Scanna in bilder
Har massor av bilder från förr som jag gärna vill lägga in i datorn och redigera. Jag har en scanner (Canonscan 1220U) som klarar upp till 1200 dpi.
Jag vet att det bästa är att scanna negativen, men det kräver en ny scanner vilket jag inte är intresserad av. Så jag scannar in korten som de är. Min fråga är då helt enkelt, vilket Upplösning ska jag scanna in dem i ? 4-600 funderar jag på, men är osäker

Är inte 300 dpi ett värde som är bra för utskrift?
Hälsningar
Robert

jag skannar mina gamla foto med 1200dpi och det blir ganska bra.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Finns det någon medning med att skanna i 1200 dpi? Tar det inte bara onödigt mycket diskutrymme. Vad planerar du att göra med bilderna?
Mvh // Johan
Om du skall skriva ut eller kopiera bilder så räcker 300 dpi. Det behöver inte vara högre Upplösning. Jag läste en artikel om detta och skribenten påstod att det räcker med 212 dpi. Skillnaden mellan 300 och 212 är försumbar. Fråga mig inte varför han valde just 212. Om du skall skanna för att enbart se bilderna på skärmen så tycker jag det blir bättre med en lägre Upplösning. Då får man inte med så mycket av pappersstrukturen och kornigheten, vilket annars blir väldigt tydlig vid högre Upplösning.

Trodde det var så att ju högre dpi desru bättre skärpa, varför finns det olika grader annars?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Om du ska skriva ut mycket större än ditt original så spelar Upplösning roll. Om du förstorar en bild x4, så minskar också Upplösning med lika mycket.
Mvh // Johan
Jag har ju bilderena på kort så att skriva ut dem igen är ju inte sådär jätteaktuellt. Tänkte mer på att scanna in dem och bevara dem, kanske redigera dem något osv. 300 dpi låter som en god Upplösning, kör nog på det.