Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1173 ggr
leemland
0

Tacksam för snabba svar,

Jag har en canon eos 500D och det "vanliga" objektet 18-55.

Men nu är det dags för ett nytt objektiv och jag har ca 24timmar på mig att bestämma mig :P (anledning: jag velar för mycket så nu får jag ett i present istället :P)

Nu undrar jag om någon kan tipsa om ett bra "budget"-objektiv . Eller ja det kan ligga lite över "budget" också :P Vill inte ha mindre än 55, för jag vill använda det jag redan har.

Vet inte om någon skrivit detta tidigare, menmen.

Tacksam för snabba svar,

Ha en trevlig söndag,

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

JazzBass
0

En telezoom kanske? Finns några olika alternativ: 55-250 med IS, 70-300 med IS eller kanske 70-200/4L utan IS (om den inte är alltför dyr förstås). Alla Canon alltså. Bäst att hålla sig till original i den lägre prisklassens telezoomar, de är bäst.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

leemland
0

Okej, tack så mycket. Ja just nu lutar det åt 55-250 med IS  :)  Och jag tror det blir den :)

Är det så att om man köper ett canon-objektiv utomlands och det skulle gå sönder, kan man lämna in det här i sverige då eller hur är det med de??

Tack än en gång. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

MonisN
0

#2 Canons garantier gäller över hela världen, så det kan du. Se bara till att spara kvittot ifall det händer något inom garantitiden.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

leemland
0

Okej, tack så mycket :)

/ J 

KickanW
0

Jag trotsar din önskan och tycker att du ska köpa Canon 50mm 1,8!
Helt klart mest prisvärda objektivet du kan köpa till din kamera och även om det inte har längre zoom än dit kitobjektiv så går det att använda till så mycket annat pga kvalitén och ljuskänsligheten!

leemland
0

#5 Okej. :P Har faktiskt köpt 55-250 och väntar ivrigt på den nu :P

Har läst en del om det objektivet också, men är inte det mest till porträttbilder? Och lite sånna "enkla" bilder(vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt) Vad kan ett sånt objektiv kosta då? Är det någon investering om man vill ta just porträttbilder?

Ha det så bra :)

/ J 

KickanW
0

Det passar väldigt bra till porträtt ja, men det är långt ifrån enda användningsområdet. Fördelen med det är ju just att det är så pass ljuskänsligt så jag använder det mest av de objektiv jag har!

"Lite såna enkla" förstår jag faktiskt inte vad du menar med :P Tänker du för att det inte har zoom?

Personligen gillar jag fasta objektiv bättre eftersom det blir bättre skärpa och jag tycker det dessutom är rätt skönt att inte kunna zooma in och ut utan får röra mig själv för att komponera bilden i stället!

Nog är det en investering, både för porträtt och annat. Det kostar ungefär 900:- och brukar kallas för ett av de mest prisvärda objektiv man kan köpa! :)

leemland
0

Okejj. Ja med såna enkla så tänker jag nog att; blir man inte väldigt begränsad liksom? Själv gillar jag att zooma in och ut hela tiden :P

Finns det "stora"objektiv dvs: 200-300 som är fasta också eller? Älskar att fotografera men är väl inte så duktig på objektiv.

Men ett 50mm låter bra endå, ska liksom börja lite mer med porträtt så :P Det får bli min nästa investering då troligtvis :)

/ J