Svamp
Var ute i skogen och tog lite bilder idag. Skulle gärna vilja ha lite kritik på denna bilden. Jag tycker den är ganska häftig, men jag är bara en glad amatör…
Hur är det med skärpa, fokus, djup, kontrast m.m? Är bilden kanske för rörig? Vad ska jag tänka på för att utvecklas och bli bättre?
Jag har inte gjort några redigeringar (vet inte hur man gör
)
Jag gillar bilden: Klara färger, bra kontrastverkan, men det finns väl en del som kunde blivit bättre. Skärpan ligger så vitt jag kan se inte på svamparna, utan på barren i förgrunden. Sedan blir bilden väldigt strikt och centrerad - bättre att låta huvudmotivet ligga lite längre ner. Bra med en stark tydlig vertikal i bilden, dock.

Jätte bra bild , jag ser precis vad det är och stör mig inte att skärpan inte är 100%. Det är svårt att fokusera när det finns mycket runt omkring , tipset är att gå närmare och ta inte bara en bild utan ett 5-6st tills du hittar den som har allt i sig . Va inte rädd att vinkla kamera , gå ner mera och inte minst HA KUL för det är DET som gör foto. Mvh En glad amatör jag med Mandrakonian.

Tack för Er feedback! Det är GULD värt!
#1 Ska tänka på motivets placering nästa gång. Som du säger blir det nog en helt annan bild om motivet inte är centrerat.
#2 Håller med om att bilden är lite "rörig", men som du säger bör jag gå närmare inpå svamparna för att slippa många av de distraherande faktorerna runtom. Jag ska börja arbeta mer med kameran när jag fottar. För mig är fotograferandet perfekt rekreation och jag har KUL. Mandrakonian, med tanke på ditt fantastiska fotoalbum verkar du vara mer än en glad amatör
Och förresten, bilden "bara jag", är det du?
Ännu en gång - Tack för Er feedback!!