Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 588 ggr
lukasfelix
0

Objektivhjälp!

Är objektivet Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II något att ha? Jag vill ha ett objektiv att fota djur med och som klarar av någorlunda dåliga ljusförhållanden. I den prisklassen som det objektivet men kan även tänka mig gå upp 1-2000 till

Ove555
1
Ylva-Li
0

#1 Det råder delade meningar om det är bra eller inte. Är man medveten om det så kan det funka bra. Att man inte ska ha objektivet i AF för det kan förstöra motorn, den faller liksom ur lite. Så jag sätter min alltid i M så inga motorer behöver jobba om jag råkar trycka in den.

Dock är den väl sådär i dåliga ljusförhållanden. Den har som mest f4, vid 55, och det går an utomhus, men inne i dåligt ljus är det inte lätt. Men har du bra ljus, fönsterljus alt. en bra blixt så funkar det. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

lukasfelix
0

Har ni några andra rekommendationer?

Ylva-Li
0

Måste det vara zoom? De zoomobjektiv som är ljuskänsliga är väl i regel rätt dyra. =/ 
När jag fotar djur så har jag ett fast canon 50/1.8 Det kostar under tusenlappen, men är riktigt bra.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

lukasfelix
0

Jag fotar ofta djur i rörelse och jag tänker att det är bra med zoom då? Med nuvarande objektivet är det bra iaf för då behöver jag inte vara jättenära för att kunna ta bilden

JazzBass
1

Det här är lite knepigt. Ljusstyrkan beror långt på objektivets fysiska storlek och stora objektiv som en telezoom med bra ljusstyrka kostar ofta rejält mycket. Dock är det så att även med en sån blir man ofta tvungen att höja iso ganska högt i dåliga ljusförhållanden, om man ska få till skarpa bilder av snabbt rörliga motiv, och då spelar kamerans högisoprestanda ganska stor roll. En modern kamera med den vanligare APS-C sensorstorleken klarar iso 3200 ganska bra, medan en kamera med kanske 5 år på nacken ger lika mycket brus redan på iso 800.

Det dyraste man kan tänka sig i fotovärlden råkar man ut för då man behöver lång brännvidd, hög ljusstyrka och bra kvalitet på höga isotal, för att kunna använda korta slutartider. Ljusstyrka kostar.

Men för att svara på frågan: AF-S 55-250 är ett riktigt bra objektiv, och klarar dåliga ljusförhållanden åtminstone ganska bra tack vare stabilisatorn. Men stabilisatorn gör bara det att det går lättare att handhålla långa slutartider utan att man drabbas av skakningsoskärpa. Långa slutartider medför i sin tur att risken för rörelseskärpa, som man får av att motiv rör sig under den tiden slutaren är öppen, stiger markant. Men om motiven är någorlunda stillastående klarar man sig hyfsat i sämre ljus.

Kan du på nåt vis få loss pengar till en EF 70-200/4 L samt en monopod, så får du lite bättre ljusstyrka (ett steg=dubbelt bättre) i fullt inzoomat läge, snabbare och säkrare autofokus, och något bättre bildkvalitet. Monopoden kompenserar hyfsat väl för avsaknaden av stabilisator. Den versionen av objektivet med stabilisator (70-200/4 L med IS) är tyvärr rejält mycket dyrare, kostar en bit över tiotusen kronor.

---

Det du kunde kolla på är ett fast objektiv, t.ex. EF 85/1,8 eller nåt ännu längre med ljusstyrka f/2,8 eller bättre. De flesta makroobjektiv kunde fungera. Det är ibland en nackdel att inte ha zoom, speciellt om man fotograferar motiv som flyttar sig mycket i djupled från kameran. Sikta på begagnat. Då kan man få saker till bra pris och vettig prestanda, då det ofta finns äldre versioner av objektiven som man kan spara en rejäl slant på, som folk som skaffar nytt säljer bort till lägre pris. Objektiv slits inte på samma vis som kameror så det är relativt säkert att köpa begagnat.

En zoom du kunde kolla in är också Sigma 50-150/2,8 HSM. Då får du snabb autofokus, hög ljusstyrka, men inte så lång brännvidd så man effektivt kan fotografera rådjur på lång väg. Men den borde funka bra för tamdjur i alla fall som man kan komma ganska nära utan att skrämma bort. Begagnade kan man få dessa till hyfsat bra pris.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
0

Vad är det för djur du ska fotografera och från vilket avstånd?