Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 843 ggr
Loveradio
2011-12-31 01:21
0

Nikon D90

Har en D60 och funderar på att byta upp mig till en D90. Blir så himla sugen när jag kollar runt på bilder och läser recensioner. Bildkvaliteten är SÅ bra! Och så är det ju himla bra att man kan filma med den också. Det kliar verkligen i fingrarna när jag ser den!

Så borde jag sälja min D60 och köpa en D90 istället? Glad Nån som har en?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

cinna
2011-12-31 09:24
0

Jag har en D90 sedan ett år tillbaka och är supernöjd, likaså en släkting som haft sin i 5 år eller så…

Det är dock inte den senaste av Nikonmodellerna, men välbeprövad eftersom den funnits ute ett tag. Tror efterföljaren är D7000. Jag vet heller inte skillnaderna mellan den och din kamera, så det låter jag vara osagt.

Vad jag kan se av annonser runt om på nätet så borde du kunna komma över en utan att gräva alltför djupt i plånboken.

Vill ha för mig att det var någon här på forumet som väl fick runt 5000 för sin ett år gamla D90??

JazzBass
2011-12-31 09:47
0

D90 är en mycket bättre kamera än D60, speciellt på lite högre isotal, och har lite mer funktioner. Jag har ägt båda. D7000 är dock ännu nyare och har ännu mer funktioner, många nyttiga sådana som jag saknade i D90, bl.a. finjustering av autofokus.

Såå mycket bättre kan man väl inte påstå att bilderna blir, men med en riktigt bra kamera blir det lättare att ta riktigt bra bilder. Man måste dock vara lite hemma på bildbearbetning för att klämma ut den sista skillnaden. Fotar man mest på låga isotal under 800 så är det inte så stor skillnad.

När jag fotade i jpeg direkt med D90 var jag inte alltid övertygad om resultatet, den hade en tendens att överexponera vilket inte min nya D700 gör, tvärtom kanske den är lite för känslig för ljuskällor på bild, och underexponerar. Nu vet jag inte hur D7000 är men jag tror den är bättre i det hänseendet.

Har du pengarna, kör på en D7000, annars är nog också D90 en riktigt bra kamera den också!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Loveradio
2011-12-31 13:55
0

#1,2 Tack! Har hittat flera beg. i bra skick för 4000 kr. Så det vore ju kalas att inte behöva ge ut för mycket pengar. Och ändå få en riktigt bra kamera.

Har kikat lite på den också (D7000) och den verkar ju helt suverän. Men lite dyrt tyvärr. Ligger väl på 10'000 kr och eftersom den är så ny så finns den nog inte många beg. att fynda. Även om jag har pengarna så vet jag inte om jag har lust att lägga ut så mycket.

Nä det lutar nog mot att jag säljer D60'n och köper en D90 :)

Loveradio
2011-12-31 23:29
0

Fast JazzBass. Jag måste säga att du har fått mig sugen på en D7000… men åh jag vet inte. Men man kommer väl långt med en D90?

JazzBass
2012-01-01 01:50
0

Jepp man kommer långt med en D90. D7000 är en bättre kamera och den är snäppet mer avancerad än D90/80/70-serien, men D90 ger bättre bilder än D7000 om man har bättre objektiv till den. Skillnaderna är dock knappast väldigt markanta. Så om du får råd med bättre objektiv genom att köra på D90 är det det smartare valet. Tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Loveradio
2012-01-01 02:03
0

Jag kör på en D90, så köper jag nåt bättre objektiv! Känns smartast. Vill också köpa nån bra blixt också.

Hittade en D90 till salu för 3800 (!) på fotosidan i bra skick. Tror jag slår till Glad har kontaktat säljaren.

Tack för hjälpen

Amelida
2012-01-01 13:00
0

Jag hade nog bytt upp mig utav det fallet att jag är lite utav en teknik nörd. Jag har en D90 själv och är supernöjd med den.

http://www.aigalleri.se

Mvh Amel