Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 973 ggr
ks.gerbil
0

nybörjar kamera?

hej hej!

hej jag är ny här och jag ville fråga om någon här vet om någon bra nybörjar kamera? min kompis har en EOS 550D vad tror ni om den? det är min födelsdag den 20/01 så jag började tänka på någon present jag ville ha… vilken kamera tror ni är bäst för nybörjare?

tack i förhand :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

marsbruno
0

Skulle tipsa om Canon eos 1100d, väldigt smidig och lätt:)

ks.gerbil
0

är den en bra nybörjar kamera? annars när jag tittar på foton så ser den väldigt fin ut (inte för att det spelar någon roll) tycker du den är bättre än en EOS 550D?

marsbruno
0

Hur mycket har du fotat innan? Jag tror inte det är såå stor skillnad i bildkvalitet, det är mer användarvänligheten. Om du vill ha en enkel kamera och inte har fotat mycket innan så tycker jag 1100d, men om du har fotat en del innan och vill ha en lite mer avancerad kamera tycker jag 550d. Men 1000d räcker långt :)

marsbruno
0

dessutom så kostar 550d cirka 2000kr mer än 1100d.

ks.gerbil
0

ok tack för de snabba svar :)

det va en svår fråga du ;) men jag har alltid gillat att fota jag kan visa lite bilder jag har tagid så kanske blir det lättare att se vilken passar bäst? men då har jag fotat med en caplio R7 som då är en sådan liten res kamera eller vad man nu vill säga ;). men jag känner mig nog fortfarande nybörjare så kanke är 1100d bäst?

ks.gerbil
0

bara en grej till.. har nån någon aning om hur mycke domma skulle kunna kosta?

marsbruno
0

Om priset inte är något som bekymrar dig så tycker jag nästan att du ska köra på en 550d. Om du har viljan att lära dej så kommer det gå hur bra som helst :) (jag tror inte att 550d är svår att lära sig heller faktiskt)

Jag själv fotade också med kompaktkamera innan, och köpte sedan en 1000d (nästan likadan som 1100d) och förstod allt direkt. Men jag älskar den!

Så det är ju lite upp till dig! Om du vill ha en enkel, eller en som ger dig lite mer utmaningar. Lycka till! :)

ks.gerbil
0

ok tack så mycke! hur mycke har din 1100d kostat? bara lite nyfiken ;)

marsbruno
0

1100d kostar 3890 kr  med objektiv. Om du vill ha tillbehör till så kostar den cirka 4000kr.

550d kostar 5490 kr med objektiv, och med tillbehör kostar den cirka 5800kr.

Detta var priserna på netonnet.se

marsbruno
0

Köpte min 1000d begagnad av en vän faktiskt. Jag köpte den för 2000kr tror jag.

Ett tips från mig är också att köpa en begagnad kamera. Min är i perfekt skick trots det! :)

ks.gerbil
0

9# tack för priserna :)
10# dat hade jag tänkt mig att göra men ville bara ha en ide av vad den skulle kunna ha kostat :)

marsbruno
0

okej! :) lycka till!

ks.gerbil
0

hmmm… tittade på blocket och priserna va faktiskt väldigt lika dem på netonet :/ väntar lite och ser. så ska jag prata med pappa oxå ;)

marsbruno
0

okej! :)

ks.gerbil
0

på media markt kostade 1100d 3990 kr och 550d kostade 6990 kr

på elgiganten kostade 1100d 3990 kr och 550d 5555 kr om man köpte det med några grejer

nu pratar vi om de varuhusen som finns nära mig

marsbruno
0

okej! ja, det är ju lite olika pris!

men jag sökte på pricerunner.se och

det billigaste priset på 550d är 5215 krelectroworld.se

det billigaste priset på 1100d är 3695 krinet.se

om ni vill beställa kamera alltså :)

Cochon
0

Är du säker på att du vill ha Canon? För annars finns det en del andra märken också, såsom Nikon, Pentax, Sony, Samsung, Panasonic m.m.

Nikon: D40 D40x, D3000, D3100.
D40 kan du säkert hitta på blocket/tradera för en billig peng. Kamera modellen är ganska gammal, men den är nybörjar vänlig. D40x är en lite nyare variant av D40. D3000 är inte så gammal modell, den är också nybörjar vänlig och har bättre Upplösning än D40/D40x. D3100 är en nyare variant av D3000.

Pentax: K-r.
Är inte så insatt på Pentax, men fördelen med Pentax är att huset har inbyggd bildstabilisator (vilket blir billigare när man köper objektiv). Dess utom finns K-r i 120 olika färgkombinationer, hvis du gillar färger är detta nog en kamera för dig. ;-)

Dem andra märkena har jag ingen koll på, så dem får du kolla upp själv hvis du är intresserad av dem. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Inkanyezi
2

Det var nog en lätt överdrift där när det gäller färgerna på Pentax K-r. Såvitt jag vet hittar man bara några få färger; jag vet att den finns i röd och vit förutom svart.

Men alla systemkameror, utan något enda undantag, utom de som har riktigt stor sensor (mellanformat), är enkla att hantera för en nybörjare, också proffskameror. Det är också lätt att ställa in fel, oavsett om man väljer en "enkel" modell eller en "avancerad". Det är helt enkelt precis samma inställningar man kan göra på allihop, och det går att göra fel med alla.

Så valet är ganska fritt. Alla kamerorna är bra, kan ge skarpa och fina bilder. Det handlar mest om tycke och smak. Så utöver att hitta en kamera som man trivs med handlar det kanske också om vilken budget man har. Alla kamerorna kan ha en eller annan egenhet som skiljer den från andra, men gemensamt är att de är lätta att sköta - samtidigt som de är lätta att göra fel med.

En sak som skiljer mellan olika kameror kan vara om de kan filma, och i vilken kvalité man kan ta video. Pentax K-x har till exempel inte video, medan K-r har det.

Cochon
0

#18 Nej nej, det är sant. Kolla här --> www.flickr.com/photos/24488273@N02/5045535712

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Inkanyezi
2

Om man anstränger sig kan man nog få sin K-r i andra färger också, eftersom de säljs av WalMart med något fler färger, och ännu fler finns i Japan. Men jag vet ingen här i Sverige som säljer andra färger än de som importeras hit. Förutom att själva kamerahuset finns i flera olika färger, kan man också få klädseln, gummidetaljerna, i andra färger. Men ingenting av det finns såvitt jag vet att köpa här i Sverige.

Också några andra kameramodeller finns i flera färger, bland annat från Olympus, Panasonic och Sony. Men vill man ha sin Canon i en annan färg tror jag man måste måla om den själv.

ks.gerbil
0

Oj.. Tack alla :D inorgon ska jg åka med pappa och titta på EOS 550D som de hade rea på.. Tror det va media markt pappa sa att de gav dig två objektiv med kameran för ett ganska lågt pris så den ska vi titta på :)

Cochon
0

#20 Hihi, det kan nog stämma. Tänkte mest, hvis man verkligen vill ha en rolig färg så kan man nog få tag i en. ;)

#21 Mediamarkt (i alla fall där jag bor) har en massa olika kameror i affären som man kan prova, så ta och utforska dem andra märkena också. ;) Hoppas du hittar rätt. =)

ks.gerbil
0

Ja det ska jag självklart göra ;)

Lippuz
0

Du kan prova med en hybrid oxå,de är enkla att lära sig men tar fina bilder med bra kvalite ! :) Här är några som verkar bra: Lumix DMC-FZ48 http://www.google.se/search?q=nikon+hybridkamera&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=MSIIT-qkOsqg4gS9ks2vAQ&biw=1024&bih=672&sei=OiIIT8mmGe314QTdrsWNCA Nikon COOLPIX P500 http://www.konsumentguiden.se/kamera/digitalkamera/nikon_coolpix_p500-p-657196cc-5971-259a-05f4-7c6b6f4d0835.html länken ovan: där finns 58 tester på hybrid kameran ( alltså massor av folk har skrivit ett omdöme om den! ) Lycka tiiiiiiiiiiill!! :D

ks.gerbil
0

igen tack för all hjälp ni har gett mig :)

vi va precis på både media markt och elgiganten som vi har nära oss… det va rea på en EOS 500D med två objektiv. den kostade 5600 någonting och den köpte vi då min pappa tyckte vi skulle köpa den medans det var rea på den :). vi har tittat på internet och sett att det finns väldigt små skillnader mellan 500d och 550d och de små skillnader är sådna som mer erfarna fotografer tittar på inget jag behöver bry mig om nu ;)

marsbruno
0

bra!! grattis :)