstart av datorn och sen försöka starta om lightromm.Tror inte det hjälper här men försök i alla fall.

2. Troligen är det katalogen ( P1135161.JPG.lrcat) som det är fel i. Om du har fler kataloger (backupkatalog eller annan)  kan du försöka  starta lighroom från en annan katalog genom att dubbelklicka på katalogens namn. (Om du inte har lrcat knuten till lightroom ska du högerklicka och välja "öppna med" och välja lightroom)

Om man inte har angett något särskilt så ligger katalogerna under C:\användare\användarnamnet\Mina bilder\Lightroom.

Du kan också starta "Min dator" och göra en sökning på lrcat så ska du få upp alla lightrooms kataloger.

3. Om du inte har någon anna katalog att starta från kan det kanske funka med att döpa om katalogen t.ex lägg till BU först. När du sen försöker starta lightroom normalt borde den inte hitta någon katalog utan själv skapa en ny.

Troligen kan du inte använda den ursprungliga katalogen mer utan får bygga upp en ny.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
2012-01-14 11:50
2

Ove, det ser ut som om du har försökt laga något som inte var trasigt.

Det är hackarspråk; du har alltså installerat Windows 64-bitars på din dator när det hade funkat bra med 32-bitars och orsakat mindre problem. 64-bitars Windows beter sig på det här sättet, och programmen, som exempelvis Lightroom, kan också ha svagheter, som främst hänger ihop med att det handlar om betaversioner som inte är färdigtestade och "flygfärdiga".

Det är därför JazzBazz inte använder betaprogramvara.

Möjligen kan det funka bättre om du installerar 32-bitars och kör i kompatibilitetsläge.

Schnauzertik
2012-01-14 12:52
0

Här håller jag inte med dig. windows 64 bit versionen har flera fördelar, framförallt att en del program går snabbare (t.ex. lightroom i 64 bit), minneshanteringen och också säkerheten.

Lighttoom 3 64 bit är ingen beta.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
2012-01-14 13:15
3

Må så vara att den inte är beta, men ove hittade en bugg, och den är inte så lätt att komma underfund med eller åtgärda. Genom ett enda litet felval, som programmerarna har hjälpt till att möjliggöra, fick han programmet att krascha och hamna i ett omöjligt läge där det inte längre kan öppnas.

Det är en typisk supportfråga, och den borde åtgärdas av Adobe. Min erfarenhet säger mig att man kommer att få fingret (också hackarslang, se "finger-pointing syndrome" i the Jargon File). Men det skadar ju inte att försöka.

Schnauzertik
2012-01-14 14:27
1

Inget program har någonsin skrivits felfritt och programmen kan alltid göras kortare.

En gång skrevs ett program med bara en instruktion. Instruktionen var felaktig och dessutom onödig.

Värd för Pensionärer

Ove555
2012-01-14 19:54
2

Har avinstallerat det och installerat det igen, men det hjälper inte. Samma felmedelande kommer upp igen. Har även startat om datorn, och öppnat lightroom igen, det hjälpte inte. När jag försöker öppna Lightroom så står det Lightroom-Öppnar katalog: P1135161 JPG. ICRAT, och sen kommer felmedelandet upp att Adobe Photoshop Lightroom 64-bit har slutat att fungera. Det ser inte ut att finnas mer än den katalogen. Och jag vill inte slänga ut över 2000 på ett redigeringsprogram jag inte kan använda, så jag får hoppas att jag får byta ut det mot något annat

Hellas
2012-01-14 20:36
0

Hej Ove555,

Är det en fil eller katalog du försöker öppna?
Det ser ut som om det är en fil som har fått två olika filändelser.

• Om det är en Katalog [mapp]:
    Döp om katalognamnet och ta bort **.jpg.lrcat
    **
  • Om det är en fil:
    Döp om filnamnet och ta bort .lrcat eller ta bort .jpg. Du kan inte ha två filändelser i ett filnamn, det är antingen det ena eller det andra som gäller.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Ove555
2012-01-14 21:54
2

#7 Klickar på genvägen, se bild

Hellas
2012-01-14 22:12
0

#8 OK, kan du hitta den katalogen eller om det är en fil, på din dator?
Enklast är att söka efter den genom att skriva in P1135161.jpg.lrcat i sökfältet som finns i startmenyn på din dator.

//Hellas

Ove555
2012-01-14 22:28
2

Sökte nu på det här P1135161.jpg.lrcat både i dokument och på datorn, men fick svaret att Inga dokument matchar din sökning

[Fibbe]
2012-01-14 22:40
0

Jag tror faktiskt också på att köra 32-bit versionen istället. Adobe är inte så duktiga på att göra kompatibelt med 64-bit ännu.

Meddelandet på bilden visas i 64-bit versionen av photoshop CS5.1.

Jag har båda installerade men använder enbart 32-bit versionen på grund av detta. Märker ingen större skillnad i prestanda.

Hellas
2012-01-14 22:46
0

Väldigt konstigt, jag Googlade på felmeddelandet, man brukar alltid få träff på folk som haft liknande problem men hittade ingenting.
Jag kan bara kontstatera att namnet på filen eller om det är en katalog är helt felaktigt.

Det borde finnas en supportsida på nätet där man kan ställa frågan eller om du har köpt skivan i en butik så kan man be dem om hjälp.

Det är fruktansvärt irriterande när det inte fungerar som det ska och 2000:- är mycket pengar men visst måste man kunna reklamera.

Du skulle även kunna söka på enbart P1135161 man skulle ju vilja hitta den katalog som programmet klagar på.

//Hellas

Ove555
2012-01-14 22:59
3

Sökte på P1135161 nu. Fick då upp bildfiler med de namnen. Så jag kastade dem bildfilerna i papperskorgen. Och nu när jag klickade på genvägen så verkar det som Lightroom 3 fungerar igen.

Men hur får man in bilder i Lightroom som man vill redigera, om man t,ex vill redigera en specifik bild från någon mapp? Har jag t,ex ett minneskort i kortläsaren så visas varenda bild automatiskt i Lightroom, det tycker jag är dumt, för jag vill kanske inte ha upp alla bilderna där från minneskortet

Hellas
2012-01-14 23:32
1

Toppenbra Glad!

Lycka till med resten, här slutar min kunskap, själva programmet kan jag inte alls.

Föresten, det kan hända att du hittar fler filer som heter *.jpg.lrcat i slutet.
Döp då om dem genom att högerklicka på filen välj "rename" eller "döp om".
Ta sedan bort .lrcat eller .jpg (det beror på vilken filtyp dy vill använda).
Då kan de sedan öppnas.

//Hellas

Ove555
2012-01-14 23:49
2

#14 Tack för hjälpen!

Inkanyezi
2012-01-15 00:43
2

ove555, om du inte vill använda Lightroom till att importera dina bilder, så måste du stänga av den funktionen. Men jag gissar att det kan vara bättre att du lär dig hur den fungerar och använder den för import av dina bilder. Det är meningen att Lightroom ska ta bilderna från kortet och lägga upp dem i mappar med mappnamn för datum då bilderna är tagna. Mapparna kommer att ligga i "Mina Bilder" eller en mapp som du själv kan välja, och du kan bestämma om bilderna ska raderas från kortet efter att de har förts över till datorn.

Lightroom håller sig också med ett eget register över bilderna, så när du sorterar bilder på din hårddisk är det bra om du gör allt sånt jobb genom Lightroom, så kommer programmets register över bilder att vara uppdaterat hela tiden.

Jag använder själv inte det sättet att föra över bilder, men de som gör det tycker att det är ett smidigt sätt att hantera bilderna, och man har full kontroll över vad programmet gör. Det gäller bara att dels göra inställningar för var bilderna ska sparas om man vill ha dem på något annat ställe, dels att lära sig hur programmet jobbar och hur man gör för att redigera sina bilder och eventuellt, om man har en variant av Photoshop (också Elements), att öppna dem i det från Lightroom.

Alla program har någon slags inlärningskurva, och om du har en positiv inställning och tror på det här programmet, så kan du bli vän med det. De flesta som jobbar med Lightroom tycker att det fungerar mycket bra och ger god struktur på arbetet med bilderna.

JazzBass
2012-01-15 01:50
1

Tur att det fanns andra som kunde hjälpa dig med felet du drabbades av, själv är jag helt ute på sånt.

När du jobbar med Lightroom rekommenderar jag att du börjar med att göra det här:

Se till att du har en bra folderstruktur på datorn där du har dina originalbilder. En bra struktur är följande: Skapa mappar för varje år under en mapp med namnet "originalbilder", och inne i årsmapparna skapar du sen mappar med namnet "ÅÅÅÅ-MM-DD-Beskrivning". (Har du nån annan struktur så är det inte hela världen heller, jag har en massa gamla mappar från tiden före LR som jag läst in som de är. Det är inte lika välstrukturerat, men går att hitta bilderna ändå. Allt nytt har jag ändå kopierat in enligt det här mappsystemet).

När du startar LR och befinner dig i biblioteksmodulen, importera foldern där du har dina bilder. Välj alternativet "Lägg till", så du inte kopierar alla bilder du har till nåt nytt ställe på din dator, utan så att de läses in av Lightroom precis där de är.

Varje gång du sen kommer hem med kameran full med bilder, starta Lightroom och importera bilderna från minneskortet med alternativet "kopiera", och välj i högerfliken att skapa en ny undermapp enligt beskrivningen ovan (ÅÅÅÅ-MM-DD-Beskrivning).

Nu borde du se dina bildfoldrar i folderstrukturen som du hittar i vänsterfliken. Klicka på en folder för att få fram bilderna. När du valt en bild du vill jobba med, klicka på den och gå över till Framkalla-modulen.

När du har redigerat klart en bild behöver du inte spara den eller nåt, alla ändringar du gör sparas automatiskt i en metafil på datorn. Originalfilen hålls alltid orörd. Därför går det att göra många versioner av samma bild (virtuella kopior) utan att det tar nåt märkbart extra utrymme på datorn. Men när du ska få ut bilden från lightroom högerklickar du på den och väljer "Exportera". Då kommer det upp en dialogruta där du välja hurdan bild du vill spara och vart du vi vill spara den. Vill du t.ex. lägga upp en bild här så kanske du vill välja att spara den nån specifik mapp på datorn och i en storlek på t.ex. 1200x800 pixlar, i sRGB färgprofil och med en medelkraftig efterskärpning pålagd. Först då du exporterar en bild skapar alltså programmet en färdig bildfil som du sen kan använda utanför Lightroom. Man kan också välja flera bilder på samma gång och exportera dem med samma inställningar.

Det tar en liten stund att bli varm i kläderna med LR, men för min egen del är ibruktagning av LR tveklöst det bästa jag gjort för mitt bildarbete. Innan var jag en stark försvarare och användare av gratisprogram som UFRaw, RawTherapee och Gimp, men det tog inte lång tid att blir LR-frälst. Passar mitt sätt att jobba med bilder bättre än nåt av det andra jag testat.

(Jag använder LR version 3.6, 64 bits versionen, på min macbook pro med 2,66GHz i7 processor, 4GB ram och gamla Snow Leopard- operativsystemversionen (Mac OS X 10.6.8). Visst har programmet låst sig nån gång (mac är inte lösningen på hela världens problem har jag insett och inte så värst mycket stabilare än t.ex. windows 7), men det meddelandet som Ove visade i första inlägget har jag aldrig sett).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
2012-01-22 22:36
2

Nu har jag fått det att fungera, sen kommer frågan hur man använder det.

Har lagt in en bild här. Hur går jag till väga om jag vill förändra den här bilden till det bättre, och hur använder man t,ex justeringspenseln?

JazzBass
2012-01-22 23:14
0

Tja, den ser väl rätt okej ut som den är, den där bilden. Då jag gissar att du fotat i jpeg (i och med den linjära kontrastkurvan) finns det knappast nån extra information i den utfrätta himlen heller. Det jag tycker du ska göra är att kolla detalj-fliken och se hur skärpan ser ut på pixelnivå. Zooma in till 100%, det gör du lättast genom att klicka på 1:1 uppe t.v. i "Överblick"-fliken (det lönar sig att ha den synlig hela tiden tycker jag) och kolla hur det ser ut. Har du lagom mycket skärpning pålagd i kameran eller är det kanske för mycket? Bilden ska helst inte se överskärpt ut i 100% förstoring, åtminstone inte innan man valt det slutliga visningsformatet för bilden.

I övrigt är mina två bästa tips att 1) helt enkelt experimentera så mycket man kan med verktygen som finns, så man lär sig hur de fungerar. Man skadar inget genom att dra reglagen kraftigt åt båda hållen för att testa. Tips 2) är att se på tutorials på t.ex. youtube och låna en bok om lightroom på biblioteket, eller köpa en. Det är klart att du också får fråga oss här om du undrar på nåt specifikt, t.ex. hur nåt reglage fungerar.

Justeringspenslarna är kraftfulla verktyg som man kan göra mycket med. Bara att testa sig fram där också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Janne64
2012-01-22 23:22
0

Hur man använder Lightroom?

Finns mängder med filmer och tips på nätet. Kan rekomendera en svensk sida www.moderskeppet.se och deras videotips. Kolla in deras lektioner i RAW då LR är jättelikt Camera RAW (Faktiskt samma program).

Jag tycker LR har en hög ingångströskel men när man börjar få klämm på det så är det superbra till det vanligaste man behöver fixa med sina bilder.

Ove555
2012-01-24 12:55
3

Beställde en kurs nu (1 st Lightroom 3 för fotografer á 349 kr)