Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 500 ggr
ullf
0

Att ändra storlek?

Hur gör man smidigast om man ska ändra storlek på en bild? Om jag vill ha den 400x400 pixels. Har fifflat en massa under bildstorlek i ps men jag tycker det verkar omständigt.

Tacksam för svar.

/uLLf

IngelaS
0

använd beskärningsverktyget och ställ in dina önskade värden högst upp i listen. ex bredd: 400px höjd: 400 px

Mvh Ingela

[mingdie]
0

Det är bara att gå in på bildstorlek och ändra till den storlek du vill ha. Om du inte vill behålla proportionerna så ta bort ticket från den lådan längst ner. Sedan sparar du fotot som "spara som " och inte spara till web för då försvinner all Exif info.

Eddie

ullf
0

#2 vilka rutor är det jag ska ändra värdet i för att det ska bli korrekt. Om jag vill ha den 400x400, ändrar jag då på bredd och höjd i "pixeldimensioner" eller "dokumentstorlek"?

ullf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Få se hur den här blir då. Jag klickade ur "bibehåll proportioner" för att det skulle vara möjligt att mata in 400x400.

ullf
0

Då blev det fel proportioner. Hur lyckas jag mata in 400x400 utan att ändra proportionerna?

Petersen
0

#5 Ingelas inlägg är svaret på din fråga :) Du kan inte "tvinga" en bild utan att förändra proportionerna om du samtidigt vill behålla allt i bilden. Lite som att köra framåt samtidigt som man kör bakåt.

ullf
0

ok, tack för alla svar!

/uLLf

OlleA
0

Jag har nu lagt in mina första digitala bilder på datorn (i iPhoto) och skulle också vilja minska ner dem lite. Tyvärr förstår jag inte mycket av ovanstående. Var hittar jag bildstorlek och beskärningsverktyg där man kan ställa in önskade värden?

Olle