Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1037 ggr
Ronja06
0

Objektiv till studio

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa inköp kommer att bli ett nytt objektiv till kameran hade jag tänkt! Och nu då jag precis har införskaffat en studio så skulle jag vilja ha lite ideer om vilken typ av objektiv jag bör skaffa för att få de ultimata bilderna?

Idag använder jag Nikkor 50mm 1.8. Och det funkar väll helt ok. Men såklart… Det hade varit trevligt med något snäppet mer utvecklat! Tack i förhand!

Mvh Emelie Förlägen

JazzBass
2

Helt ok? Det är ett väldigt bra objektiv (gissar att du har AF eller AF-S versionen) och bilden du lagt upp är härlig. :-) Ska du ha nåt avsevärt bättre får du nog hosta upp närmare tiotusen gissar jag. Men det kan vara att du vill ha ett längre objektiv som komplement, och ett 85/1,4 eller /1,8 är väl det naturliga valet då. Dessutom, vill du nån gång uppgradera till fullformat (har sina fördelar i studio) så är ett sånt objektiv väldigt bra att ha, då 50mm annars blir lite i kortaste laget. Spana efter ett begagnat AF 85/1,4, förutsatt att du har en Nikon-kamera med egen fokusmotor förstås. De brukar man kunna få för ca 7-8000kr. AF 85/1,4 kallas för the "cream machine" och är ett verkligt toppklassat objektiv. Det har kommit en ny AF-S version av det också som är minst lika bra, men väldigt dyrt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
1

Ett annat objektiv som också är svinbra är 70-200/2,8 VR eller VRII (det senare är bättre på fullformat. Det kostar också en rejäl slant men det kan vara värt det, eftersom det är en zoom och ger en hel drös med brännvidder i ett och samma objektiv utan att ge avkall på kvaliteten. Jag har ett och det är fruktansvärt skarpt och bra. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Adrina
0

Ett objektiv som passar till studio tycker jag är tamrons 28-75mm 2,8 (eller det kanske inte var 75, kanske 72mm kommer inte ihåg)