Canon speedlite 430EX II
Sitter här och läser i instruktionsboken till canon 430EX II på sidan 11. Där står det: Ställ in speedlite-aggregatet på ETTL. Tryck på knappen MODE så att ETTL visas.
När du trycker ned avtryckaren halvvägss visas blixtens längsta räckvidd (avstånd) ( och på blixtens display står det t,ex 35 mm och längsta räckvidd 18 m)
Tilll blixten använder jag en Canon eos 60D och just nu ett Sigma 17-70 mm. Det jag undrar här först är hur jag ska göra om jag t,ex vill fotografera med blixten på t,ex 7 meters avstånd och zoomen inställd på 70 mm?
Så här visas det på displayen på min blixt (se bild) Jag förmodar att man på något sätt kan ändra zoomens brännvidd på blixten och vilket avstånd man ska fotografera på
Eller är det så att allt ställs in automatiskt när jag har bliixt och kamera inställt på ETTL?
Om det är så skulle det inte stå på displayen då t,ex 70 mm och 7 m om jag fotograferar på 7 meters avwstånd och har zoomen inställd på 70 mm?
På den här blixtens display står det 14 mm och 1,5 m oavsett vilket avstånd jag fotograferar på och vad jag ställt in zoomen på (blixt och kamera inställd på ETTL)

Vad som syns i fönstret på baksidan kanske framgår av bruksanvisningen, men krångla inte till det när du har ställt in ETTL. Det är meningen att man bara ska knäppa utan att fundera mycket över vad grejerna gör. Det kanske funkar. Du kan titta vad Canon tycker att det ska handla om här. Om jag ska vara ärlig så fattar jag ingenting av det, men har du tur så blir det bra.
Det finns en brasklapp i deras beskrivning, de skriver att det ska fungera med "kompatibla" objektiv. Det kan alltså hända att det finns någonting speciellt inbyggt i optiken som hindrar systemet att fungera när man använder andra objektiv än deras egna. Men det är bara att prova.
Det är bara lite konstigt för det står ju klart och tydligt i instruktionsboken att när man trycker ned avtryckaren halvvägs så visas blixtens längsta räckvidd. På displayen. På min blixt står det 1.5 meter oavsett vilket avstånd jag fotograferar på, när jag har ETTL inställt på blixt och kamera. Fotograferar jag på 7 meters avstånd skulle det väll stå 7 meter på blixtens display?
Det som visas i blixtdisplayen är ju blixtens räckvidd inte vilket avstånd du fotografera på. Så om du fotar på längre avstånd än vad som visas i displayen är du utanför blixtens praktiska räckvidd.
Pröva att t.ex ställa kameran på M och 1/125 sek och pröva med olika bländare så kommer du att se olika max räckvidd för blixten. Kanske går det också att prova med olika ISO för att få olika max räckvidd.
Värd för Pensionärer

På bilden är din blixt ställd på vidvinkel, men det framgår inte vilken bländare du har ställt in eller vilken slags automatik du använder på kameran. Jag vet inte heller om ditt objektiv är kompatibelt med E-TTL. Men blixten står på vidvinkel, och inte på 70 mm. Den ska zooma själv om objektivet är kompatibelt, och zoomar den inte så är det något som inte lirar ihop.
Med den gluggen måste du kanske zooma blixten manuellt med knappen?
Med kompatibelt objektiv ska du kunna använda P-läget eller A, och du får prova dig fram för att se om det går. Om det funkar, så beror det korta avståndet som visas på att du har ställt in bländaren så att blixten inte når längre. Om det däremot inte lirar ihop får du använda blixten manuellt.
Men du måste själv kolla alla inställningar. Som displayen visar på din bild har du ställt den på manuell zooming, men om kamera och objektiv är kompatibla ska en annan symbol visas för zoom.
Ove555 Att siffrorna inte ändras kan möjligen bero på att det inte är ett Canonobjektiv du använder i det här fallet. Med ett Canonobjektiv får du olika resultat vid olika brännvidder och förmodligen också vid olika bländare.
Själv brukar jag strunta i vad som står på blixten, jag tar ett foto och sen kollar jag hur det ser ut. Om blixtljuset blir för starkt/svagt så ändrar jag blixtkompensationen i kameran tills jag tycker det ser okej ut. I vilket fall som helst så är det en mycket kompetent blixt även om den har en "storebror" 580EXII.
Edit: Inkan hann före och precis som han säger så har du ställt blixten på M. Det ska bara stå zoom utan M:et framför. Men som sagt, det kan hänga ihop med objrktivet också.

Jag misstänker att du har spridningsskivan på också, när den står på 14 mm. Skivan ska vara inskjuten i sitt fack när man tar med zoomen.