Utmaningen - Omgång 10
Temat för denna omgång är MÖRKER, passar den här årstiden bra. Men det är fritt att tolka ordet hur man vill.
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- Man har en ca vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
- När alla bidrag kommit in, ger alla deltagare en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 5 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdag morgon 21.12, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts. Kommenteringstiden förlänger vi lite p.g.a. julhelgen, till ungefär 1 vecka istället för några dagar.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag tror det är bäst att förlänga tiden med en vecka till onsdag efter jul istället. Det är roligare om det hinner komma upp lite fler bidrag, och jag tror inte det kommer så många fler idag och sen är det snart jul och alla är upptagna. Så om ni inte har nåt emot det så gör vi så.
Bokeh i den mörka staden

#10 får fyra poäng
#9 får 3 poäng
#1 får 2 poäng
#8 får 1 poäng
#11 - Vi har egentligen inte startat kommenteringen ännu (läs gärna reglerna i första inlägget och tillägget i #2), men det är nio bilder nu vilket är en rätt OK mängd. Men om nån ännu vill ladda upp en bild får man göra det, jag startar kommenteringen i morgon.
Ok, vi startar kommenteringen och poänggivningen. Här är deltagarna för den här omgången:
#1 majlar - Ljus i mörkret
#3 Fridaakesson - Albin ute i mörkret
#4 natha-mjau - Stängsel
#5 Amelida - Bokeh i den mörka staden
#6 slaslan - julbelyst mörker
#7 Hjärnans-virvlingar - Mörker i sinnet…
#8 Filuribur - Julgransbelysning med stjärnfilter
#9 Schnauzertik - Ansikte i mörker
#10 JazzBass - Natt i skogen efter stormen
#13 texasmamma - En julhälsning till alla från Vattenfall…
2p Filuribur - Julgransbelysning med stjärnfilter
tror det är stjärnfiltret som gör hela bilden, tycker verkligen det är en fin vild
4p JazzBass- Natt i skog efter stormen
Fotot ser magiskt ut, som i en fantasivärld. Älskar färgerna
1p Fridaakesson - Albin ute i mörkret
Tycker att kaninen verkligen lyser upp i mörkret, bra kontrast med vitt mot mörkt.
1p texasmamma - En julhälsning till alla från Vattenfall…
Tyckte det var en trevlig och mysig bild :)
2p Amelida - Bokeh i den mörka staden
Är svak för abstrakta bilder. tycker den är riktigt fin.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
fridaakesson Söta Albin ute i mörkret. Han ser fundersam ut. Kanske har han lust att smita iväg en stund och utforska lite, ser det ut som han tänker.
natha-mjau Hujeda mej, här är det bara mörker som hägrar. Bra ide och otäck, fick rysningar när jag tittade på den. 1p
Amelida Intressant tolkning. Snygg och alldeles för tjusig för att kallas mörker. Jag ser guld och glitter. Jättesnygg.
slaslan Tjusigt värre. Det är verkligen ett upplyst mörker. Snygg skärpa.1p
Hjärnans- virvlingar Usch det var mörkt. Den texten önskar jag att jag aldrig behöver uppleva i verkligigheten. Kreativt. 1p
Filuribur Jag gillar stjärnan som blir kring lampan och att man anar granbarren bakom.
Schnauzertik Wow säger jag. Vad säger man. Kan väl inte bli så mycket bättre tolkning av mörker. 3p
JassBazz Du är en mästare på att få fram det bästa ljuset i dina bilder. Här är det mörkt men ändå strålar den av ljus. Så snyggt. 4p
texasmamma Snyggt fotat. Kul ide med hälsningen. Piggar upp i mörkret.
Mina kommentarer och poäng:
#1 majlar - Ljus i mörkret
Fin bild, men jag skulle ha velat ha den överlag lite ljusare, kanske kunde ha fixats med lite extra belysning. Tror också den kunde lyftas lite med en något tajtare beskärning.
Trevlig blick hos kaninen, men lite tråkigt med den interna blixten så hårt på. En längre slutartid kunde ha balanserat upp exponeringen och gjort bakgrunden mindre svart. Blixten hade forfarande fryst motivet. En lägre kameravinkel i nivå med kaninen tror jag hade gjort bilden lite intressantare. Men kaninens blick räddar bilden för mig.
#4 natha-mjau - Stängsel
"Hård" bild det här. Tror bilden hade gjort sig bättre utan vinjetteringen, eller med en mindre kraftig sådan, men annars är den välkomponerad och så. Brusigheten bidrar till den hårda känslan i bilden. 1p
Fin abstrakt bild. Gillar färgerna och bokehmönstren. Bilden funkar dock bättre i litet format än uppförstorad, kunde vinna något på lite mer efterbearbetning. 1p
Vackert stadslandskap. Tror också den här kunde vinna på lite beskärning så de vita och gula granarna hamnar mer i blickfånget, och tornet hamnat i gyllene snittet i bildens högra del. Annars fint fotat. 1p
Ser inte bra ut det där. :-( Hoppas att det inte är något allvarligt. Bilden funkar i övrigt och väcker tankar och funderingar. 2p
Trevlig bild, hade önskat lite mer färgmättnad dock, och kanske något kraftigare exponering. Stjärneffekten lyfter bilden.
Mörkare än så här kan man nog inte göra ett porträtt. Extremt low-key. Gillar skärpan och kontrasterna i ansiktet, men de röda kloten (julpynt?) nere till vänster känns överlopps, kunde beskäras eller klonas bort. 3p
Min bild.
Såna här motiv kräver sin fotograf för att få till en bra bild av det och inte bara en enkel dokumentering. Det har du lyckats med bra här, kompositionen och exponeringen är riktigt bra. 2p
**#1 majlar- Ljus i mörkret
**Gillar bilden, kunde varit något ljusare 1p
**#4 natha-mjau- Stängsel
**Inte så intressant för min del. Lite "hård".
**#5 Amelida - Bokeh i den mörka staden
**Gillar "prickarna". bra ljus, fin bild :) 2p
**#6 slaslan - julbelyst mörker
**Julig bild, men lite rörig.
**#7 Hjärnans-virvlingar - Mörker i sinnet…
**Naj tråkig och ointressant. Gillar inte bilder med bara text :)
**#8 Filuribur - Julgransbelysning med stjärnfilter
**Fin effekt.
**#9 Schnauzertik - Ansikte i mörker
**Gillar denna bilden, Fin känsla tycker jag :) 3p
**#10 JazzBass - Natt i skogen efter stormen
**Gillar färgerna och hela konceptet bra bild! 4p
**#13 texasmamma - En julhälsning till alla från Vattenfall…
**Inte så förtjust i stadsbilder. Blir lite rörigt tycker jag :) Men fin annars :)
Är superdålig på sånt här! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 majlar- Ljus i mörkret
Mysigt mysig mysigt. Men själv skulle jag kanske mörkat ner ljuset lite.
Det var då en söt liten kanin. Kanske skulle du tänkt lite på vitbalansen i bilden. Kallare eller varmare de bestämmer du själv utefter det du upplevde.
#4 natha-mjau- Stängsel
Lite rustikt och intressant. Vad är det som är instängt. Lite läskigt.
Ganska intressant bild. Fint ljus. Kanske skulle göra "tornet" lite rakare.
Tyver säger detta inte mig så mycket som bild.
Intressanta stjärnor från julgrans belysningen.
Ganska intressant bild. Skulle kunna jobbat lite på vitbalansen i bilden. Personen är lite matt cyan i ansiktet.
Väldigt intressant bild. Fina färger och en bra komp.
Intressant bild. Skulle kunnat haft lite längre slutartid för att ljusa upp bilder ännu mer.
#1 majlar - Ljus i mörkret. Härlig röd färg på de upplysta rosorna. För centrerad tycker jag, hade nog testat med lite längre avstånd och motivet i hörnet
#3 Fridaakesson - Albin ute i mörkret. Söt kanin. Kan inte låta bli att undra över vems tassen är. Bilden känns lite "platt", beror nog på blixten
#4 natha-mjau - Stängsel. Mörker helt klart om man är på fel sida om stängslet. Den kraftiga vinjetteringen tillför inte något, snarare tvärt om.
#5 Amelida - Bokeh i den mörka staden. Snygga ljuspunkter och färger och mörkret kan anas där bak. 1p
#6 slaslan - julbelyst mörker. Så juligt vackert. Skulle nog vilja sen en annan beskärning där tornet inte tornar i mitten. 1p
#7 Hjärnans-virvlingar - Mörker i sinnet… En lite annorlunda tolkning. Inte mycket att säga om bilden men budskapet går fram, har själv varit där.
#8 Filuribur - Julgransbelysning med stjärnfilter. Fina stjärnor som förmedlar julkänsla
#9 Schnauzertik - Ansikte i mörker. Underbar bild, läckert med de röda äpplena i allt det mörka. Perfekt komposition! 4p
#10 JazzBass - Natt i skogen efter stormen. Gillas mycke. Kompositonen är klockren och färgerna också. I stormens efterdyning, hela bilden andas det. 4p
majlar- Ljus i mörkret
Fin bild med stämmning. Tycker ljuset är lagom, man kan svagt urskilja konturerna av en skål. 1p
Fridaakesson - Albin ute i mörkret
Snyggt fångat, gillar färgsättningen mycket, med lite murriga färger. Undra lite över tassen till höger och kanske hade en lägre vinkel varit något bättre. 1p
natha-mjau- Stängsel
Bra tolkning av temat, en rå bild tagen rakt på utan krussiduller. Har själv ingen aning men hur blir det om man tar den ur ett lägre perspektiv? 1p
Amelida - Bokeh i den mörka staden
En intressant bild som fordrar eftertanke för att tolkas. Jag får inte riktigt nån känsla av mörker (men det är bara jag)
slaslan - julbelyst mörker
Fin jul o nyårsstämmning i bilden. Kanske väl mycket detaljer så den blir något orolig. Personligen skulle jag skärt i vänsterkanten och nertill. 1P
Hjärnans-virvlingar - Mörker i sinnet…
Verkligen mörker att få ett liknanden besked. Bra tolkning av temat, med en bild ”rätt på” 1p
Filuribur - Julgransbelysning med stjärnfilter
Julmörker, Spännande linjer och mycket dynamik i bilden
Schnauzertik - Ansikte i mörker
Min bild
JazzBass - Natt i skogen efter stormen
Snygg bild. Bra komp, intressant med en horisontell o en diagonal linje. Snygga färger som samspelar, var himlen så rostfärgad? 3p
texasmamma - En julhälsning till alla från Vattenfall…
Bilden känns ”rätt”. Va tenfall måste skaffa sig ett till T (fast det gör ju bara bilden verkligare).
Vägskyltar och röda streck hör ju också till verkligheten och även om de drar till sig blicken så ger de samtidigt djup i bilden. 2p
Värd för Pensionärer
Attans att man såg denna nu..
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Tråden är ju nålad högst upp.. Men du får komma med på nästa omgång då. :-)
Saknar ännu några kommentarer, jag summerar ihop de här sent på onsdag kväll eller på torsdag så försök hinna kommentera innan dess.
Ok, bäst att summera den här omgången då.
majlar
4
Fridaakesson
2
Natha-mjau
9
Amelida
4
slaslan
4
Schnauzertik
19
JazzBass
26
texasmamma
5
Grymt vad ni gav mycket poäng till min bild, det trodde jag inte, men kul att ni gillade den! :-)
Tog bilden väldigt sent på kvällen förra tisdagen och det var nästan totalt beckmörker ute i skogen. Troligtvis var inte himlen så här röd som på bilden, men nån färg såg jag ändå inte då det var så mörkt.
Himlen blev troligtvis så röd p.g.a. att jag målade fram trädet med en led-ficklampa som ger ett väldigt blått sken, och satte sen vitbalansen ungefär efter det ljuset. En blixt kanske skulle ha gjort jobbet lika bra men jag tyckte jag fick ett rätt jämnt och bra ljus här i alla fall.
Tog en del andra bilder på samma tur upp i skogen, kanske gör en skild tråd med dem. 
Förslag på tema för nästa omgång?
Hmmm… om jag räknar har faktiskt jag också fått poäng, inte jättemånga men 4 st iaf.
Ja det fick du, men reglerna i första inlägget säger också att man ska kommentera alla andras bilder för att få sina egna poäng summerade också, och jag har inte sett några kommentarer från dig ännu samt en annan deltagare. Jag tycker kommentarerna är det viktigaste momentet i de här tävlingarna och jag vill helst ha kvar det kravet.
Vart har mitt kommenterande inlägg tagit vägen då? Jag satt och kommenterade varje bild noga även om bilden inte fick någon poäng av mig…
#29 Du kan inte ha lagt in den, för ingen siffra saknas.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#29 - Synd om inlägget inte lagts upp av nån anledning, men det är svårt att göra nåt åt saken och jag kunde ju inte veta att du kommenterat… Men 4p fick du ja.
#28 - Det är alltså meningen att man kommenterar samt ger poäng, som de andra inläggen ovanför.
#29 I egenskap av moderator här vill jag bara tala om att det inte finns några borttagna inlägg i den här tråden. Ditt inlägg har alltså inte blivit postat här.
/Désirée