Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 3558 ggr
[Lostmybrain]
0

Slutartid

Jag är rätt ny med min system och jag har läst så gott jag kan om de olika inställningarna.

Men ju kortare slutartid jag ställer in desto mörkare blir fotot.. Om jag har lång slutartid blir fotot istället för ljust. Hur ska jag gå tillväga?

JazzBass
2

Precis så funkar kameran! Glad För att få rätt exponering måste man se till att man har rätt parametrar (bländare, slutartid, isotal) för de rådande ljusförhållandena.

• Dubblerar du slutartiden får du dubbelt (ett steg, 1 EV) mer ljus in i kameran och du får en 1EV ljusare bild. Och vice versa.
  • Dubblerar du isotalet får du också en 1 EV ljusare bild, och vice versa. Men med högt iso får man också mer brus än med lågt.
  • Justerar du bländaren ett steg större (t.ex. från 5,6 till 4 eller 8 till 5,6, troligtvis tre "snäpp" på din kamera om den är inställd på tredjedelssteg) får du dubbelt mer ljus in i kameran, och du får en 1 EV ljusare bild. Högre bländartal (mindre bländare) ger längre skärpedjup.

Det är en lite knepig balansgång att försöka hitta i början, men man lär sig det rätt snabbt ändå med lite övning. Det som dock är bra att kunna och som inte så självklart är bländarskalan. Vill man förstå sig på manuell exponering är det dock väldigt viktigt att kunna:

f/
…1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45….

Det är alltså 1 EV skillnad mellan alla tal. Ett steg åt höger halverar ljusinsläppet och tvärtom, eftersom bländarens fysiska storlek (bländaren är alltså hålet i objektivet som som släpper in ljus) blir hälften mindre. Ta gärna bort objektivet, peta lite på en spak baktill vid infästningen samtidigt som du kikar in i objektivet, så ser du hur bländaren öppnas och stängs.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

LFCFredda
2

Du har till viss del rätt. Men det är fler saker som har betydelse hur ljust/mörkt fotot skall bli. Hur ljust/mörkt fotat blir kallas exponering. Hur exponeringen blir på fotot beror på precis som du säger slutartiden, men även bländaren och iso-talet.

Slutartiden påverkar fotot så här:

Om du skall fota ett djur som rör sig snabbt måste du ha en kort slutartid. Om det är mörkt ute måste du släppa in mer ljus i kameran och alltså ha en längre slutartid. Exempel på kört slutartid är 1/1000 (en tusendels sekund) och en lång slutartid kan vara 5/1 (5 sekunder). Som du kanske förstår är det omöjligt att hålla kameran blixtstilla i 5 sekunder. Då måste stativ användas för annars när du rör/skakar kameran får du skakoskärpa och hela fotot kommer att bli suddigt.

Bländaren påverkar fotot så här:

Bländaren kan vara mer eller mindre öppen vid exponeringen. Detta mäts med ett f-tal. Du har säkert sett 2,8 eller 5,6 inom foto och det är bländartalet. Om man kör med objektivets största öppning så blir det det lägsta f-tal objektivet kan åstadkomma och det beror lite på från objektiv till objektiv. Desto högre bländartal du väljer så får du mer i fotot skarpt, alltså har du ett långt skärpedjup. Väljer du ett lågt bländartal kommer du att få suddig förgrund - skärpa på motivet - suddig bakgrund.

ISO påverkar fotot så här:

Om det är för mörkt för att fota med bländare 2,8 och slutartid 1/500-dels sekund så kan man höja ISO några steg. Det är vanligt att man kör ISO 100 eller ISO 200 vid fotografering i dagsljus. Att komma ihåg här är att ju mer man höjer ISO ju mer brus kommer man få i bilden. Vissa kameror hanterar ISO 3200 jättebra men vissa kameror klarar inte av ISO 1600 utan att få fotot jättebrusigt.

Men åter till din fråga. Om du har ställt in en kort slutartid och fotot blir för mörkt, måste du välja ett lägre f-tal. Om du ställt in slutartiden och fotot blir för ljust, måste du välja ett högre f-tal.

Detta ser du på kamerans ljusmätning om du exponerar rätt eller inte, alternativt använder du halvautomatik så du väljer slutartid och kameran väljer rätt bländare automatiskt. Detta läge heter A på Nikon. Har du ett annat märke på kameran så vet jag inte vad funktionen heter.

Hoppas du blev lite klokare, eller rörde jag bara till det ännu mer för dig?

LFCFredda
0

Ojdå, såg inte #1:s inlägg när jag postade.

[Lostmybrain]
0

Tack så mycket! Skrattande

Jag har på manuellt och kan korrigera ISO känsigheten och slutartiden, men inte bländaren.. Jag har bara en roteringsspak och med den ändrar man slutartiden, jag hittar inget sätt att ändra bländaren på..

Har jag på inställningen A kan jag kontrollera bländaren men ändras slutartiden automatiskt. Samma sak med S fast då ändras bländaren automatiskt.

LFCFredda
0

I läge P ändrar jag bländaren med rullhjulet och håller jag samtidigt ner +/- knappen och rullar på hjulet så ändrar jag slutartiden. Säkert något liknande på din kamera också. Vilken modell har du?

[PeterWem]
0

Ska själv vara kursledare inom foto om en månad och har börjat sammanfatta en del i min blogg.

Bländare

ISO

Slutartid

Samspelet mellan de tre parametrarna

Jag antar att du har en Nikon D5100 och vet inte riktigt var reglaget sitter för bländaren till den, men någon Nikonägare här inne kan säker säga det.

Edit: Fann manualen. Du håller in +- som finns bredvid avtryckaren och snurrar på hjulet med tummen.

[Lostmybrain]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yes jag har Nikon 5100 :)

Nu har jag provat lite.. ISO 500 Slutartid 1/100 och bländare f5.3 (det gick inte att få det lägre.. ) och bilden ser ut så här.

[PeterWem]
0

Bara till att öka ISO.

Du ska få ett histogram som ser ut så här. Inte så här som ditt gör just nu.

[Lostmybrain]
0

#8 Nu har jag provat med ISO 1000 men histogrammet ser ganska likadant ut som det innan..

JazzBass
0

#7 - Du kan få lite större bländare om du zoomar ut lite och går nåt steg närmare. Men annars är det som PeterWem säger, bara att öka på iso. Din kamera borde klara åtminstone ISO 3200 hyfsat väl om det skulle behövas.

[Lostmybrain]
0

Nu ska vi se. ISO 1600 Slutartid 1/100 och bländare f3.8

Histogrammet ser rätt likadant ut.. Och kanske lite för överexponerad? Det beror väl på att belysningen precis är där.

JazzBass
0

Bättre. Glad Nu får du bara ta och justera vitbalansen också (prova "glödlampa") så blir den inte så där gul i tonen.

[Lostmybrain]
1

#12 Gud vad mycket det är att tänka på Skrattande Hoppas bara jag kommer ihåg allt när jag börjar fotografera utan hjälp ^^

Samma inställningar som tidigare fast med glödlampa på vitbalansen ^^

[PeterWem]
0

Mycket bättre. Histogrammet ser bra ut det med.

[Lostmybrain]
0

Katten fick bli modell lite granna.. Hur skulle jag ha ändrat inställningarna till denna bilden?

1/100 f/4.5 ISO 2500

[PeterWem]
0

Histogrammet har gått i högra väggen vilket innebär att en del pixlar inte kan registrera mer än just vitt. Detta ser du på tassen som ser ut som en vit klump.

[Lostmybrain]
0

#16 ska jag minska på ISO då? Obestämd

[PeterWem]
0

Du kan minska ISO eller ha en snabbare slutartid, eller öka bländarvärdet. Upp till dig.

Inkanyezi
1

När du skruvar på någon av de tre parametrarna, så visar ljusmätaren samtidigt i sökaren hur ändringen inverkar. Exponeringen som kameran själv skulle ha valt är när mätaren visar precis i mitten. Om den visar mot plus blir bilden ljus och när den visar mot minus blir den mörk.

Det är inte alltid man ska placera den där visningen i mitten. Om man har ett mörkt motiv ska den visa lite åt den mörka sidan, och med ett genomgående ljust motiv kan den peka lite mot plus. Ta en titt på hur den visar, och lägg märke till åt vilket håll plus och minus ligger; det kan verka galet, men det är sidan med plus som visar ljus bild och minus blir mörk bild.

[Lostmybrain]
0

Katten tröttnade så jag fick byta modell. Men belysningen är det samma.

Det känns som att man lär sig fort och vet vad man ska ändra på mer och mer :)

Nu kanske den vart lite för underexponerad?

[Lostmybrain]
0

#19 Det visste jag inte. :) Jag tittade i sökaren och det stämde bra det! Tack!

[PeterWem]
0

Bra enligt histogrammet. Sen beror det på hur man vill att ens histogram ska se ut, men det är en annan historia längre fram i tiden.

JazzBass
0

#17 - På den här bilden (i inlägg #15) skulle jag troligtvis i första hand sänkt iso lite. Det gör inte så mycket om en bild tagen i svag inomhusbelysning är lite på mörkare sidan, det kan tvärtom ge mer verklighetstrogna bilder. Vitbalansen kunde justeras lite noggrannare, men det kan man göra i efterbearbetningen. Finliraren hade också plockat bort chipspåsen i bakgrunden före fotograferingen. Flört

Sen tror jag att du skulle kunna använda dig av något längre slutartider också än 1/100s när ljuset är dåligt och motiven inte rör sig. Då slipper man höja iso så mycket.

[Lostmybrain]
0

#23 tack så mycket! Skrattande Ang vitbalansen, kan man justera det manuellt? Det jag hittar är redan tillvalda vitbalnser, tex 'glödlampan' 'moln' skugga' m.m

Lätt att vara efterklok ang bakgrund (iaf jag )^^ Oskyldig

Inkanyezi
1

När du ska ta med manuell Vitbalans, ska du helst mäta upp den med kameran, och då behöver du en bra referens för vitt. Det finns gråkort att köpa, men de är ganska dyra, och det har visat sig här i en annan tråd att det inte alltid är riktigt grått på kort som säljs.

Det som är struntbilligt och som går att använda som vitreferens är vanligt hushållspapper, av den sort som inte är alldeles vit, utan mer som bara blekt pappersmassa, alltså det allra billigaste ofärgade hushållspapperet eller toalettpapperet. I tråden Fotoövningar kan du se hur ove555 så småningom lyckas ställa in rätt Vitbalans med hjälp av hushållspapper.

Du har en Nikon, och där är det lättare att göra den här mätningen än på Canon; du behöver bara trycka på en knapp för att ställa kameran rätt när du har hittat var man gör det och riktat in kameran mot din vitreferens.

[PeterWem]
0

Sida 81 i den engelska manualen iaf.

Moalinn
0

förlåt att jag tar upp tråden lite, men jag har väntat på en sån här tråd i evigheter och har letat en hel del men inte hittat något och har inte velat starta en då jag blir bara förvirrad.

Jag själv har riktigt stort problem med detta, jag hittar ingen balans någonstans. Har jag en snabb slutartid så försöker jag ändra bländaren, iso och exponeringstal men vad jag än gör så blir det riktigt mörkt. Jag har verkligen testat allt, och när jag väl hittat någonting som blir bra så blir bilden antingen väldigt brusig pga högt iso eller "suddig" pga att bländartalet är för högt. Hur ska jag gööra?

Just nu så kör jag på läge A och underexponerar mina bilder sjukligt mycket för att få en så snabb slutartid som möjligt, speciellt när jag fotograferar i ridhus. Vad ska jag göra för att få det att fungera?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

I det här fallet tror jag dock en kompromiss med vitbalansen är bäst, som ger en svagt varm ton istället, en helt "korrekt" Vitbalans ställd enligt regelboken kan göra att bilderna tappar sin "mysfaktor".

Man behöver ju inte annars göra precis allt manuellt, ofta ger halvautomatiska exponeringslägen och automatisk Vitbalans tillräckligt bra resultat. Det underlättar att inte behöva tänka på precis alla inställningar varje gång man tar upp kameran. :-)

JazzBass
0

Moalinn: Du behöver nog nåt ljusstarkare objektiv eller acceptera högt iso. I alla fall såg jag inget sånt på den lista prylar du har som du postade för nån tid sen.

Inkanyezi
1

Moalinn, det är inte högt ISO som ger brus i bilderna med din kamera, utan det är när du underexponerar. Det handlar alltid om att exponera tillräckligt mycket - utan att överexponera så klart, och om du får störande kraftigt brus med en Nikon D7000 så är bilden med största sannolikhet underexponerad.

Det viktigaste är att exponera rätt. Det kan ta ett tag att lära sig, och med din kamera behöver du inte fundera så mycket över ISO, åtminstone inte upp till 1600, och knappast i någon högre grad på 3200 heller. Det man kan vinna med lägre ISO är större dynamiskt omfång, särskilt när man spar sina bilder som RAW, och det är en annan regndans.

Rätt exponering syns rätt lätt på histogrammet på många motiv, dock inte alla. Man håller kurvan för histogrammet så långt mot höger kant som det bara går, utan att kurvan går upp något längs den högra kanten. Den ska alltså helst sluta kanske någon millimeter innan i en liten spets och inte nå höjd alls ute i höger kant. En underexponerad bild kan man ofta känna igen på att det är ett stort område som är tomt mellan histogramkurvan och högerkanten. Den vänstra sidan kan man i regel strunta i.

Det finns motiv där det är knepigare att avgöra på histogrammet. Ibland finns högdagrar som är så små att de inte ger utslag på histogramkurvan, och då kan det se tomt ut till höger, fast det finns högdagrar där. I det läget kan man ha hjälp av högdagervarning för att se vad som har blivit urfrätt vitt och bedöma om det är godtagbart. Det finns också motiv där man kan vilja låta stora ytor gå mot urfrätt vitt, och även där är det högdagervarning man använder för att se att det blev rätt.

Histogrammet ska alltså i de flesta fall gä neråt längst ut till höger, så att det slutar invid det nedre högra hörnet. Ett histogram ska inte gå uppåt längst ute i höger kant, och det ska inte heller sluta någon millimeter upp på högerkanten. Ända ner i hörnet ska det vara, utom när man vill att vissa delar av bilden ska få bli urfrätt vita.

(Jag redigerade den sista meningen efter att PeterWem skrev nästa inlägg)

[PeterWem]
1

Som Inkanyezi säger finns det även tillfällen då man vill att histogrammet ska gå i vänster eller höger vägg. Exempelvis vid studiofoto med vit bakgrund kan man tänka sig att det är helt okej att fräta ut all högdagar så att man inte kan se att det finns veck på bakgrunden.

De två bilderna längst ned på min länk är andra tillfällen då man låter histogrammet slå i vägg.