Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1328 ggr
Monarchy
0

Kompakt systemkamera eller vanlig?

Ni som har erfarenhet och kunskap. Vad är för och nackdelar med att köpa en kamera som tex SONY NEX-C3 jämnfört med en traditionell valfri systemkamera?  prisintervallen 4000kr - 5500kr

Ambellah
0

Undrar jag också! :)

Mvh Alice och Morpen :)

Lakrits
0

Objektiv utbudet är mindre till de modellerna och formatet gör att ergonomi och direkt knappar till funktioner kan bara begränsat. De kan å andra sidan få plats i fickan vilket få system kameror kan. Tror inte du direkt ser någon skillnad i prestanda på bilderna. Men jag har inte grävt så mycket i recensionerna på dessa kameror. Mattias

Schnauzertik
1

Har själv en NEX3 förutom min Canon 5D II.

NEX vs crop DSLR i liknande prisklass

Fördelen är just storleken den är lätt och smidig att ta med och har APS-C format på sensorn (liksom vanliga crop DSLR). Med pannkaksobjektivet går den ner i byxfickan och med normalzoomen i en större jackficka.

Bildkvalite blir lika som med en vanlig crop DSLR

Största nackdelen är att den inte har optisk sökare.

Sen är utbudet av objektiv begränsat men eftersom man kan montera en adapter så kan man få tillgång till väldigt mycket optik, även äldre sådan som man kan få billigt.

Storleken måste man känna och pröva hur man tycker att den ligger i handen.

De viktigaste funktionerna finns lätt tillgängliga. För övriga funktioner kan att hitta i menyerna  kännas lite ovant i början men efter ett tag går det automatiskt. Men en större kamera har oftast fler direktvalsknappar.

För att betsämma sig bör man helst känna på och prova, eller också skaffa både och.

Värd för Pensionärer

pellepiano
0

Möjligheten till väldigt kort skärpedjup försämras också på en kamera som NEX3 på grund av den lilla sensorn.

Schnauzertik
1

#4 Ja men det är jämfört med en fullformat.

NEX 3 har till och med lite större sensor än t.ex Canon 600D

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

Utan att ha använt en NEX eller motsvarande spegellös kamera kommer jag att tänka på några skillnader:

Svårare att hålla den spegellösa kameran stadigt eftersom man måste hålla den en bit från kroppen för att se nåt på skärmen. Bortsett från om man skaffar en elektronisk sökare som tillbehör. Det kan ha ganska stor betydelse i sämre ljusförhållanden.

Jag tycker också att det är lättare att hålla en lite större systemkamera stadigt när man trycker på avtryckaren.

Ergonomin med NEX/motsv. och ljusstarkare och större objektiv kan inte bli så värst bra, samma sak om man vill ha en lite kraftigare extern blixt. Kamerans storlek har inte speciellt stor betydelse heller med ett förhållandevis enormt objektiv hängandes framför. T.ex. en vanlig 18-50/2,8 kan inte passa så värst bra på en pytteliten NEX.

NEX och motsvarande system är nog främst tänkta som kameror man använder med ett eller två olika objektiv och små sådana. Har man minsta tanke på att skaffa ett större system är det bäst att satsa på en traditionell systemkamera. Jag antar att NEX:arna m.fl. är mer strippade på funktioner också, och har mindre tillbehör tillgängliga, eftersom kamerans tänkta användningsområde inte är lika brett som den traditionella systemkamerans.

Så vilket som passar bäst beror ganska långt på vad man har för planer med sitt fotograferande.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus