Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2020 ggr
Filuribur
0

Playa de Ystad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och fotade på stranden igår. Resulterade i en del bilder som jag själv tyckte blev bättre än jag trodde. Men jag tar gärna emot kritik. Vill veta hur de framstår i andras ögonen.

http://MaLoFoto.blogg.se

Filuribur
0

Bild #2

Filuribur
0

Tredje och sista bilden

http://MaLoFoto.blogg.se

DesK
0

Moderator edit: Tråden flyttad då den ej följer REGLER FÖR KRITIKTRÅDAR. Dessa regler finns som nålad tråd högt upp till vänster i inläggslistan och skall läsas av alla innan man lägger in bilder för kritik här.

/Désirée

Janne64
0

Tycker du lyckats bra, något mystiskt över alla 3 bilderna men du får räta upp horisonten något på dina bilder, det lutar lite. Flört

Filuribur
0

Haha, tack. Jag som är lite snedvriden. ;)

Amelida
0

Bild 2 var det mest intressanta för mina ögon. Fina och intressanta färger.

Det du hade kunnat göra är att ljusa upp stenarna en hel del. Eftersom det inte är någon direkt motljusbild så känns det lite konstigt att dem är så mörka. Hade gärna viljat se lite mer detaljer i stenarna.

http://www.aigalleri.se

Mvh Amel

MonisN
0

Att leka med långa slutartider och vatten kan ge mycket vackra bilder. Det man ska tänka på är att ha så lågt ISO som möjligt för att minimera brus, speciellt när det är mörkt. Att använda en så liten bländare som 25 (bild #1) ger tyvärr ofta sämre kvalité, men jag förstår att du med den bländaren tänkte få större skärpedjup. Det bästa är att försöka hitta hyperfokalavståndet som ger skärpa från förgrund till bakgrund, alltså genom hela bilden.

Hyperfokalavståndet är olika långt på olika objektiv, men att fokusera 1/3 in i bilden brukar vara lagom. Vill du veta exakt hur långt avståndet är för just ditt objektiv kan du använda dig av DOFmaster för att räkna ut avståndet. DOFmaster finns även som app för både iPhone och Android och är praktiskt att ha med sig i mobilen.

Tittar man på #3 så har du använt f/8 och ISO 200 vilket har gett dig en renare och klarare bild fri från brus och diffraktion.

Bortsett från allt detta så är det fina bilder, men som #4 säger så lutar #1 och #3 en aning.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Filuribur
0

Oj, tack MonisN. Där lärde jag mig lite nytt.

Jag är duktig på att få bilder att luta. Har använt mig av hjälpmedel och stödlinjer i ps men fick tydligen inte till det helt. Resultatet man får när man jobbar med trötta ögon. (:

MonisN
0

#8 Om du använder linjalverktyget i PS så är det väldigt enkelt att få bilderna raka. Bara dra en linje utmed t ex horisonten så blir den snabbt rakGlad

JazzBass
0

Fina bilder! Gillar speciellt de två första, den första kanske mest. Kul att fotografera med långa slutartider, har du använt nåt filter?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
0

Instämmer mycket fina bilder.

Tyckte att några lutade, men när jag kollade så var det ganska lite, en del kan också bero på objektivet (en båge) så man behöver justera för det istället för att bara räta upp.

Värd för Pensionärer

MonisN
0

Man kan justera bågen också med objektivkorrigering i PSGlad

Filuribur
0

Har ett filter på kameran som jag inte kommer på nu vad det heter. (Har inte kameran hemma just nu). Men det är iaf ett filter som förstärker kontraster och man ska tydligen kunna fotografera speglar och glas utan störande reflektioner. Har inte testat det bara.

Har aldrig haft chans eller möjlighet till att testa långa slutartider innan. Har velat göra det länge men det har aldrig blivit av. Så detta var lite av premiär. Körde ett lite hemmaprojekt för ett tag sen också men det blir sådär bra när man själv ska stå framför kameran samtidigt som man själv fotar. Men bifogar bilden iaf. (:

Långa slutartider är väldigt roligt att experemintera med