Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1035 ggr
ponnyfotot
2012-01-17 20:29
0

Filter vadå?

vad gör igentligen alla filter som man kan se till systemkameror på dom flesta hemsidor?

[Fibbe]
2012-01-17 20:34
0

Det beror på vad det är för filter.

En del gör färgerna klarare, en del gör så att du kan ta närbilder med ett vanligt objektiv, det finns filter som gör bilden röd, grön eller i någon annan färg, det finns filter som gör det möjligt med längre slutartid osv…

ponnyfotot
2012-01-17 20:58
0

wow finns det filter som gör färgerna finare? det vill man ju ha mina bilder måste alltdid redigeras pga tråkiga färger… vad heter det filtret och var kan man köpa det?

Inkanyezi
2012-01-17 21:27
2

Riktigt så enkelt är det inte.

Färgerna bestäms i första hand av kamerans chip. Sedan måste man oftast justera lite i ett bildbehandlingsprogram.

Ibland kan det vara reflexer från himlen, som gör att man kanske inte ser den gröna färgen på trädens löv särskilt bra, utan att de får liksom en slöja över sig. Då kan man ibland få färgen klarare med ett polarisationsfilter.

Polarisationsfilter kan blockera polariserat ljus, och himmelsljuset som reflekteras från trädens löv är polariserat. För att man ska få filtret i rätt vinkel i förhållande till polarisationen, går det att vrida runt så att man kan sätta det för bästa verkan.

Det är inte alltid man vinner på att använda ett polarisationsfilter, och det tar dessurom bort ganska mycket ljus. Man använder det bara när man till exempel vill ha djupare grönska eller mer djupblå himmel. På himlen har det olika verkan beroende på åt vilket håll man riktar kameran i förhållande till solen.

nottheonly
2012-01-18 08:37
0

Jag har en liten frågan gällande filter osv..
Har en olympus e-450 och på den har jag ett UV-filter 58 mm, och jag skulle nog gärna vilja skaffa mig ett polarisationsfilter.. men ska jag då köpa ett som är 58 mm eftersom mitt UV-filter är det? hur vet man vilken "storlek" man ska ha?

Inkanyezi
2012-01-18 08:57
1

Storleken är diametern på gängan där man skruvar i filtret, och om ditt UV-filter är 58 mm, så är det storleken på gängan på ditt objektiv. Då passar ett 58 mm pol-filter.

nottheonly
2012-01-18 09:07
0

#5 okej tack så mycket, blev lite fundersam för på själva objektivet så står det 14-42 mm.. men det kanske är helt olika saker?

Inkanyezi
2012-01-18 11:11
2

Ja, det är helt olika saker. De där siffrorna anger objektivets brännvidd, och de kan ge ledning till att förstå hur mycket man får med på bilden när man fotograferar.

nottheonly
2012-01-18 13:01
0

#7 Jaha okej, då förstår jag! tack Glad