Foto iFokus

Foto

Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 2012 ggr
MissInAction
2011-12-30 22:19
0

Ändra månen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kanske är en dum fråga för er veteraner, men jag undrar om man "får" göra såhär? Jag tog alltså bilden strax före kl 13 idag i fullt dagsljus, och har gjort den svartvit och ändrat kontrast och ljus. Det blir ju oändligt mycket mer detaljer som kommer fram.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2011-12-30 22:19
0

Originalbilden.

Kluring om Ryssland

Cochon
2011-12-30 23:05
0

Hvis du hade frågat mig hade jag sagt att det är klart du får, men du får däremot inte påstå att bilden är oredigerad.
Men har dock ingen vidare koll på vad man får och inte får, men detta är min åsikt i alla fall. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Amelida
2011-12-30 23:17
0

Du får göra vad du vill med din bild så vida du ska använda den till egna ändamål. Dvs att du ska ha den som talva hemma eller ha den på ditt bildgalleri på din hemsida osv.

Mvh Amel

MonisN
2011-12-30 23:25
0

Det finns inga regler och lagar som talar om vad du får och inte får göra med dina egna bilder. Det är du som äger dom och har rätt att göra vad du vill. Det enda som begränsar dig är möjligen fantasin!

Vad #3 menar fattar jag inte. Vadå egna ändamål?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MissInAction
2011-12-30 23:28
0

Nej naturligtvis skulle jag inte påstå att den är oredigerad. Frågan är om man måste berätta hur man har redigerat varje bild, om man exempelvis lägger upp den på en blogg? Eller räcker det om man berättar när någon frågar?

Tycker ni att bilen blir bättre "naturlig" eller redigerad då, i det här fallet?

Kluring om Ryssland

MonisN
2011-12-30 23:36
0

Du behöver inte berätta vad du har gjort med bilden, men om någon frågar tycker jag man kan upplysa om det.

Jag gillar nog den redigerade bäst, även om den är i mörkaste laget.

MissInAction
2011-12-30 23:48
0

Självklart Glad

Menar du att bakgrunden är i mörkaste laget, eller månen? Bakgrunden lyckades jag inte göra ljusare utan att det syns brus. Fast så använde jag bara Paint.NET också.

Kluring om Ryssland

MonisN
2011-12-30 23:54
0

Månen lyser ganska svagt, så jag skulle nog försöka få lite mer tryck i den. Kanske skulle jag lätta upp det svarta något också. Man får prova sig fram.

MissInAction
2011-12-31 00:13
0

Tja, månen lyser ju inte av egen kraft så det är kanske inte så konstigt Flört Fast skämt åsido, jag har knappt börjat redigera mina bilder så jag har inte koll än på hur man kan göra och vilka verktyg som finns och är bra osv. 
Tack så mycket för tipsen! Kyss

Kluring om Ryssland

iboat
2011-12-31 09:18
0

Man får göra vad man vill med sina bilder så länge man inte "terjar" dem.

Tycker också att den var i mörkaste laget, så jag tog mig friheten att göra om den. Hoppas du inte misstycker.

MonisN
2011-12-31 09:33
1

#10 Nu blir jag nyfiken! Varför får man inte terja sina egna bilder?

iboat
2011-12-31 10:19
0

Hehe, vad jag menade var att göra som Terje gjorde. Att påstå att det är äkta, ställa ut dem, motta priser och utmärkleser, när de i själva verket var gjorda i Photoshop.

MonisN
2011-12-31 13:26
0

#12 Jasså du menade så!! Nej, det är ju inte rätt att påstå att dom är äkta om dom är terjadeTungan ute

Den gode Terje gav oss ett nytt ord, vilket var kulSkrattande

MissInAction
2011-12-31 15:22
0

Haha, vilken tur att ni redde ut frågan om vad "terja" betyder, så jag slapp fråga Oskyldig
Nej alltså anledningen till min frågeställning var väl mer frågan om det fortfarande är ett användbart foto. Det finns ju olika grader av redigering och i det här fallet blev en rätt rejäl skillnad. Det var det jag ville veta Glad

Den blev klart ljusare! Men ser det inte knottrigt ut? Varför blir det så?

Kluring om Ryssland