Hjälp om Batteri D90
Hejsan.
Jag letar efter ett nytt batteri till min Nikon D90. Anledningen är för att jag har köppt ett batterigrepp och vill ha i 2 batterier sammtidigt.
De batteri jag har nu (original batteriet) som kom med när ja köpte D90n är ett Nikon EN-EL3e Li-ion 7,4V 1500mAh 12Wh
Jag har hittat ett ganska så billigt batteri på internet som är ett Nikon EN-EL3e 7,4V 1600mAh.
Frågan är kan jag ha dessa 2 batterier ihop i kameran?
Mvh Amel

Ja, du kan ha batterierna ihop, det ska inte vara något problem, eftersom de är kopplade parallellt i batterigreppet. Så länge båda batterierna är friska är det inget problem, men om det ena batteriet börjar bli dåligt, så att det laddas ur fort, bör du plocka ur det, eftersom det i så fall också laddar ur det andra batteriet.
Det är när man seriekopplar batterier som man inte får koppla ihop batterier med olika kapacitet, eftersom det i så fall skadar batterierna med låg kapacitet när laddningen är låg och ström drivs bakvägen genom batteriet som tar slut först. När de är parallellkopplade, som i batterigreppet, händer inte det, utan batterierna mår bra ända tills båda är urladdade. Kameran har skyddskretsar som ska hindra alltför djup urladdning av batterierna.