Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1375 ggr
[sstorm]
0

Objektiv till dåligt ljus

Jag fotar ofta på utställningar där ljuset ofta är riktigt kasst och det blir så tråkiga bilder med blixt tycker jag. Så jag undrar om ni har några förslag på objektiv (till Canon) som fungerar hyffsat bra när ljuset är dåligt. Gärna i olika prisklasser!

Tack på förhand

[sstorm]
0

Det billigare 50mm har jag, det funkar bra när ljuset är bra ;) Men det dyrare finns väl inte för Canon? eller? har aldrig prövat ett fast 35mm men jag tror att 50mm passar bättre då jag inte kan stå hur nära som helst :)

Amelida
0

Då tror jag att du måste prova att använda blixten lite mer. Man ska inte vara rädd för blixten om man vet hur man använder den på rätt sätt. Dvs att man balanserar mellan blixtens styrka , slutartid och ISO. Det man då gör med blixet är att man försöker fylla starka skuggor och inte ljusa upp hela bilden eftersom det då kan blir lite platt.

http://www.aigalleri.se

Mvh Amel

[sstorm]
0

#3 Jag vill inte använda blixt av de skäl att det faktiskt bedömmer kaninerna där jag är ;) De är ganska respektlöst tycker jag att fota med blixt då så det är väl mer av det skälet.

Amelida
0

aha du då förstår jag dig. Fotograferar inte kaniner sjävl så jag är tyver inte innsatt i de så bra.

http://www.aigalleri.se

[sstorm]
0

#5 nä, de förstår jag =) Det är det som är problemet, man vill ju inte störa allt för mycket!

JazzBass
0

Om inte 50/1,8 är tillräckligt ljusstarkt kan du vinna lite på att skaffa ett 50/1,4 istället, men ganska lite, bara 2/3 steg, och det är inte sagt att du uppskattar ett så kort skärpedjup som man får med f/1,4 på full öppning. Dessutom lider ofta skärpan en del på så stora bländaröppningar.

Kan du inte använda blixt så måste du höja iso eller lära dig hantera längre slutartider med stadig hand. Kan du inte höja iso mer kanske du behöver en nyare kamera med bättre högisoegenskaper. Eller så får du helt enkelt tolerera lite mer brus. Bruset stör dessutom mindre ju mindre visningsformatet är, vilket också är bra att tänka på. Så om du t.ex bara ska visa småbilder på en blogg ser bilderna oftast riktigt tillräckligt bra ut även om de är tagna på högsta iso.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[sstorm]
0

#7 har iso på så högt de går, 1600 tror jag det är. Och längre slutartid gör ju att kaninen hunnit skutta ett varv på bordet, hehe. Men brus är jag inte rädd för, men blir bara irriterad på dessa mörka trista bilder… Bilderna är ju mer till för att se vad de föreställer än att vara perfekt tagna ;)