Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1725 ggr
[Vargöga]
0

Räta upp bilden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått en "sned" bild och skulle vilja räta upp den men jag hittar inte riktigt i GIMP hur jag skall göra. Någon som vet hur jag skall gå tillväga?

Mooniq
1

om du har verktygsfältet uppe så har du en symbol med två bilder ovanpå varann, en rak och en lite sned. snett över skärverktyget. markera den, "dra" i bilden dit du vill ha den med musen..sen tänker den till o sen e det klart..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Vargöga]
0

Försökte men det kom bara upp en ruta om x och y-axeln och sen en tabell som jag skulle ändra på. Bilden blev inte så bra.

Mooniq
0

ok. jag använder gimp och det funkar så för mig.. x & y axeln finns i verktygsfältet men där skriver jag aldrig nåt utan jag drar i bilden och klickar enter.. jag har förvisso Ubuntu - kanske finns det olikheter i programmet

Inkanyezi
1

Du kan trycka Skift-R för att få upp roteringsverktyget, och så trycker du ner musknappen när du har pekaren mitt i bilden, så kan du rotera den valfritt genom at dra musen åt höger eller vänster. Bilden stannar när du släpper, och då kan du välja att rotera den till det läget.

DesK
0

Jag gör så att jag väljer rotationsverktyget och ställer muspekaren i bilden och drar den rätt, därefter beskär jag den så att det inte syns att jag har rätat upp bilden. Jag har opensuse, men om jag ite minns fel funkar det likadant i alla operativsystem. Se bifogat resultat.

/Désirée

[Vargöga]
0

Nå, det var lättare att göra så men nu blir ju bilden helknasig.

DesK
0

Du måste beskära den så som jag gjort i #5 dvs använda rektangulär markering och sen beskära.

/Désirée

[Vargöga]
0

Aha…

[Vargöga]
0

Så blev resultatet.

DesK
0

Japp just så! Glad Fast jag undrar om du inte har roterat din bild lite för mycket.

/Désirée

Mooniq
0

man får öva lite . sen blir det bra..Skrattande

[Vargöga]
0

JO jag tror det med. Tungan ute

DesK
0

Det finns bra hjälpmedel i form av rutnät som man kan använda Glad utan det skulle jag vara helt borta.

/Désirée

[Vargöga]
0

Tack. Skall se om jag hittar den nästa gång.