Vad har du för kamera??
Lite nyfiken bara på vad ni alla har för kamera
och varför? :)
jag har en EOS 500D för att jag är inte så van vid system kamera då denna är min första (har haft kompakt kamera). så jag är väl en nybörjare kan man säga :) jag frågade här på foto iFokus och de tipsade mig lite om denna kamera (så var det rea på den med två objektiv). ja det var väl allt :P
SONY DSC-WX7 för att kunna ta bilder i 3D
När jag såg panoramabild på Bildbehandling utnyttjade jag panoramafunktionen på denna, bara trycka på knappen och panorera. Första försöket:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har en Canon EOS 400D som jag fick i födelsedagspresent för fem år sedan. Anledningen var helt enkelt för att mina föräldrar hade en likadan så jag kunde hantera den bäst. Mina föräldrar har alltid fotat med Canon, tidigare analogt, så det är väl anledningen till deras val. En relativt billig systemkamera men som ändå går att fota ganska avancerat med.
Nu är jag på gång att köpa en 600D. Behöver ett nytt kamerahus och gör det enkelt för mig genom att bara köpa en senare variant av den jag redan har. Dels för att jag då slipper lära om mig och dels för att jag då kan använda samma optik som till min 400D. Dessutom är jag väldigt nöjd med den jag har, så jag ser ingen anledning att byta märke.
Funderade lite på en dyrare variant av Canon (5D Mark II) men känner att jag hellre lägger de pengarna på ny optik.
Just nu har jag en Nikon D7000. Jag bytte alldeles nyligen från en Nikon D5000 då jag kände att jag växt ur den. D7000 är mer avancerad med tex möjligheten att agera commander och kan styra andra externa blixtar trådlöst med TTL.
Att jag började med Nikon var bara en slump. När jag kollade på min första kamera fastnade jag för den vridbara skärmen på D5000 och på den vägen är det. Att byta till ett annat märke nu känner jag inte vara ett alternativ då alla tillbehör antagligen inte passar. Men jag gillar Nikon.
En Canon EOS 1100D har jag. Egentligen är det ganska konstigt att jag valde Canon då jag aldrig fotat med eller ens haft en Canonkamera i handen innan jag köpte min(ja, jag hade ju såklart testat att hålla i den jag köpte och så men ni förstår nog min poäng), men det var nog det att jag tycker att Nikon är lite för tunga helt enkelt :)
//Caroline
olympus epl1 - för att den va liten haha :)
Har en Canon EOS 1100d.
Samlade egentligen till en EOS 550d, men när mamma såg att 1100d var på specialpris med ett extra objektiv så köpte hon den i julklapp åt mig (hon skulle ha köpt 550d då)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Har en Nikon D3000 systemkamera med ett 18-55 nikkor-objektiv och ett 70-300 vf ed nikkor-objektiv.
anledning till att det blev en nikon-systemkamera är nog framförallt för att det lilla jag fotat med systemkamera innan så har det varit med en nikon och för att folk i min närhet varnade mig för att köpa canon av olika anledningar. Sen tycker jag att nikon ger intrycket av att vara ganska robusta men det är min högst personliga åsikt och det återstår att se om kameran lever upp till mina förväntningar
anledningen till att jag köpte ett 70-300 objektiv är att jag förmodligen kommer fota en del vilda djur samt en hel del motorsport framöver
och som kompaktkamera har jag en samsung es65 (inget märkvärdig men det gör heller inget om den går sönder) =) anledningen till att det blev en samsung-kompaktkamera är väl egentligen mest att den hade rätt pris vid rätt tillfälle och för att jag hade en massa andra samsung-prylar innan och jag tycker man får ganska mycket prestanda per spenderad krona när man köper samsung
När jag ändå håller på att skriva en roman kan jag kanske inflika att jag tror att det skulle bli uppskattat om några av de personer som känner sig lite mer "hajja" på det här med foto och kanske framför allt på olika kameror(får gärna vara folk som är frälsta av lite olika märken) satte sig ner och kom överens om 2 eller kanske 3 kameror från varje tillverkare som ni rekomenderade och sedan skapade en "sticky-tråd" där ni lite kortfattat förklarade varför ni rekomenderade varje kamera och för vem (nybörjaren, den som vill utvecklas, den som bara vill fota familjebilder osv).
Anledningen till att jag ber om det är att jag sedan jag blev medlem här sett otaliga trådar i stil med "D50 eller D80?" eller "450D vs 550D?" osv. Det är absolut inget fel i att skapa dessa trådar som jag ser det men, jag tror att många av dessa trådar helt enkelt beror på att sökfunktionen här på iFokus är såpass bedrövlig att folk helt enkelt inte hittar de gamla trådarna och jag tror att en liten köp-guide hade uppskattats av många inklusive mig själv när jag köpte min första systemkamera.
Hade gärna tagit tag i det själv men kan alldeles för lite för lite om olika kameror för att kunna rekomendera något annat än min D3000 (som jag iofs är väldigt nöjd med).
Mvh
Micke
Har en Nikon D700. Började fota med systemkamera sommaren 2009 med en D60, som jag gillade på många sätt men då den saknade fokusmotor kände jag mig tvungen att uppgradera efter ett knappt år. Redan då ville jag ha en D700 men huvudet satte stopp för en sån dyr investering, så det fick bli en D90, en på många vis riktigt bra kamera men hade inte alla funktioner jag ville ha. Jag ville ha D700 med dess fullformatsensor och nästan oändliga inställningsmöjligheter. Så i somras slog jag till på en begagnad sådan som jag hittade till ett ok pris.
Objektiven gör i allmänhet mer för bilderna än kameran, anser jag. Men det är ändå nåt magiskt med fullformat tycker jag, eller så är det bara känslan som "spökar". En helt grym kamera är det hursomhelst, och jag kommer knappast att byta bort den inom någon överskådlig framtid.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Har en Nikon D7000. Började med syrrans D40 vilket gjorde att jag fastnade för nikon och därefter köpte jag mig en D60 och bytte för 1 år sedan upp mig till en D7000 som har lärt mig massor.
Jag köpte nog en Nikon för att just kunna prata med syrran om kameror, hade jag skaffat tex. en canon hade det blivit total förvirring och objektiv och liknande hade inte passat. Det är jag som har köpt alla objektiv men hon har fått lånat dom få gångerna hon känt för det, och det är också bra att kunna göra.
Jag som bytte min D60 efter 1år har haft min D7000 längre, dvs. 1 år och någon månad och jag kommer inte byta den på ett bra tag. Den har allt jag behöver, senare kanske det blir någon mer avancerad, men tycker ändå D7000 är tillräckligt avancerad för att den ska klara av min fotografering :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag har en olympus e-450, hade alltid önskat mig en systemkamera och förra julen fick jag den i julklapp! antar att de köpte den då det var paket pris 
Jag har en Nikon D70 systemkamera som jag köpte begagnad för en billig peng.
Till den har jag 35-70mm f3.3-4.5 samt 50mm f1.8
Jag kör i stort sett bara med 50mm objektivet.
Tanken är att byta kamerahus till ett begagnat D80, D200 och sedan D90, D300. På så viss kan jag uppgradera lite då och då utan att det kostar kjortan och jag behöver inte springa runt med en kamera som kostar 8000kr+ som riskerar att gå sönder.
Än så länge är jag inte så kräsen gällande kamera. Så länge bilderna blir skapliga och det finns möjlighet till att experimentera med kamerainställningar.
Jag har en kamera som jag tror heter Sony a 35 SLT-A35K (har läst på kartongen och jag tror den heter så? någon som känner igen det??), har aldrig fotat förut och knappt hållt i en systemkamera. Denna kamera blev det bara för att min man köpte den till mig på födelsedagen (och han har knappt sett en kamera)
Kolla på google!
Men det finns en kamera som heter så, sen om det är den du har .. det kan inte jag svara på 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Kul att så många svarat :)
Själv så har jag bara en Panasonic Lumix TZ7.
Det är ingen systemkamera, men får rätt bra foton med den många ggr måste jag ändå erkänna.
Vill ju så klart ha en systemkamera, men måste först spara ihop till en.
När man gick utbildning å sånt, så hade man ju skolans kameror.
Nu vill jag ha en egen.
Jag upplever att Nikon har en förmåga att ge lite kalla färger å så..
Men är man på ett mer avancerat plan där man styr sånt mer manuellt, samt kanske även har en mer Påkostad Nikon, så kanske det inte alls blir så där. Men vet att Fler säger att dom upplever att Canon har varmare färger och Nikon kallare..
Jag försöker att dock inte bli fast vid ett märke, utan hålla mig öppen för förslag. Har kollat på lite modeller och iallafall fastnat för Canon EOS 600D. Så Den ska jag nu spara till :)
Jag har fastnat för canon har en 350D och en 550D. Jag är jättenöjd med båda men nu vill jag ta nästa steg till en 5d mark 2 el 3 får se vad plånboken säger.
Sen har vi en olympus tough, en jätterolig kamera som man absolut inte behöver vara rädd om. Inte lika bra som systemkamerorna men man kan dyka med den och det gillar jag.
Nikon D300S, Var inne på en D700 men köpte D300s och ett schyst objektiv istället. Haft D60 från 2009-2010 Och sen en D90 som jag bara använde 6 månader köpte sen en D300s istället.
Ångrar inte ens sekund att jag köpte den, men blir väl nån annan spännande kamera om 2-3 år :)
Har en canon 550D, som jag snart haft ett år :P Trivs mycket bra med den :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag har en Sony a300. Det stod mellan den och en Canon eos 400D/450D (någon av dem) men jag fick en bättre känsla för Sonyn så därför blev det den. Det var nog lite också att jag ville gå emot strömmen, de flesta väljer ju Nikon eller Canon. :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag känner en som har en olympus med objektiv till, samt en inköpt blixt också. Modell vet ja dock inte men den kameran är faktiskt väldigt bra den också :)
Jag har Sony, en a200 och en a850. För mig så fanns det inget annat.
Fördelen med Sony är att dom har bildstabilisering och autofokus i huset. Nackdel, ISO är inte den starka sidan…man kan inte få allt :)
Argona: jag känner igen det, Sony a35 SLT. Det är dom nya kamerorna som har en transperant spegel, a35 och a55 var dom första bland Sony med denna teknik.
En Canon 5D II med diverse optk o tillbehör och en Sony NEX-3 med normalzoom att använda då jag vill ha lätt packning och ibland vid gatufoto.
Värd för Pensionärer
Jag har en Nikon D7000.
Det stod mellan Pentax K-5 & Nikon D7000, hvis priset inte hade spelat roll hade jag valt K-5:an. Eller huset kostade inte mer än D7000, men man kan köpa begagnade tillbehör (objektiv t.ex.) till Nikon, vilket är mycket svårare att hitta till Pentax, och därför blev det dyrare i längden med K-5:an… Något jag gillade med K-5:an var att greppet var perfekt, att den var på gränsen till vatten tät, inställningarna var lätttilgängliga & den hade inbyggd bildstabilisering. D7000 har jag ingen riktig aning om varför jag ville ha hellre än K-5:an, men det ville jag. Varför jag inte kollade på Olympus var för att deras systemkameror var väldigt ISO-bruskänsliga, Sony har jag ingen aning om varför jag inte kollade på och Canon tyckte jag bara inte om… I början hade jag tänkt mig en nybörjar kamera, men eftersom jag inte hade pengarna än så fick jag vänta. Undertiden som jag sparade ihop till kameran läste jag på och kom framtill att en nybörjar kamera skulle hålla i kanske ett halvår sen skulle jag vilja byta upp mig, så jag tänkte att det var lika bra att köpa en kamera jag kunde växa i. Och jag är super nöjd med min D7000. =D
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋