Motorcykel
Jag ska fota en motorcykel som åker i ca 70 - 90 km/h. Så jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska göra för att få motorcykel skarp. Vad jag ska använda för bländare osv.
Tack för tipsen /Andreas
Du skall ha en så snabb slutartid som möjligt. Använd Tv programmet på kameran och lägg in en hög slutartid tex. 1/500 och se vilken bländare du får. Du vill inte ha för litet bländarvärde för då blir skärpedjupet för kort. Minst 5.6.
Sedan förinställer du skärpan på den punkten som motorcykeln kommer att vara när du tar fotot. Själv kör jag med fokus på OK knappen vilket gör att kameran inte försöker leta efter fokuset när jag tar trycker ner avtryckaren. Du kan ställa in det i huvudmenyn.
Sista tipset är att följa med motorcykeln med kameran samtidigt som du tar fotot. Det gör att cykeln blir skarp men bakgrunden suddig vilket ger fart i bilden.
Hoppas detta hjälper lite.
Mvh/Eddie
när jag fotar motorcyklar och bilar försöker jag hålla mig på slutartider 1/160 det brukar funkar bra.. ibland kör jag på 1/100 och även 1/80 dock får du räkna med massor av dåliga bilder. och som mingdie säger.
följ motorcykeln och panorera..
sök på google om panorering om hur det funkar..

det beror ju först vilken brännvidd du har på objektivet. 1/160 på 300mm så får du bara massa suddiga bilder
#3 På vilket sätt påverkar brännvidden slutartiden? Jag har i min enfald inbillat mig att en viss slutartid (tex 1/160) alltid blir densmama oavsett om jag har 36mm eller 432 mm (som är de jag kan "leka" mellan).
mvh Martin

jojo, men för att undvika rörelseoskärpa när man håller den i handen så måste alltid slutartiden vara kortare än vad objektivet är i mm
#5 Ok, då är jag med dig - missförstod dig. Men det var en bra påminnelse, har hört den regeln innan men inte tänkt på den alltid.
mvh Martin
Tack för tipsen ska prova det. Får jag några bra bilder kan jag posta dem här så ni får se hur det gick.