Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1102 ggr
marsbruno
2012-01-06 16:10
0

Copyright!?

Hejsan! Ska starta en blogg snart, där jag tänker lägga upp mycket foton. Men jag har en fundering. Borde man skriva typ:

©Maria J

eller något sådant på sina bilder? Vill ju inte att någon ska ta mina bilder eller så, men det är ju heller inte så kul att ha en fet text över bilderna. Hur bör man göra? Hur gör ni?

[Em_I_Am]
2012-01-06 16:19
0

Egentligen ska man inte behöva göra det vad jag har förstått. Upphovsrättslagen gäller ändå. För som du säger får man skriva över hela bilden om ingen ska vilja sno den och det är inte så roligt. Att bara skriva nere i hörnet tex är så lätt för någon att klippa bort. Jag har copyrightat bilder genom att bara skriva nere i hörnet ibland. Men för det mesta låter jag bli. Känns överflödigt. Det du kan göra är att copyrighta hela sidan om du vill vara tydlig om vad som gäller men inte skriva på dina kort. Men som sagt, Upphovsrättslagen gäller även om du inte skriver något.

Jag kollade upp detta alldeles nyss eftersom jag hittade en uppfödare som kopierat mina texter från min sida rakt upp och ner och använda på sin sida. Googla upphovsrättslag om du är osäker och själv vill kolla vad som gäller. :)

Lippuz
2012-01-06 16:21
0

Jag litar på mina läsare (även ifall jag inte känner de ^^) eftersom att de tycker om mina bilder eller vad man kan säga. Självklart så är det så att vissa kanske vill ha djurbilder till Stallet.se som jag känner till, då kanske vissa är lite dumma och kopierar mina bilder. Endå om jag skriver "Alla bilder (C) Copyright Filippa M. - Ryttarenfilippa.blogg.se -Kopering förbjuden!!" så riskerar man ju något. Fast man kan ju inte heller hålla på hela dagarna och skriva Foto (C) Filippa M. på alla sina foton man ska lägga upp på bloggen. Så du får chansa, men ett tips är ju att du kan ju skriva UNDER/ÖVER bilden att man inte får kopiera bilderna och att de är tagna av dig, för alla kanske inte vet vad Copyright betyder, så du kan ju skriva "-Kopiera ej!" eller nåt också ;) Men det är klart att på dina SNYGGASTE, BÄSTASTE och PROFFSIGASTE bilder kan du ju alltid skriva PÅ bilden att det är (C) av dig. För då blir det inte lika jobbigt att skriva PÅ bilden ju, inte så många i alla fall :D

Hoppsan, nu blev det en evig lååååång text här! Men hoppas du förstår. Och vad ska din blogg heta? Eller har du redan skapat den? :) Klicka här för att komma till den ♥

Och… Lycka till med allt! Skrattande

Fridaaaa
2012-01-06 16:28
0

Man behöver inte göra det, för det är copywrite på bilderna ändå:)
Jag har skrivit på min hemsida att alla stölder polisanmäls.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marsbruno
2012-01-06 16:30
0

Tack så mycket för tipsen! :) Hoppar nog att skriva på bilderna. :)

Lippuz
2012-01-06 16:32
0

#4 Okey, jag tycker du gör rätt! ;) Du hade inte bestämt bloggnamn osv? ..har du bestämt på vilken bloggplats du ska blogga på? :D blogg.se, devote.se, blogspot.com osv.

marsbruno
2012-01-06 16:33
0

Jag tror jag kommer använda  blogg.se! Har haft en blogg innan där, så jag vet lite om det. Eller har ni något annat förslag på bloggplats? :)

Lippuz
2012-01-06 16:44
0

Mm ;) Då kan du ju blogg.se hur man använder det osv.

Annars rekommenderar jag blogg.se såklart och blogspot.com (blogger.com) :D finns jättesnygga och många bloggdesigner där, mycket mer än på blogg.se :) Men det är du som väljer!

PS. Blogger.com heter det där man ska logga in på sin blogg, och blogspot.com är det man har i slutet av sin blogg: ryttarenfilippa.blogspot.com ;)

marsbruno
2012-01-06 17:08
0

Okej, tack för tipsen! :) Kollade förresten din blogg innan, jättefin!

Fridaaaa
2012-01-06 17:11
0

#7 Finns många fina gratis bloggdesigner till blogg.se på andra sidor :) Så där kan man ju kolla med :)

marsbruno
2012-01-06 17:17
0

Okej! :)

Lippuz
2012-01-07 11:39
0

#9 jajamensann, drt finns jätte mycket fina! :) Vissa kanske inte förstår hur man gör för att sätta dit designenerna, då har blogger många att erbjuda gratis, man bara klickar på den man vill ha, sen ärden där på bloggen :) Mon nuvarande bloggdesign från designbloggar.se hittar du på www.ryttarenfilippa.blogg.se marsbruno : vilken bloggsida har du valt nu då ? ;)

Fridaaaa
2012-01-07 11:41
0

#11 Dem förklarar väldigt bra på bloggdesign.nu hur man sätter in. Det var så jag lärde mig :)
Blogger tycker inte jag har direkt fina :)

Lippuz
2012-01-07 11:58
0

#12 Okej, mmh :) Jag lärde mig på designbloggar.com ! Ok, alla har ju sina årsikter om allt , men man kan oxå sätta dit egna blogger, men då måste man kunna sätta dit det (ex. via nån designblogg hemsida) ;) Men jag har ju blogg.se och jag tycker det är det klassiska, t.ex. om man inte är inom bloggvärlden, vet man då vad ex. ryttarenfilippa.devote.se är ? Kanske inte… men ifall man har ryttarenfilippa.BLOGG.se, då fattar man lite mer x) Fast igentligen är ju innehållet i bloggen det allra viktigaste! ;D

cowboys
2012-01-07 19:48
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

man kan ju alltid göra en egen vattenstämpel i tex photoshop eller kanske hitta en fin font och ha tex ett hjärta bredvid. om man nu har en blogg så skulle det kunna se ut så som jag gjorde på den infogade bilden. inte det snyggaste, men ni förstår principen.

har man en penplatta kan man alltid göra sin egen underskift som har sin egen skrivstil och den har jag själv kört på rätt länge :)

jag räknar tre, fyra, fem ljug för mig, ja ljug för mig

marsbruno
2012-01-08 14:20
0

#14  Ja, det kan man ju göra :) tack!