Vad blev felet med denna bild?
Försökte att fota månen som var härligt orange nu ikväll innan den kommit upp en bit på himlen. Den såg ut att vara väldigt nära men trots lite zoom (55mm) så blev det bara en liten prick på bilden.
Dessutom så fick jag ingen bra bild på själva månen. Såg inte alla dessa krater och sånt. Ja ni förstår.
Prövade på olika inställningar och den som blev bäst var den för landskap och med AF.
Denna bild är utskuret från originalbilden.
Månen blir över exponerad eftersom solen lyser upp den medans allt annat lyses upp av det reflekterade ljuset från månen. Kameran försöker jämna ut så att bilden i snitt blir väl exponerad men det blir inte så bra när det är så stora mörka ytor och lite ljus.
Knepigt att fota månen, säkert någon som kan ge dig bra tips om det.
/Mattias
Kamerans ljusmätare strävar efter att exponera efter 18% grått. 18% grått ligger precis mitt mellan svart och vitt. Det är precis vad du fått. En bild som försöker ha lika mycket svart som vitt. Du skulle gjort:
a) använt punktformad ljusmätare och mätt ljuset från månen. Fortfarande strävar ljusmätaren efter 18% grått, men denna gång från punkten i mitten, d.v.s. månen.
b) använt manuella inställningar och själv skruvat på ISO, slutartid och bländare.
Förprogrammerade motivprogram så som "Landskap" kan du helt glömma.

Att ta kratrarna på månen är inte så svårt egentligen, bara den blir tillräckligt stor på sensorn, men om man har en kamera som bara är automatisk, så kanske det inte går att lura den till att exponera rätt.
Månen skiner ju inte av egen kraft, utan den återkastar solens ljus. Den ska alltså exponeras precis lika mycket som andra motiv i solsken, för att man ska kunna se kratrar och annat på ytan. Det hjälper så klart inte till att göra den större på bilden, men man får med nyanserna i den mån kamera och objektiv har tillräckligt hög Upplösning.
Det är den gamla regeln Sunny 16. Om man alltså ställer kameran på samma slutartid som ISO, så är rätt exponering bländare 16. Det är inte särskilt smart att använda f/16 numera, eftersom våra kameror har så kort brännvidd. Man får bättre resultat med f/8. Då måste man minska tiden två steg, eftersom bländaren är två steg större. Alltså manuell inställning, ISO 100, 1/400, f/8.
Om kameran inte har manuell inställning funkar det så klart inte, för automatiken kommer alltid att överexponera. Det finns ingen kamera som har så många steg kompensation att ställa in, så att det skulle funka för månen. Kameran ser massor av nästan svart himmel, och exponerar för att få den nära nog svarta himlen "medelgrå". Det blir en överexponering på åtskilliga steg, så enda sättet att komma ifrån det är att ställa manuellt.
Och det handlar alltså om ett motiv som befinner sig i starkt solsken.
Jag har en Canon 1100D glömde säga det. :-P Jag är inte riktigt haj på den kameran ännu så jag hittar inte så många inställningar på den. :-( Jag hoppas jag hittar på denna kamera nästa gång månen är så där orange.