Tipsa mig!
Hej!
Jag vet inte vad eller hur jag ska fota längre..! Jag har fotat ganska mycket nu, och har tröttnat på vissa saker som man kan ställa in på kameran… Jag vill veta mera, om den. Jag har en jätte bra foto tips bok som jag läser, men fattar inte så mycket av den!
Snälla jag behöver hjälp med det! Kan du några fräcka inställningar med bättre ISO, och slutartid, tidsexponering m.m.
Tipsa mig då!

Många har läst, men ingen har kommit med tips. Det beror helt säkert på hur du ställer frågan.
Det finns inte några "fräcka" inställningar på en kamera, utan för det mesta bara de fyra vanliga, de enda som man kan göra. Tre av dem gäller exponeringen, och därutöver kan man ställa in skärpan. För exponeringen används en slutartid, som bestämmer hur länge kameran ska släppa in ljus, och så bländaren, som avgör hur stort hålet som släpper in ljus är, och så finns en inställning som heter ISO, som kan göra kameran mer eller mindre känslig för ljuset som kommer in.
De tre sakerna som bestämmer exponeringen finns beskrivna i artikeln ISO, slutare och bländare på den här webbsidan.
Och "bättre" är ett ganska tokigt adjektiv om ISO, som är ett sätt att beskriva hur känslig sensorn i kameran är för ljuset som kommer in. Bättre är ju ett värdeomdöme, och när man ställer ISO till olika värden, speglar det kamerans känslighet, inget annat. Inget ISO är bättre än ett annat; de är olika, men inget av dem är bättre, om man inte avser att det ska vara bättre till ett visst ändamål.
Till exempel om man vill ta bilder inne i ett ridhus kan det vara bättre om man kan ställa upp känsligheten mycket högt. Men det har ett pris, eftersom kvalitén på återgivningen blir sämre när man skruvar upp ISO. Så därför kan det vara bättre med lågt ISO, om man vill att bilden ska ha jämn och fin gradation, fina färger och mycket detaljer. Men det kan man bara göra när man har mycket ljus, eller när kameran är på stativ och motivet är stilla, annars blir det inte skarpt.
Å andra sidan, om man vill ha oskarpt, som om man tar bilder på vatten som rör sig och vill att det inte ska "frysas" i rörelsen, utan smetas ut till sammetsmjukt, så kan man ta med lågt ISO, liten öppning på bländarren och kanske ett gråfilter som dämpar ljuset, för att få lång slutartid.
Så det är en massa bollar att hålla i luften, och man måste klara av alla för att förstå hur det funkar och för att klara av de mer knepiga situationerna när man fotograferar.
Med tanke på din bild du lagt upp skulle jag vilja tipsa dig om att ta en titt på histogrammet och vad det kan säga dig om ljuset i en bild.