Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-medel
Läst 640 ggr
MissInAction
0

Vilka inställningar skulle ni använda?

Tog den här bilden i dag vid 14.30-tiden. Finns det något sätt att göra den här bilden bra och mer intressant? Då tänker jag främst på vad jag kan göra i själva fotoögonblicket. Vilka inställningar skulle ni rekommendera? 
Jag tycker att allt ser så gråaktigt och "lamt" ut.
Och ja, jag skulle önska att den där tallen inte ville stå där Skrattande

Vete tusan om jag lagt detta i rätt kategori heller. Jag vill ha tips men jag vet med mig att bilden är tråkig.. Skäms

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Emaljoh4
0

Du glömde bilden ! OskyldigFlörtSkrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

MissInAction
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LOL ojdå SkämsSkrattande

Kluring om Ryssland

Adrina
0

Om du tycker den ser grå ut så dra upp kontrasten på photoshop eller använd ett polaringsfilter. Gillar grenarna på höger/vänster sida om bilden som ramar in. Däremot tar det stora mörka trädet i mitten av bilden den mesta av uppmärksamheten.

MissInAction
0

Har inte photoshop.. kostar inte det typ 10 000 kr minst? Rynkar på näsan

Kanske kunde använda "Happy Mode"-inställningen när jag fotade?

Kluring om Ryssland

Adrina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas det var okej för dig att jag lånade bilden & redigerade en snabbis. Har bara lekt lite i kurvor/curves i photshop & lagt lite skärpa efter förminskningen.

Sen om man tycker det blev bättre eller sämre får man tycka som man vill, men den ser inte lika ''grå'' ut nu.

Adrina
0

#4 Det finns gratisprogram som heter GIMP, minst lika bra som PS! Där finns också ''curves'' som är väldigt bra att använda sig av (tycker jag) på bilder som är gråa, eller ja alla slags bilder.

Adrina
0

#4 Oj vad jag är dålig på att läsa allt, haha gjort typ 3 inlägg på rak nu. Happy mode har jag inte på min kamera men om det är så den inställningen heter så man får bättre/överdrivna färger så är den bra att använda på gråa saker. På min kamera heter det livfull tror jag.

Lakrits
0

Pluggar eller går du nån kurs kan du köpa student licens för photo shop, "rea" nu skickas för 2000 jämnt. Dyrt men sen har du allt du behöver. Mattias

MissInAction
0

Nästan så att man skulle registrera sig på en kurs enbart för att få köpa kårleg samt PS Flört Hehe… nejdå.

Adrina
GIMP har jag sett att flera här inne rekommenderar och det tog jag också hem strax innan jag formaterade om datorn! Hann titta lite snabbt i det. Nu är det nog dags att jag lägger in det igen, tror jag Glad för jag är verkligen total nybörjare på bildredigering!

Ja Happy Mode lägger på lite mer färg, men så att det fortfarande ser naturligt ut. Himla bra funktion, måste jag säga!

Något annat som jag kan göra med kameran om jag skulle ta samma bild på nytt?

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Ops glömde säga att jag tycker det blev ungefär hundra gånger snyggare efter din redigering! Skrattande Mycket trevligare att titta på.
Jag ska testa att se hur det ser ut i svartvitt. Det finns ju mycket fina äldre byggnader i Uppsala. Sen finns det tyvärr också några groteska saker som förstör stadsbilden rejält.. Skrikandes Typ, vänster!

Kluring om Ryssland

[Kajsa91]
0

För såna bilder som blir lite gråtråkiga är photoshop (eller annat program) enda lösningen tycker jag.
Bara ändra lite små grejer och en bild som var ful (menar inte din bild.) blir plötsligt bra. ^^
Photoshop har räddat många av mina bilder ;P haha.

Du kan ju alltid ladda ner det? För ja, det är otroligt dyrt att köpa.

Jojsan
0

Det finns ju Photoshop elements också som är mycket billigare (~1000kr) och  tillräckligt bra om man inte redigerar så mycket.