studio blixtar, men inget ljus!
Här kommer en nybörjare som behöver hjälp igen! 
Jag fick ett studio set i julklapp, blev såklart överlycklig! och satte igång på en gång att bygga ihop denna bestående av två blixtar på stativ med paraplyer (två vita och två silvriga).
När jag väl fick igång allting (fanns ingen beskrivning och jag är inte så teknisk av mig
) så tog jag lite testbilder. blixtarna triggas av kamerans blixt, MEN bilderna blir mörka. Det finns inga inställningar på själva blixtarna, men jag har säkert ställt till det nån annanstans.
nån som har nån ide om vad som kan vara problemet?
Sedan är jag medveten om att detta var budgetvarianten (fick det som sagt, så vet inte ens vart det är köpt), men jag tycker ändå man borde å ljus ur dom
Slänger upp en bild när jag laddat över från kameran!
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
bilderna hade jag visst raderat, men jag kan ta nya imorgon. Jag vet inte vad blixtarna heter, men på lådan står det: AC slave light, S-45M
hittade lite info om blixtarna
http://www.jtlcorp.com/01sl/acslave.html
Jag har ingen direkt kunskap om studiofotografering och har aldrig sysslat med det heller, men det underlättar nog med bilder och/eller vilka inställningar man har använt för att komma med förslag på vad som blivit fel.
mvh Martin
#3 trodde jag hade bilder men hade råkat radera dom, så nya kommer imorgon 
kameran däremot var inställd på iso 500, slutartid 1/30 och bländare 1.8
blixten har jag inte hittat nån inställning på öht xD

Om du använder kamerans inbyggda blixt för att tända, måste den ställas till att inte fyra av någon förblixt. Det vanliga är att kameran skickar en förblixt för att mäta vad som kommer tillbaka, och sedan sänder ut den inställda blixtpulsen. Slavblixtarna tänder då innan slutaren öppnas, och det blir ingenting av dem på bilden.
Det är också en liten fördröjning när man använder slavtändare, och då kan man inte ha lika kort synktid som när man synkar direkt med kabel. Fördröjningen kan vara så stor att en del av slutaren täcker bildytan annars, men det är nog inte det felet, för då brukar man få bilden delvis exponerad. Men om blixten synkar till 1/200 med kabel, kanske man måste öka tiden till 1/160 när man använder slavtändare.
#5 tack för hjälpen! jag förstod ungefär hälften av det du skrev, men ska pröva med kabel imorgon och se om det blir nån skillnad!
Det var det där sista jag inte hängde med på, men jag testar mig fram lite
jag testar igen i morgon, för nu när ja skule packa upp studion råkade jag böja ett paraply på mitten… lite för trött kanske 

Ska försöka igen.
Du kan använda blixten på kameran för att tända slavarna om du kan ställa in kamerans blixt till att bara skicka en enda blixt, när slutaren är öppen.
Nästan alla kameror skickar två blixtar; först en för att mäta ljuset, och sedan en för att exponera. Den första blixten brinner när slutaren fortfarande är stängd, och om man har slavar så brinner de av samtidigt. Sedan öppnas slutaren, och dä är inte slavarna laddade, så bilden blir svart.
Om kameran kan ställas in till att inte skicka förblixt, så behöver du inte använda kabel.
#8 jo det förstod jag! men inte det där med synkar till 1/200 och öka till 1/160.
Hur kollar jag om kameran skickar två blixtar? har testat lite olika inställning, men vet ju inte riktigt vad dom gör för skillnad 

Vad är det för kamera?
Det står säkert någonstans i bruksanvisningen hur man ställer in blixten om det är en systemkamera; dessvärre finns några systemkameror där man inte kan släcka förblixtar, och då måste man ha någon annan tändning; samma gäller nästan alla kompaktkameror.
#10 nikon d80
ska rota reda på manualen 

Det går nog inte att använda den inbyggda blixten för att tända slavarna då.
Du kan endera använda kabel till en av dina andra blixtar, eller använda en IR-tändare som man sätter i blixtskon.
Man kan också använda en extern blixt som man sätter i tillbehörsskon för att tända slavar.
#12 det är en sb-400 jag använt för att trigga blixtarna. Sändare har jag tänkt köpa, men vet inte riktigt vilken jag ska ha

Också med SB 400 går det en förblixt för mätning.
#14 dåså, då kanske det räcker med att jag testar med kabeln!
Går det förblixtar även om man använder manuell fokus?
HH

Jag vet faktiskt inte om det finns något läge där förblixt stängs av, jag har inte den kameran, men det finns ingenting nämnt om förblixten i bruksanvisningen, och inte heller är det omnämnt hur man ska använda studioblixtar eller andra blixtar än de som är gjorda för kameran.
Helt klart är att om man monterar en blixt som inte har styrning från kameran, så synkar den när slutaren går, inte förr, på samma sätt som när man använder en IR-tändare.
På min Canon så är förblixten till för AF och kör man då på MF så blir det ingen förblixt. Därav min fundering.
HH
höm såhär var det, det var en kabel till, men ja kan inte plugga in den i kameran… det går så himla bra för mig! 
Här kommer iaf lite bilder, vet inte om det hjälper
hittade ingenstans att stänga av förblixt heller

Moderna kameror har inte en kontakt där man kan sätta i blixtkabel.
Kabeln brukar ha en liten kontakt som kallas pc-kontakt; en hylsa på ett par millimeter med ett stift mitt i. Den kontakten satt alltid på kameror förr i tiden.
När digitalkamerorna kom klarade de inte av att ansluta blixtar som fanns då, eftersom det var alldeles för hög spänning i den där kontakten, och man tog helt sonika bort det som alltid hade funnits förr. Eftersom en elektronblixt faktiskt kan skada kameran ville tillverkarna inte underlätta att man satte dit en blixt.
De mer avancerade kamerorna efter omkring år 2000 har gjorts med tåligare elektronik, så att det faktiskt går att ansluta en blixt utan att kameran går sönder, men det är fortfarande viktigt att blixten inte har för hög spänning på sin synkkontakt, och det måste också vara rätt polning på kontakten för att det ska funka. Om det inte står i blixtens bruksanvisning vilken spänning den har på synkkontakten, ska man inte ansluta den innan man har mätt upp att spänningen inte är för hög. I så fall måste man i stället använda trådlös tändning.
För att ansluta studioblixt behöver man en adapter som sätts i tillbehörsskon. Adapter finns att köpa hos välsorterade fotohandlare.
Innan man gör det måste man kontrollera i kamerans bruksanvisning och i databladet för blixtarna, att spänningen för synk på blixten inte är för hög för kameran. Systemkameror brukar numera klara 200V, och det finns blixtar som har högre spänning för synk.
- Det är mycket viktigt att man inte ansluter en blixt med för hög spänning, för då går kameran sönder, och det går inte på garanti, och den som sålde blixtarna står inte för det.
tack så mycket för hjälpen!
så det alternativ jag har kvar är alltså att köpa en sändare? jag ska kolla upp vad det står i manualen. tack 

Det står i appendix till manualen (sidan 119 i den engelska) att man inte ska använda andra blixtar än Nikons egna, men på nästa sida är det nämnt att det kan finnas kompatibla blixtar från andra tillverkare.
- Use Only Nikon Flash Accessories. Use only Nikon Speedlights. Negative voltages or voltages over 250 V applied to the accessory shoe could not only prevent normal operation, but damage the sync circuitry of the camera or flash.
- Before using a Nikon Speedlight not listed in this section, contact a Nikon-authorized service representative for more information.
#24 vad innebär det? dessa blixtar sitter ju inte på kameran, kan jag inte använda dom ändå?

Det innebär att synken får inte ha högre spänning än 250V om du ska ansluta med kabel, och att det måste vara pluspol på mitten.
Det innebär också att Nikon säger till sina kunder att inte använda grejer av annat fabrikat, för då kan det gå åt fanders. Men det betyder inte att det måste gå åt pipan eller att det inte skulle funka, men Nikon vill inte att kundernas grejer ska bli förstörda av andra apparater som dom inte har någon kontroll över.
Det framgår inte av bruksanvisningen om det finns någon inställning av blixten där man inte har förblixt, men om blixten kan lösas ut "manuellt", kanske den kan användas för att tända studioblixtarnas slavar. Dina bilder som du har lagt upp säger i Exif att blixten står i AUTO-läge, och jag kan inte se om det går via menyerna att ställa den på annat sätt. Men du kan prova om det finns någon inställning av blixt som inte ger förblixt, och om det finns, så kan du använda den inbyggda för att tända slavarna. Men den kan alltså inte stå på Auto-TTL.
#26 dom andra blixt inställningarna som finns är röda ögon, eller rare sync, har dock inte testat röda ögon inställningen men tror inte det blir så mycket skillnad då den ger ifrån sig flera blixtar.
Jo okej, då förstår jag vad du menar! Men kaben funkade ju inte i vilket fall som helst, så jag får väl leta efter nån sändare