Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 973 ggr
[Agilityvovven]
0

Smuts i kameran... Var?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har ganska länge sett ett "strå" (ser ut som ett litet hårstrå) när jag ska fota, oavsett om jag kollar i sökaren eller Live view.  Har inte märkt något på bilderna, och har varit rädd för att pillra inne i kameran, så har låtit den vara. Men nu tänkte jag att det kanske ändå var dags att göra något åt problemet.

Orsaken till att jag inte har sett något skit på bilden är för att jag sällan fotar med speciellt högt bländartal. Testade nu att fota med en bländare på 22, och man ser väldigt tydligt smuts på bilden.

Tänkte att det bara var att ta apotekets bollspruta (eller vad den kallas), men det gjorde ingen som hellst skillnad. Läste nu en guide om damm på sensorn; "Om du ser fläckar, streck eller smuts när du kikar genom sökaren så kan du vara lugn. Det dammet sitter inte på sensorn, eftersom du inte ser "via" sensorn." &  "Smuts, skräp och damm på sensorn däremot, det ser du inte förrän du tittar på den färdiga bilden."

Men… Jag ser skräpet både när jag kollar genom sökaren, & på den färdiga bilden. Så vart sitter då skräpet…?

SOm ni ser på bilden som jag skickade med är det även en hel del annan smuts också, som det inte skulle skada att få bort. Denna syns dock inte genom sökaren, utan det är bara "strået" som syns där.

Tacksam för svar!

[Agilityvovven]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ökad ekontrasten på bilden ännu mer, så syns smutsen tydligare..

[Agilityvovven]
0

EDIT: Upptäckte nu att smutsen jag ser genom sökaren INTE är samma smuts som hamnar på bilden! Problemet är löst, ska bara försöka få bort det damm som sitter på sensorn. :)

[Fibbe]
1

Det du ser genom sökaren sitter på spegeln eller mattskivan och det på bilden på sensorn. Det som sitter på sensorn syns även i live view

[Agilityvovven]
0

#3 Jo, lyckades lista ut det sedan :)

Men det som sitter på sensorn verkar sitta som berg, går iaf inte bort genom att blåsa bort det.. Borde jag försöka få bort det med pensel..?