Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1709 ggr
ponnyfotot
0

Hjälp med trasigt minneskort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har ett minneskort som det lossnade en liten liten flisa plast på för ett tag sen och nu står det i kameran och så att det inte inns något kort. villket gör det till en omöjlihet för mej att spare ner osparede bilder villket är synd då alla bilder från januari till oktober 2011 går förlorade :( någon som vet om det går att lämna in eller så så man får ut bilderna iallafall?

Ketang
0

Det tror jag går! Ring till ex Expert eller Mediamarkt eller något annat ställe som framkallar bilder och fråga om dom kan hjälpa dig. Det är ju bara en liten flisa som är borta. Om inte själva kortet isig fått en riktig smäll så någon ex spruckit inne i kortet som man inte ser?

ponnyfotot
0

det tror jag inte, det gick sönder eftersom jag hade skruvat samman objetiv"locket" och kamerahus locket till en liten "burk" där jag la minneskortet, det jag inte tänkte på då var att det var en vass kant innut i.

ponnyfotot
0

bilderna behöver inte framkallas det räcker med om jag kan få dom digitalt….

Ketang
0

Har du provat att sätta i kortet i en minneskortläsare till datorn eller direkt i datorn flera gånger?

ponnyfotot
0

jag har testat i

*system kamera

*digital kamera

*minneskortläsare

*mini dator (direkt i datorn)

Ketang
0

Hm, jag hade nog pratat med någon på ex expert eller något annat ställe där dom framkallar. Även om du inte vill framkalla bilderna så kanske dom kan hjälpa dig att lägga över bilderna på ett usb eller cd.

[PeterWem]
0

Du behöver något som liknar det som brutits loss. Jag skulle nog testat med att limma på någon pappbit eller plastbit och sedan tryckt in kortet i en minneskortsläsare. Det fungerar iaf när skrivskyddsspärren trillat av.

ponnyfotot
0

började nästan gråta (kan låta fånigt men bilderna betyder mycket för mej då det är min första tid med systemkamera)

Men…

DET FUNKAR!

i digitalkameran kan man ladda in bilderna i datorn :)

tack för hjälpen iafl :D

Inkanyezi
0

Rädda bilderna från det där kortet och kassera det sedan. Troligen har en av ledarbanorna inne i plasten gått av, så att det var mer en tillfällighet att det lyckades. De där metallbitarna som sticker fram är förbundna med chipet via en mycket tunn film, som är lätt att skada om kortet råkar brytas.

ponnyfotot
0

har räddat alla bilder nu tack enengång alla som har hjälpt