Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3021 ggr
Awit
0

Nikon d7000 vädertätad

Om ett tag hade jag tänkt mig att köpa mig en Nikon D7000. Den tillhör ju kamerorna som är vädertätade, och ni som har D7000 - är det så att man kan utan tvekan ha den ute i regn ett tag (har läst någonstans att man ska "torka av" eller skydda den ibland och inte dränka den dock) eller ska man vara mer försiktig? Tacksam för svar!

MonisN
0

Vädertätad betyder ju inte vattentät, så man får använda lite sunt förnuft. Att torka av vatten och fukt ska man alltid göra, men visst tål en vädertätad kamera lite vatten, men det skadar ändå inte att vara aktsam. Men du ska tänka på att om du inte har ett vädertätat objektiv så spelar det ingen roll om huset ät tätat.

Det finns massor att läsa på nätet om fotografer som har sina tätade kameror i extremt väder, men det är ofta yrkesfotografer. För oss vanliga entusiaster tycker jag inte det är värt att utsätta sin utrustning för extrema prövningar. Det kan kosta mer än det smakar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Moalinn
0

jag har haft min D7000 ute i snöstorm (utan snöfall), duggregn och "vanlig" storm vid havet.. och den fungerar fortfarande. Men ska du vara ute i värre väder så bör du ha iallafall minst en plastpåse på hus och objektiv.

Men du bör vara försiktig, man tror att det ska fungera och en dag står man där med en kamera med fuktskada.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Awit
0

Tack för svar! Jo försiktig ska man ju alltid vara.

[alezan]
0

Jag fotar med Canon proffskamera och gör i stort vad som helst för att skydda min kamera när regnet faller modell tropisk regnstorm och det inte går att flytta på sig pga pågående tävling.

För som någon annan redan påpekat är vädertätning inte detsamma som regntät och det är inte värt pengarna att fota i förhållanden där bilderna ändå blir genomusla - pga vädret - och riskera att första kamera och objektiv.

Låt kort och gott sunt bondförnuft råda så kommer du långt ;)

MonisN
0

#4 Ja, jag är också extremt noga. Vissa skulle nog säga att lite ska den tåla, men jag vill inte riskera min utrustning för dyra pengar, för man vet ju inte när olyckan är framme. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Vill man inte köpa ett dyrt regnskydd kan man alltid använda en plastpåse, eller som jag gjorde, sydde ett själv.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

JazzBass
0

Jag måste säga att jag inte är speciellt försiktig. Kameror kolavippar inte så enkelt av lite fukt. Min förra D90 tålde fukt väldigt bra även om den inte ens var vädertätad som min nuvarande D700. Det gjorde också min första D60. Vill man ta en bild med lång slutartid när det regnar lite eller snöar en del så blir den blöt. Svårt att undvika.

På FS var det nåt proffs som varit i sydamerika med ett antal kameror i riktigt eländigt väder, och D90:n han hade med klarade sig bättre än flera vädertätade proffskameror.

Klart att man inte ska dränka kamerorna, men nog tål de lite regn alltid.

Se också den här bilden:

http://1x.com/photo/43149/portfolio/2995

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[alezan]
0

#6 Fast alla har vi ju olika perspektiv på vad dåligt väder är och även hur mycket vi är ute i dåligt väder.

Jag t.ex som är sportfotograf och legat ute i fält och fotat varje helg den extremt dåliga sommar vi hade 2011 har nog helt krasst på en dag utsatt min kamera för mer regn och fukt än vad andra utsätter sig själva för under en livstid. :)

[PeterWem]
0

Pentax är det som gäller vid vädertätning.

http://snapsort.com/video/b_-RAzBjakk/Demonstration-of-the-Pentax-K5-weather-sealing

Nikon/Canon kommer inte i närheten. Har själv dessutom fått in fukt i min "vädertätade" 7D.