Träd(l)
Ge mig kritik,fotad med mobilkamera och jag är nybörjare!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Börja med att vända bilden rätt. Sen är reklamen under ditt inlägg ivägen så jag kan se på min skärm :S
Mvh Amel
hAHA jag ska göra det nu!
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Nu då?
amen!
Du kan försöka och gå in i Lab color i PH och förstärka och fixa till färgerna lite. Så att rött är rött och grönt är grönt och att himmlen är blåare osv.
Mvh Amel
5# vaa_ vart finns det_
Jag gillar kompositionen här och de lugna höstfärgerna. Tycker om det röda fältet av torra buskar lite nedanför horisonten. I övrigt säger mig inte bilden så mycket, saknar nån detalj som lyfter bilden och gör den intressant. Men du har öga för komposition tycker jag, bara att fota vidare. :-) Kanske du kan ta om bilden i lite vackrare ljus då det inte är mulet väder?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Bild/Läge/Lab color.
vad sägs om denna då? :)
såhär kan de bli.
Mvh Amel
Vad snygg! vilken program använde du?
Jag hade viljat sätt "hela" trädet, jag tycker att det ser så avkappat ut :/
Annars fin :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Den hade blivit bättre om du hade fått med hela trädet istället för 2 utstickande grenar. Annars var bilden helt okej för att vara tagen med en mobilkamera
#10 Ursäkta att jag säger det, men det där var en fruktansvärd redigering. Ser totalt onatuligt ut. Originalbilden är mer lik verkligheten. Sen tycker jag inte man redigerar andras bilder utan att fråga först, det är att kapa tråden för TS.
#4 Jag gillar dom naturliga höstfärgerna. Allt du ev behöver göra med bilden är att lägga på en gnutta kontrast och skärpa, sen är du hemma.
15# har du tid och fixa det? asså bara ge mig ett tips på hur det ska vara,och du får låna bilden:)
#16 Jag är ledsen, men bilden är inte större än ett frimärke och det går inte att redigera så små bilder. Men om du har ett redigeringsprogram så kan du försöka själv med originalbilden. Dra inte för hårt i spakarna, det behövs bara lite grand
17# ok,jag ska försöka nu! :)
Jag glömde att man var tvungen att kopiera bilden i lightboxen (när man klickat upp den), men gör du ett försök själv också. Jag kan också prova om du vill!
19# Gör det du!:)
Ok, jag gjorde ett litet försök. Men till skillnad från Amelida så ville jag behålla dom naturliga färgerna. Jag använde mig av verktyget nivåer och lade på lite mer kontrast och skärpa och anpassade storleken till sajten med 900 pixlar på höjden.
Nu får du ladda upp din redigering också när du gjort den

"Lightboxen" är ett skript på iFokus, men man behöver inte öppna där. Det är vad som öppnas när man vänsterklickar. Om man i stället mittklickar så öppnas bilden utan Lightbox i en egen flik, och då får man upp den i formatet som den är postad. Själv avskyr jag den där "Lightboxen" och öppnar den nästan aldrig. Den har dock en liten fördel, att den isolerar bilden på skärmen så att man får en inramning som framhäver den.
Så om man vill se bilden i full storlek som den har postats, öppnar man den i en egen flik, endera med mittklick (klicka på hjulet), eller med högerklick och välja "Öppna i ny flik".
#21 Inte för att vara sån men det där med vad som är värkligt i en bild kan verken jag eller du avgöra. Så att säga att det ena är verkligare än det andra är fel. Det är bara fotografen som varit och kagit bilden som kan avgöra vad verkligheten är.
Det jag ville när jag gjorde bilden till bambiiii är att jag visa möjligheterna i redigeringen och inte att förändra bilden i sig.
Mvh Amel
#23 I det här fallet så vet vi nog alla hur en höstskog ser ut färgmässigt. Visst kan man leka med motiven och förändra dom, men jag tror inte det var det som TS var ute efter. Att sen rekommendera en mycket ung nybörjare att redigera med LAB färger i ett svindyrt program denna kanske inte har, är verkligen inget jag rekommenderar att uppmana till.
Att använda LAB färgredigering kan fungera bra i motiv med dålig färgmättnad och kan få bilden att stå ut mycket bättre. Tyvär så används det oftast fel som i bilden i # 10 där färgerna är totalt förstörda. Som med alla redigeringsverktyg så måste man veta hur man skall göra och framför allt inte gå till överdrift.
Orginalbilden saknar igentligen inget i färgerna med tanke på ljuset och årstiden. Lite ökade kontraster och skärpa som i # 21 gör att det blir en verklighetstrogen bild av ett vinterlandskap när det har varit så milt som i år.
För att få lite mer intresse i bilden så kanske du kan få något i förgrunden som gör bilden mer intresant. Men det är en bra bild speciellt med tanke på att du tog den med en mobilkamera.
gjorde ett försök!
#26 Se där, det blev ju riktigt bra! Ofta behöver man bara lite kontrast och skärpa för att lyfta en bild. Men som #25 skriver så är det också bra att tänka på komposition och ha med något i förgrunden som ofta ger en bild lite mer djup. Men bra jobbat med redigeringen