Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 721 ggr
Argona
2

Ny bild av total nybörjare.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild som dottern tog med Sony kameran, är det så här du menar med bakgrunden inkanyezi?

"Ju mindre skillnaden är i avstånd mellan ditt huvudmotiv och bakgrundem, ju mindre oskarp blir bakgrunden."

Här är ju bakgrunden suddig men hönan skarpare. Dottern har "zoomat" in objektet så mycket det gick med kameran.

Inkanyezi
1

Jo, precis så är det. När man tar något på nära håll och bakgrunden relativt sett är mycket längre bort, så blir bakgrunden mera utsuddad.

Nu finns inte Exif Metadata med i bilden, så jag kan inte se vilken bländare som har använts. Om kamaran står på Auto eller P, så har den själv valt vilken bländare det ska vara, och på Auto väljer den också ISO, känsligheten.

Det finns en artikel om ISO, slutare och bländare bland artiklarna som kommer upp när man öppnar sajten. Den förklarar lite vad det är och lite om hur man använder de olika sakerna. Utöver att känna till hur man kan ändra dem är det så klart också värdefullt att kunna använda dem på rätt sätt, så att det man vill med bilden förverkligas.

Om kameran är inställd på läget A, så kan man välja bländaren själv, och lämna resten åt kameran. Bländaren ska ställas till ett lågt värde för att den ska vara stor, eftersom det är ett nämnarvärde. Ju mindre tal man har, desto större öppning. Vid inzoomat är den största öppningen på ditt objektiv antagligen f/4, och det är ett bra värde för att få bakgrunden så utsuddad som det går. Du ser antagligen de där siffrorna inne i sökaren.

Om kameran står på A så kan man ändra bländaren med ett hjul som antagligen sitter framtill strax under knappen man trycker av med. Prova det och se vilka värden du kan ställa in; det ändrar sig efter om man har zoomat in eller zoomat ut. Det går att ställa ett lägre värde när den är utzoomad, men man får ändå mindre skärpedjup när man har zoomat in.

Argona
0

Ok, tack för svar, hur får jag med Exif Metadata? Jag ska läsa på i bruksanvisningen så gott jag kan så att jag kommer vidare med fotandet! Jag tror att kameran stod på Auto.

MagArne
0

Lägg upp orginalbilden utan att den är beskuren eller redigerad så ska vi ta en titt på hur kameran var inställd när bilden togs.
Vissa redigeringsprogram kan spara datan men en del tar bort den när man ändrar på bilden.

Argona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok här kommer bilden i orginalstorlek, när jag håller musknappen över så ser jag ingenting om Exif.

Inkanyezi
1

Då ser jag att det är ganska ordentligt inzoomat, till 55 mm brännvidd, och att kameran har valt största bländaren som finns vid den brännvidden, f/5,6. Dessutom är ISO väldigt högt, 1600, och slutartiden ganska lång, 1/30 sekund. Det betyder att det var ganska skumt när hon tog bilden, inte mycket ljus alls, och då kan man inte förvänta sig väldigt skarpt eller brusfritt resultat.

Det här är mesta bakgrundsoskärpa man kan få med det objektvet.

För fotograferingsförhållandena är det ett bra resultat. När det är halvmörkt får man inte så klara färger och skärpa. När kameran dessutom måste ställa upp ISO mycket får man en del brus och mindre briljans.

DesK
0

Jag tycker att du hat fått fram en fin bild på en höna med ovanlig färg - inte minst med tanke på de dåliga ljusförhållandena Glad

/Désirée

Inkanyezi
1

Jag ser också att Exif visar ett orimligt klockslag när bilden är tagen.

Original Date/Time {0x9003}    2011:01:09 19:46:10

Det är ju helmörkt kvart i åtta på kvällen, och det kanske inte heller var den nionde? Om du ställer klockan rätt i kameran, kommer den att visa när man har tagit sina bilder, och det kan vara bra att veta ibland.

Argona
0

Har kollat med dotterna som fotade, bilden är tagen i tisdags 16/1 mellan 15-00 och 16.00. Ska fixa till det där med tiden på kameran!Oskyldig

MissInAction
0

Och kolla att året är rätt också Skrattande

Vacker höna! Den poserar dessutom så fint.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland