Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2490 ggr
KickanW
0

Hur stor bör en studio vara?

Jag funderar på att i framtiden använda ett rum i min lägenhet till fotostudio. Är dock rädd att den är i minsta laget och undrar därför vad ni anser är minimimåtten för en fotostudio?

Det jag tänkt fota är främst porträtt (då med mitt 50mm eller 90mm) och kanske även helkroppsbilder och t.ex. familjebilder (då med 20mm).

Vad bör man tänka in när man räknar? Hur långt mellan motiv och bakgrund? Hur mycket plats bakom kamera/stativ osv.

Mvh Kristina

pellepiano
3

Om du vill ta helkroppsbilder så räknas det förstås in vilket objektiv du har.

Ett 50 mm på en vanlig aps systemkamera, behöver ca 5 meter för att fånga helkropp med lite marginal.

Jag fotar själv i hemmastudio där jag använder 3 meter brett för bakgrunden ( mellan tv och säng =) ) och ca 4 1/2 meter långt. Dock kan jag stå i köket och fota igenom hallen in i studion om jag behöver helkropp med 50mm.

För porträtt behövs inte speciellt stort utrymme. ma kan köpa rullgardin från Jysk tex som  bakgrund. Viktigt dock med belysningen. Finns många billiga blixtpaket att köpa nuförtiden med stativ blixtar och paraplyer/softboxar.

KickanW
0

Ja, precis. Det var därför jag skrev vad jag tänkt fota och med vilket objektiv. För porträtt vill jag helst använda mitt 90mm och så kommer jag att ha ett 20mm om jag ska fota flera människor t.ex.

När du skriver 4½ meter långt, menar du mellan bakgrund och stativ då eller hur menar du?

Utrustning har jag inga problem med att hitta, sånt har jag rätt bra koll på - Men tack så mycket för tipsen ändå! :)

pellepiano
0

4 1/2 meter från bakgrund till andra sidan rummet, utrymmet jag har att röra mig i utan att gå utanför rummet. Men som sagt jag har tur för jag kan fota genom dörröppningen ända från köket om jag vill.