Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1515 ggr
Ambellah
2012-01-06 02:01
0

Canon Eos 55D vs 600D

Vilken är bäst enligt dig & varför?

Mvh Alice och Morpen :)

Inkanyezi
2012-01-06 14:22
1

Det kanske är bäst att vänta tills de gör en som heter 55D innan du frågar om den?

Sedan kan man ju undra varför du frågar om just Canon om du inte själv kan bedöma vad du behöver. Alla systemkameror är bra, och vilken som är bäst beror ofta på vem som ska använda den. Det är alltså inte något absolut eller en tekniskt mätbar egenskap, utan bäst är ett värdeomdöme, och det som är bäst för dig är kanske något helt annat.

Så om du vill ha bra råd, kan det vara bra att du berättar lite om dig själv, vad du har för erfarenhet av fotografering och vad du tänker dig att få ut av kameran. Då kan du säkert få en hel del käcka tips, även om alla inte kommer att gälla systemkameror eller Canon.

Ambellah
2012-01-06 14:31
0

Jag kan inte så mycket om just systemkameror men söker efter en som kan både fota+filma bra :) Ska till portugal i sommar på gymnastik grej  och både fota+filma så en smidig och enkel kamera men endå bra söker jag. Men jag har hört att det enda man får på 600D är lite bättre filmning och vridbar skärm men då hävdar ocskså somliga att 550D tar mycket bättre stillbilder.

Ambellah
2012-01-06 14:33
0

Juste! Vill ha Canon då jag tycker det verkar som ett bra märke men Nikon verkar också bra men något dyrare? Plus att Nikons reservdelar osv är dyrare har jag hört.

KickanW
2012-01-06 22:14
0

Menar du 550D?

Ambellah
2012-01-07 00:13
0

oj, ja de menar jag! nu förstår jag varför det  blev lite fel, haha!

Tack!

KickanW
2012-01-07 00:58
0

Ja, då blir ju frågan mycket mer lättförståelig!

Du har rätt i att de inte skiljer sig så jättemycket, och att det därför kanske inte är värt prisskillnaden men att 550D skulle ta skarpare foton har jag inte hört något om. Tvärtom har jag bara hört att tekniken är näst intill exakt, men att 600D är lite mer lättanvänd i menyerna och rent generellt är en bättre nybörjarkamera. Plus den vikbara skärmen samt trådlös blixtstyrning.

Jag skulle nog ha köpt 600D, mest för att det faktiskt kan vara klokt att köpa den senaste varianten eftersom tekniska prylar fort utgår från butiker och sådär!

Ambellah
2012-01-07 01:44
0

#6 okej, tack så mycket ! =)

Monarchy
2012-01-07 02:06
0

Eftersom du söker en kamera som är lätt att ta med så varför inte kolla på hybrid systemkameror som Sony nex?

med stort eller litet objektiv. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEXC31855svart

Mycket bra mellanting som jag förstår.

Ambellah
2012-01-07 02:28
0

#8 det känns som att nikon & canon är bättre eftersom det är vad dem flesta har men det kanske är fel? Dem är kanske bara kändare?