Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2728 ggr
Buuc
0

Extremt sugen på närbildslins!

Nu skulle jag vilja ha en närbildlins eller två till min Olympus E-420. Har tänkt på det de senaste dagarna. Skulle vilja ha +2 eller/och +3.. Men nu är det så att jag ska åka utomlands om mindre än en vecka, och jag skulle helst vilja ha en/två innan jag åker. Men det verkar inte finnas någon affär som säljer sådana filter?

Jag vet att man kan beställa på internet men jag litar inte riktigt på sånt och dessutom så dröjer det ju minst en vecka innan det kommer, t.ex. på Cyberphoto kommer varan om 20 dagar.

Någon som vet vart man kan köpa ett par kanske? I en affär, alltså. Eller är det omöjligt? Jag bor i Stockholm/Huddinge..

Kattapult
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror det finns på kaffebrus.com

Jag har varit väldigt nöjd med deras leveranser som inte har tagit spec lång tid.

Ett alternativ till närbildslinser är ju bakvänt objektiv. (Bifogar en bild som är tagen med mitt bakvända kitobjektiv)

Jag köpte en reserveringsring på kaffebrus + ett par stepdownringar.

Appletree
0

Testa Scandinavian Photo!

Inkanyezi
1

Kolla med Sergel Foto på Mäster Samuelsgatan eller Foto Video på Herkulesgatan

Jag tror att det ska vara 58 mm gänga på satsobjektivet.

Buuc
0

#1 Åh juste, kaffebrus glömde jag bort, ska titta. Men måste man inte köpa mellanring/reserv för att ha omvänt objektiv? Måste man inte köpa två i så fall, ett för att objektivet ska sitta fast med kameran och ett för att kunna skruva på närbildslinsen, för det går väl inte utan?

#2 Är det en affär? :)

#3 Ska kolla upp vart dessa gator ligger, tack! :)

Inkanyezi
1

Det är inne i city, tvärgator till Drottninggatan, inte långt från Centralen.

När man kommer fram till hörnan Åhlens när man kommer från Centralen, ligger Sergel Foto på nästa parallellgata till vänster, en liten bit upp i backen på vänster sida, samma hus som H&M huvudkontor, mellan Drottninggatan och Slöjdgatan. Foto Video är åt andra hållet på Drottninggatan, i riktning mot Gamla Stan, några kvarter bort, och så Herkulesgatan en bit upp i backen.

Buuc
0

#5 Okej, tack så mycket! Ska kolla om jag kan få skjuts dig någon dag. :)

Kattapult
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kladdade ihop en väldigt vacker bild som visar hur jag gör. ;) Det röda symboliserar baksidan på objektivet.

Du kan också ev. behöva stepup/downringar beroende på vilken filtergänga ditt objektiv har. (:

Alltså:

Först skruvar du på reserveringsringen på objektivet.

Reserveringsringen har på ena sidan en filtergänga och på andra sidan samma fattning som ditt objektiv har. Du skruvar alltså på ringen som ett filter.

Sedan vänder du objektivet om så att baksidan (det röda på bilderna) hamnar framåt och reserveringsringen mot kameran. Sedan är det bara att skruva på som ett vanligt objektiv.

Har du inte manuell bländarring på ditt objektiv kommer du få styra bländaren med finget på bländarspaken, vilket kan vara lite jobbigt.

Nackdelen med detta är att du får objektivets känsligaste del utåt och att om du inte har bländarring måste du styra bländaren med fingret.

Fokusera gör man genom att flytta kameran fram och tillbaka mot objektet tills det är skarpt (vilket också är ganska svårt ;) )

Fördelarna är att du kan få väldigt mycket förstoring och när du väl träffar skärpan blir det oftast väldigt häftiga bilder.

Jag kan tänka mig att närbildslinser är ett enklare alternativ ;)

Om du söker på "bakvänt objektiv" här på forumet hittar du flera trådar som handlar om detta.

Hoppas du förstod min konstiga förklaring.

Inkanyezi
1

Om vi kastar om bokstäverna lite så blir det bättre: reverseringsring, eller som man kan säga på svenska, omvändningsring.

Idén med omvändningsring är att man ska kunna vända objektivet bakfram, så att den ände man vanligen stoppar in i kameran kommer framåt. Om man har en kort zoom, som satsobjektivet, så kan man då få skärpa på små föremål som är omkring fem centimeter från änden av objektivet, och de blir förstorade på sensorn om man ställer in en kort brännvidd.

Omvändningsringen har en sida med bajonettfattning som passar i kamerahuset, och den andra sidan är en filtergänga som passar på framsidan av objektivet.

För att man alls ska kunna ta bilder, måste kameran ställas in så att det går att trycka av även om den inte har något objektiv monterat. Det beror på att omvändningsringen inte har de elektriska kontakterna och ingen information kan föras över mellan kamerahus och objektiv.

Om man vill blända ner objektivet, så kan det göras genom att man påverkar den lilla spaken bakpå objektivet, men de flesta nyare objektiven saknar bländarskala, så man får ställa bländaren efter hur mycket man för den åt sidan. Man kan ha en sticka eller en kartongbit som man för in som ger lagom nerbländning om man vill öka skärpedjupet, annars kör man med full öppning.

Omvänt objektiv, med omvändningsring ger alltså förstorad bild på sensorn, och det lämpar sig bäst för mycket små motiv, som flugor och bladlöss och kvalster och annat som man kan hitta på att fotografera. Skärpedjupet är mycket kort, och det kan vara knepigt att hålla kameran i precis rätt läge, eftersom man måste ställa in skärpan genom att flytta kameran fram och tillbaka tills det blir skarpt, och det handlar om skärpedjup kring en halv millimeter eller så.

Närbildslinser lämpar sig för motiv i storlek som omkring en tändsticksask och ner till ungefär ett frimärke, som är för stora för omvändningsring, men för små för att ta utan några hjälpmedel med satsobjektivet. En stor fördel med linser är att zoomen kan användas för att ställa in storleken och autofokusen fungerar för fininställning inom området som linsen tillåter fokusering.

Om man alltså har en lins på +2, så ser man bara till att motivet är mellan omkring 30 cm och en halvmeter från kameran och knäpper som vanligt. Skärpan ställs in automatiskt på vanligt sätt, så länge man inte går för nära eller avlägsnar sig för mycket. Med 2 dioptrier går det inte att få skärpa på längre håll än 50 cm från linsen. Om kamerans närgräns är omkring 30 cm är det bättre att ha en lins på 3 dioptrier (kan göras genom att trava +1 och +2 på varann), och då kommer man att kunna ta mellan ungefär 35 och 17 cm.

Kattapult
0

#8 ja precis ;) haha det gick lite snabbt där.

Buuc
0

#7 Mycket bra förklarning, haha, jag hade missförstått lite först, trodde att man skulle skruva på en närbildslins på det bakvända objektivet! :)
Bakvänt objektiv har jag testat förr, dock utan reverseringsring, det har väl gått bra men skulle nog bli bättre med reverseringsringen. Så man kan välja mellan antingen bakvänt objektiv eller närbildslins? Är det inte enklare med närbildslins då man inte riskerar att skada objektivet, och dessutom blir inte "kameran" lika känslig med skärpan och det, för man måste ju vara exakt på rätt ställe för att få rätt skärpa, med närbildslinsen är väl inte lika känslig, då är det väl enklare?

#8 Jag visste inte hur man "reglerade" bländaren med omvänt objektiv! Så tack så mycket för förklarningen! Och då svarade du på min fråga ovan, om det inte är lättare med närbildslins och det verkar det ju vara. Men jag antar att båda alternativen har sina för och nackdelar. :)

Tack så mycket för hjälpen, jag ska fundera lite på hur jag ska göra, jag tror att jag ska vänta med att köpa något innan jag kommer hem från semestern, då hinner jag välja det som jag tror passar bäst för mig och mitt tålamod. :P

Ove555
2

Har inte läst hela den här tråden så jag vet inte om här redan finns svar på min fråga.

Har man någon nytta av en närbildslins på 1+ till ett objektiv med 35 mm närgräns?

Inkanyezi
2

#11 Nej, man har inte någon nytta av en sådan lins.

Nu är det väl knappast något objektiv som har 35 mm närgräns, så du kanske menar centimeter, men missade lite på tangentbordet? Det är ganska vanligt på objektiv till systemkameror att man kan komma ner till omkring 35 cm.

Avstånd har tratidionellt alltid angivits från kamerans bildplan, alltså från sensorn, och det gäller också närgränsen. När man tar på väldigt kort håll kan man också vara intresserad av arbetsavståndet, som ju är avståndet från objektivets främre del till motivet. Ibland anger tillverkarna arbetsavståndet på nära håll som närgröns, och det är inte riktigt rätt.

Men arbetsavståndet kan man använda för att se om en närbildslins är någon idé eller inte. Ett arbetsavstånd på 35 mm svarar mot att sätta på en lins på ungefär +30 dioptrier, och ett arbetsavstånd på omkring 20 cm, som man får med närgräns på 35 cm, svarar mot +5 dioptrier. Det är inte någon vinst med att sätta på en lins med en dioptri till.

Däremot om man har ett tele, som kanske har närgräns på omkring en meter, då kan man få en mycket god effekt av en måttlig närbildslins, och om objektivet kan fokuseras ner till en meter och man sätter på en lins på +1 dioptri, så täcker man området från ungefär en meter ner till en halvmeter när linsen sitter på.

marsbruno
0

Jag skulle rekommendera att köpa en med mer styrka! Har en +4 lins och den ger inte såå stor skillnad faktiskt.