Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1096 ggr
Argona
0

Sälja bild till bok i Danmark?!?

Jag har fått förfrågan att sälja två bilder. Jag har aldrig sålt någon bild och undrar nu vad jag ska ta för bilderna?Det ska vara till en bok som skrivs i Danmark och handlar om en ponny-uppfödar från England med en viss hästras som jag har haft.Tacksam för råd ang detta! Det var jätte roligt att hon ville ha två av mina bilder, jag skickade flera så hon har valt de hon tyckte passade bäst.

Tacksam för svar!!

KickanW
0

Kolla SFF:s prisguide på sida 8 så står det om "BÖCKER OCH LÄROMEDEL" :)

Argona
0

Tack!

Kikade lite där men blev inte så mycket klokare!! Jag har två digitala bilder, vet ej mer om dem just nu (storlek mm) på ett gäng hästar, tagna år ca. 2006. Hon vill använda dem i en bok, liten upplaga tror jag, vad ska jag säga till henne att det kostar?? Byte mot en bok? Eller en liten summa pengar+bok eller? vad kan vara rimligt? Den är tagen med en gammal kamera och jag är inte fotokunnig för övrigt.

micke87
0

#2 har visserligen inte någon som helst kunskap om att sälja bilder själv men prisguiden som kickan länkade säger ju:

BÖCKER OCH LÄROMEDEL

__

upplaga              mindre bild

__

-5 000                1 000kr

och spontant måste jag ju säga att det borde väl gälla oavsett om du är mästerfotograff eller lyckats smälla av bilden med din mobilkamera.

(utgår du från  att hon ska ha den som en liten bild så har du ju redan varit billig)

mvh

Micke

[alezan]
1

Läs och begrunda och tänk sedan över att byta-bild-mot-bok-tänket..

http://www.petapixel.com/2012/01/10/this-photograph-is-not-free/

För den som inte kan engelska rekommenderas Google Translate.