Nikon 1D?
Fått förfrågan att få köpa en Nikon 1D av en vän, för en spottspyvel. Jag är frestad.
Dock kör jag normalt sett canon, så inget av mina objektiv passar ju, såvida det inte finns adaptrar? (Kunde få med ett objektiv dock.)
Är det värt det? Jag kan verkligen ingenting om Nikon. I dagsläget har jag en canon 450D, och iom att jag har alla objektiv dit så är det ju inte en kamera som kommer ersätta.
Vad är den jämförbar med i canon? Det är ju en gammal kamera, från -99. Lever kvaliten upp för vad jag redan har? Det är ju trots allt en "proffskamera". Trist nog inte fullformat. Ser att den inte får särskilt stora bilder, 2000 x 1312. Min 450D får större.
Hur är bruset på den med högre iso? Hittade några testbilder, där det ser rätt ok ut vid 1600 ISO. (Min kamera klarar max 800.. sen blir det alldeles för hemskt..)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Om du använder DxOMarks jämförelse mellan sensorer lär du kunna få en vettig jämförelse mellan Nikon D1 och andra kameror. Det är fortfarande en bra kamera, även om sensorn inte når upp till de bästa som finns idag i APS-C-format. Däremot funkar den ju väldigt bra med alla Nikons äldre objektiv, som gör bättre ifrån sig på det stora formatet än på en mindre sensor.
Men den kom innan megapixelraseriet satte in, så den har bara drygt tre megapixel.
Det finns rätt mycket begagnad optik som kan användas på kameran.
Det är en renodlad proffskamera, och kontrollerna är därefter; de skiljer sig rätt mycket från senare modeller. Den är lite av en relik från de första stapplande stegen för DSLR, då Kodak fortfarande var ledaren när det gällde de större formaten för proffs (RIP). En robust kamera, men när det gäller den ultimata bildkvaliten är den frånsprungen av nyare teknik.
Ändå är det nog en eller annan som skulle tycka att det var roligt att ha en, och till och med att fotografera med den. Så det hänger kanske lite på hur stor en spottstyver är?

Ojsan, såg att D1 inte finns med på DxOMark.
Nej, den lär inte vara bättre i sämre ljusförhållanden eller under några förhållanden alls. Det är en gammal kamera från innan kamerorna började bli bättre än de som hade film. Den har historia, nostalgi, och den kan med fördel användas med gamla gluggar. Den är en proffskamera som hanteringsmässigt är väldigt bra, men just när det gäller bilderna, så tål de inte att dras upp lika mycket utan att man ser att den har lägre Upplösning. Det går så klart fortfarande att dra upp till affischformat, om man betraktar bilden på lagom långt håll, men det handlar om tre megapixel; ungefär gränsen för att den alls ska kunna jämföras med vanlig film och småbild. Nyare kameror är flera snäpp bättre sett till bildkvalité.
Men den känns helt annorlunda att hålla i; på det sättet tycker jag att den är mycket trevlig, och den har bra sökare och man kan ställa skärpan manuellt mycket lättare än på nya kameror. Den är mer gedigen än det mesta i kameraväg, men den når tyvärr inte upp i närheten av nyare kameror när det kommer till bildkvalité.
Häftigt! När är den utkommen?

#5 1999 kom den.