varför blir det ingen bra skärpa?
Hej!
Nu har jag fotograferat hela familjen, och lite så. Det jag stör mig på är att det knappt när någon bra skärpa på bilderna, det är precis som att det enda som är någorlunda skarpt är bakgrunden.. varför?
Jag är jättedepp pga detta eftersom att detta skulle bli bra bilder som folket skulle få, men är inte så säker på om dom duger till att skrivas ut/skickas på datorn? Fick ingen hjälp som jag frågade efter här heller så jag visste ju inte hur jag skulle lägga fokus och sånt så jag fick testa mig fram men ingenting blev bra , och detta var det som blev bäst även om det inte ens är bra.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ser ut som du har fokus på bakgrunden. Antingen har du missat att sikta på någon av personerna när du fokuserat eller är fokusen inställd på något knas.

Det går att få bättre skärpa i dina bilder genom att jobba på uppskärpningen, men om de verkligen är oskarpa vid tagningen så har jag inte någon förklaring, utan du får i så fall ta reda på själv varför din kamera kanske inte ger bästa möjliga skärpa. Det kan handla om "back focus" eller något annat, kanske skakning. Det går inte att se på bilderna som du lade upp, till en del för att de har krympts till ett rätt litet format, ca 3 megapixel.
Jag provade att lägga oskarp mask på dem i ett par omgångar, och de ser bättre ut då. Först en vanlig uppskärpning med 3 pixlars radie (på fullstor bild behövs mer), sedan lokal kontrast genom att ta först 60 sedan 120 pixlars radie med mycket liten mängd. Det kanske finns bättre verktyg i ditt program för att stärka lokal kontrast.
En liten del av förklaringen kan ligga i den relativt lilla bländaren, men det borde inte märkas mycket med bländare 14 vid 30 mm brännvidd. Troligen är objektivet skarpare om du inte bländar ner längre än till 8.
Men du får prova med din kamera, den kanske ställer skärpan fel. Om det inte är så att du helt enkelt inte håller tillräckligt stilla på 1/80 sekund?
Den andra bilden är tagen med F29 och 1/15 så där kan det påverka mer.
Provade också med oskarp mask och det blev något bätttre då.
Sen körde jag istället ett program som heter focus magic då blev det ytterligare något bättre, fungerade rätt bra upp till A4 men vid pixelpeeping syntes en del fula artefakter.
Värd för Pensionärer
Pixelpeeping?
HH
Antar att du själv är med på bilderna (av din Avatar att döma) så jag gissar att du använt stativ och tidsutlösare. Det kan hända att kameran då fokuserat om just innan bilden tagits. Ett sätt att undvika det är att fokusera först så man är säker på att den hamnar rätt, och sen slå om fokusswitchen på objektivet till M.
Visst lider bilderna av en del oskärpa, men en del av det kan du "återskapa" genom att lägga på skärpning. Jag provade just på den övre av de två bilderna och det blev i alla fall en aning bättre. Det jag gjorde (i PS elements) var:
- Duplicera background layer
- Ändra blandningsläget till "Overlay"
- Välja Filter - Other - High Pass och radie 0,9 (Gör du samma sak på originalbilden som är lite större behöver du kanske ett lite högre tal för samma effekt)
Sen kan du också göra så att du målar fram skärpan på endast människorna på bilden med en lagermask. Det har inte jag gjort här, men kan vara värt att göra. Ser människorna skarpare ut än bakgrunden upplever man också bilden som skarpare.
Istället för att använda highpass-skärponing funkar nog vanlig unsharp mask också hyfsat.
--
Om nu fokus hamnat på bakgrunden så är det tur att du använde liten bländare, då det gjort skärpedjupet mycket större. Å andra sidan så var det nog lite onödigt att blända ner så mycket som du gjort, f/14 som du använde på den övre bilden kan redan ge en del problem med diffraktion som skapar oskärpa. Lämpligare bländartal hade varit omkring 5,6 eller 8, om bara fokusen legat rätt. På den andra bilden har du använt f/29 och 1/15s slutartid, och det är ännu mer på tok. Men jag har svårt att tro att det enbart är diffraktionen som bråkar med dig utan i första hand är det kameran som fokuserat på bakgrunden av någon orsak.
Jag tror nog bilderna duger bra bara du bearbetar dem lite. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#5: Att titta på bilder i 100% förstoring eller större för att granska detaljskärpa och dylikt kallas ofta pixelpeeping. Används bl.a. för att jämföra olika objektiv med varandra. :-)
#7 och #8 Tackar, då förstår jag igen.
HH
oj, tack alla!
Fokuserade i mitten så utanför hamnade det inte. :)
Jag försökte lite själv igår med att få upp med unsharp mask och det blev genast mycket bättre. Kameran har ju alltid gett ifrån sig bra skärpa, även på sånna här bilder. Tog en bild på hela klassen för ett tag sedan med självutlösare och allt och då blev det riktigt bra skärpa, men inte här.
Visste inte vilken bländare jag skulle ta så jag tänkte för att få alla skarpa borde jag väl ha en ganska liten (?) bländare, men det kanske är tvärt om? Är inte så bra på det där med bländare än så länge så det var därför jag frågade efter hjälp i en annan tråd men det var ingen som var villig att hjälpa mig så då fick jag totalt misslyckas :p
Ja, jag är med på bilden och det är självutlösare. Varför gör den det? Fokuserar om innan bilden tas? Fast det känns ju ändå inte riktigt som att det är det som är problemet ändå eftersom att det är likadant på alla bilder, eller det kanske är så att det brukar hända? Jag fokuserade på människan i mitten på alla bilder och jag såg klart och tydligt att det blev just fokus där, men förstår inte varför det inte blev det :p
Tack för tipset, ska sitta och fixa lite med bilderna! :)
tack! :)
Fixade lite skärpa på den här bilden igår och la även till lite levels, tyckte det blev mycket bättre.. men ska testa alla era tips också, tack! Har en del bilder att gå igenom :)
Medarbetare på Djurfoto
Rent spontant tror jag du hade vunnit på att klämma ihop folket på bilden. Med så mycket luft mellan personerna blir det genast svårt att sätta fokus på rätt plats.
Mindre luft och utrymme hade även gett dig större möjlighet att komma närmre inpå. :)
jo, jag vet. det är lätt att vara efterklok vettu. Tänker inte på sånt om ingen har sagt till mig att tänka på det :p Men egentligen borde det väl inte vara svårt att få det skarpt om man fokuserar i mitten? På den understa bilden blev det på människan i mitten, hon i kort hår och vitt linne.. borde inte vara så konstigt tycker jag för jag har ju fokuserat där och då borde fokuset hamna där också och inte någonannan stans..
Medarbetare på Djurfoto

På den här sortens bilder är det ofta enklast att använda direktvisning och ansiktsigenkänning om kameran har det. Då hamnar fokus åtminstone på någons ansikte.
När det gäller bländaröppning är det aningen knepigt, men det är också ett av skälen till att många använder läget A oftare än något annat. Då har man alltid kontroll över bländaren.
- Vid 18 mm får man bäst skärpa med f/5,8 och bättre skärpedjup med f/8. Skärpan börjar luckras upp märkbart vid f/11.
- - Vid 30 mm blir skärpan bäst vid f/8 och det är för det mesta onödigt att blända ner mer för att få mer skärpedjup. Skärpan blir bra med f/11 också men märkbart mjukare om man bländar ner mer.
- - Vid 55 mm kan man utan vidare använda f/11 om man vill ha stort skärpedjup, och det blir bra skärpa också med f/16.
Det beror på diffraktion, ljusets avböjning vid kanten av ett mycket litet hål, att skärpan minskar när man har mindre bländare. Om man till exempel bländar ner till f/22 med 18 mm brännvidd blir bilden nästan lika luddig som om den vore tagen med hålkamera.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kan vara som så din utr lider av backfocus, dvs att skärpan ligger längre bak.
Ta en linjal, ställ den i 45 graders vinkel, plåta den med kameran på stativ med största bländaren, gå så nära linjalen du kan.
Om du nu fokuserat på t.ex 30mm, och när du i datorn tittar på bilden och skärpan ligger på t.ex 35mm, då är det backfocus.
Jag som yrkesfotograf lämnar alltid in mina gluggar som köps nya tillsammans med mina hus så att min AF kalibreras.
Att kunna lita på sin kamerautrustning är A och O.
Till sådan gruppbild med vidvinkel räcker det absolut med /f5,6-8,0.
MVH Mikael - http://www.bildeffekt.se
utr? :o
vad menar du med 30 och 35mm? Vad är det som är 30 och 35mm?
Inte så bra på det när med sånhär märker jag :p
Medarbetare på Djurfoto
tack för informationen, det behövdes! :)
det är konstigt det här, riktigt konstigt för fokuset brukar bli bra. men det kan väl vara så att jag har tänkt konstigt och det inte alls blev så som jag egentligen tänkte, vad vet jag.
Skit samma, bilderna är dåliga och så är det, får sitta och leka lite med dom :)
Medarbetare på Djurfoto

Hela förklaringen till hur man testar fokuseringen finns på Tim Jacksons sida:
http://focustestchart.com/chart.html
Om du har knepigt med engelskan så kan du titta på bilderna, för dom kan förklara hur det ser ut när man tar bilder av testbladet, som också ligger på den sidan, en PDF som man skriver ut och fotograferar av i sned vinkel:
http://focustestchart.com/focus21.pdf
Själva testbladet är sidan 18 i det dokumentet, allt som står innan är hur man ska göra.
Om du skriver ut sidan 18, näst sista sidan, och lägger den på golvet ett par meter framför dig och siktar fokuspunkten på det tjocka strecket i mitten så är det lätt att se på bilden om kameran ställer skärpan rätt eller om den ställer den hitom eller bortom.
Om den fokuserar fel, så kan du få det fixat på garantin.
Tack, bara några frågor
1. hur vet jag när det är 45 graders vinkel? (min matte är inte bra..)
2. spelar det någon roll vilka inställningar förutom bländaren ? :)
Medarbetare på Djurfoto
#19:
1: Exakta vinkeln är inte så viktig, ungefär 45 grader räcker, d.v.s. snett ner på pappret. Men det är viktigt att fokuspunkten i mitten (som du ska använda) inte hittar nåt annat än just det svarta strecket, så du måste försöka hitta ett lämpligt avstånd så fokuspunkten ryms väl in i den vita rutan med det svarta strecket på. Vilket avstånd som är lämpligt beror på vilken brännvidd man testar med. Testar man 18mm behöver man vara mycket närmare än om man testar t.ex. 105mm. Det är också viktigt att kameran är i samma linje som pappret.
2: Egentligen inte, men för tydligast möjliga resultat det är en bra idé att fälla upp blixten, ställa in lägsta iso och lägsta bländartal och snabbast möjliga synktid för blixten (1/200s eller nåt ditåt). Det är också en bra idé att använda stativ, eller om man kör på fri hand, trycka av snabbt så man absolut inte flyttar kameran i djupled mellan fokuseringen och avtrycket, eftersom hela testet går ut på att kolla om skärpan ligger rätt i djupled. Man får fokusera och trycka av i samma tryckrörelse, kameran hinner ställa in skärpan innan bilden tas.
oups, drog upp isot lite väl högt kanske, aja.. man ser väl ändå? Jag vet int eriktigt vad det är man ska se men det gör säkert ni 
Medarbetare på Djurfoto
Njä inte helt rätt. Ställ in största bländaren, alltså lägsta talet som du kan, inte största, eftersom du vill ha ett litet skärpedjup. Håll också iso på en vettig nivå, iso 200 räcker gott och väl. Se till att stänga av autoiso om du har det på.
Du kan också vara noggrannare med att pappret och kameran är mer i linje med varann, nu lutar pappret lite för mycket på bilden för att man ska se nåt tydligt resultat.
På't igen! :-)
PS. Kan också vara bra att ratta in +1 steg exponeringskompensation så blir pappret lite vitare istället för grått, och resultatet tydligare. Här har jag ett exempel på ett test jag gjorde på min sigma vidvinkel jag nyligen sålde. Testet var inte perfekt genomfört, men visar lite hur det borde se ut så där ungefär. Det här objektivet led lite av framfokus som man kan se, men inte så mycket att det störde. (Här hade jag också problem med att få pappret att ligga tillräckligt plant på bordet som man kan se av de alltför mycket krökta linjerna…) ;-)
ahaaa, trodde jag skulle ta minsta bländare.. så kan det gå :P
Satt och höll på med det där dumma pappret i minst 5 min för att det skulle ligga rakt, men inte då.
bättre nu då? det är nästan omöjligt att få pappret att ligga helt rakt om jag ska få fokus på den i mitten .__.
(bra att veta är också att jag lyckades göra sönder ett av minnsekorten nu också :( )
Medarbetare på Djurfoto
såg inte din bild innan jag skickade min tyvärr, men jag kan ta en ny men det får bli imorgon isf för jag har otroligt ont i ryggen efter att ha stått otroligt konstigt för att få det där dumma pappret att ligga rakt, :p
Stativet får nämligen inte plats överallt här inne så det får bli på golvet och då blir det bara pannkaka! :)
Medarbetare på Djurfoto
Det ser rätt okej ut, men kan du gå ännu närmare och exponera lite ljusare ser man tydligare resultat.
så, detta är så nära jag kan komma.. den att den är lite sne det är svårt att göra något åt för om jag ska ha den helt rakt så hanmnar inte fokusen i mitten utan någonstans ute på kanterna..
Dessutom har jag märkt nu, jag hatar autofokuset på den här kameran/i objektivet. Den hoppar omkring så jag vet inte var fokuset hamnar tillslut.
Medarbetare på Djurfoto
Du måste ha enpunktsfokusering aktiverad och helst också AF-S, inte AF-C. Då minskar risken för att fokuspunkten ska hoppa omkring. Och så ska man använda mittenfokuspunkten.
Om du gjort allt rätt här och kameran verkligen har fokuserat på det svarta strecket i mitten så betyder det här resultatet att objektivet lider lite av bakfokus. Det ser man på att det är mycket kortare område skarpt framför mittenstrecket än bakom. Men jag skulle fortfarande inte dra några säkra slutsatser av det här testet. Testa göra flera parallelltester och testa också gärna med zoomen inställd på 105mm för att se om det ser bättre eller sämre ut i teleläget. Det ska vara ungefär lika mycket skarpt bakom som framför det svarta strecket.
Du kan säkert också gå in i nån fotobutik eller fråga nån erfaren fotograf som är insatt i fototeknik om de hjälpa till med att kolla om objektivet fokuserar rätt.
Okej, men hur ändrar man så att man användr mittenfokuspunkten då?
brukar inte ända så mycket sånt eftersom att jag brukar fotografera rörliga katter så jag har inte så stor koll på inställningarna om jag ska vara helt ärlig :p
Där jag köpte min kamera kan jag nog gå in, dom har hjälpt mig med allting så dom kan säkert hjälpa mig med det med isf. :)
Medarbetare på Djurfoto

letade upp tråden igen eftersom att jag har blivit lite tveksam i vissa lägen. Jag har inte testat att göra ett sånt test igen med pappret utan ska göra det igen sen när jag kommer hem.
Tveksam är jag för att jag har tagit flera bilder liknande dom ovan fast med mindre bländare och det blev samma som på bilderna ovan, fokuset hamnade bakom personerna oavsett om jag fokuserade precis så att fokuset låt på människornas huvuden. Jag har tyvärr inte bilderna just nu eftersom att min hårddisk kraschade.
Men ja, jag ska testa igen. Skrev mest för att påminna mig själv och för att ni ska få hjälpa mig igen sen! :)
Medarbetare på Djurfoto

Naturligtvis är det bra om du fixar eventuellt fokusfel på kamerans AF, men för att ta den här sortens bilder är det absolut enklast att inte använda fasdetektering, dvs AF i sökaren, utan när kameran står på stativ och motivet är en grupp människor, får man helt säker fokusering om man väljer den andra fokuseringsmetoden i direktvisning, kontrastmätning. Då har man ansiktsigenkänning, och skärpan ställs in betydligt långsammare, genom att objekivet dras fram och tillbaka tills kameran hittar bästa skärpa.
AF på spegelreflexkameror (DSLR) är en historia för sig; att det alls fungerar beror mest på tur. Kameran gör inte någon kontroll av att det verkligen blir skarpt, utan det är en sensor för fasdetektering som sitter i botten av kamerahuset och som får sin bild från en liten spegel på baksidan av huvudspegeln, via en halvgenomskinlig fläck i mitten av spegeln. Elektroniken mäter fasfelet och beräknar hur mycket skärpan ska ställas om och skickar objektivets fokusering till den punkten, utan att kontrollera att fasen blir rätt när skärpan har låsts. Det är därför man ofta har problem som fram- och bakfokus; kameran kollar aldrig att skärpan har satts riktigt.
Den andra sortens AF, som alla kompaktkameror har och de spegelfria systemkamerorna, gör på ett helt annat sätt, som inte går fullt lika fort (fort men fel), utan i stället är säkrare, eftersom kameran faktiskt kontrollerar så långt det är möjligt att det är så skarpt som det kan bli. Den sortens AF finns på nästan alla kameror som har direktvisning (Live View), så genom att använda direktvisning med ansiktsigenkänning, ser man till att kameran sätter skärpan där ansiktena finns i bilden.
Och bäst är att använda endera manuell inställning av exponeringen eller läget A, där man kan välja bländare, så att den inte blir för liten för att få skarpt. Det är två saker som stör intrycket av skärpa när man tar en gruppbild så här med för liten bländare:
- Den lilla bländaröppningen luddar upp skärpan.
- Den lilla öppningen ökar skärpedjupet och minskar bokeh, så att skogen bakom gruppen förefaller skarpare och ser ut att ha bättre skärpa än ansiktena.
Så när du ska ta gruppbilder, blända inte ner längre än till 8. Det går mycket bra att ta de här bilderna med bländare 5,6, men det bästa kanske är att ha ännu större bländare, kanske till och med full öppning. Vid full öppning kan skärpedjupet räcka till för gruppen, men bakgrunden få en behaglig oskärpa, som gör att ansiktena faktiskt ser skarpare ut.
Man kan också korta skärpedjupet genom att ha kameran närmre gruppen och gruppen längre från skogen i bakgrunden. Gå närmre, och se till att gruppen står lite tätare. Zooma ut om det behövs så att du kan komma ännu närmre, det gör att skogen hamnar längre bort. När du tar en hel grupp är det okej att använda brännvidd på omkring 30 mm, men inte gärna kortare. Om du har längre brännvidd blir avståndet mellan kamera och grupp väldigt långt, och det gör att bakgrunden blir större i bilden; det är okej om du kan se till att det är ett stort avstånd mellan gruppen och bakgrunden, men om du har för kort avstånd till bakgrunden och för liten bländare, så blir det som på bilderna du har visat.
Alltså:
- Se i första hand till att avståndet mellan gruppen och bakgrunden är stort, större än mellan kameran och gruppen.
- Använd en ganska stor bländare. Troligen kan man ta med största bländaren och få gruppen skarp och bakgrunden behagligt oskarp.
Om du ska ta nu på vintern får du inte glömma att kompensera för snö; det brukar räcka med omkring +1 om en stor del av bilden täcks av en grupp människor, lite mindre plus om det är en mörk skog med i en del av bilden; kanske ingen kompensation eller rentav minus om ingen snö syns, utan bara skogen i bakgrunden.
Tack!
Bländaren har jag mer koll på nu, fotar på A läget hela tiden och det fungerar riktigt bra. Allt jag gör är att göra bländaren så stor som möjligt, även på gruppbilder.
Det finns ingen snö här ännu tyvärr, det är som ett vanligt höstväder.
Ska läsa igenom allt sen igen när jag kommer hem! :)
Medarbetare på Djurfoto