svara på frågor
Hej! Jag tror att den här frågan har tagits upp förut men eftersom jag är inne på mobilen är det svårt att kolla tillbaka. Detta gäller alltså frågor folk frågar i inlägg. Tycker ni att man ska svara även om man inte vet svaret exakt eller ska man låta folk som kan det svara? Något jag kommer ihåg från det lilla jag läste var att någon tyckte att man inte ska svara på frågor man inte är 100% säker på. själv tycker jag att det låter rimligt, men ändå inte. För hjälper man inte så lär man sig inte. Jag tycker att det är bättre att försöka och sedan bli rättad av dom som kan. men jag vet inte, borde man låta bli att hjälpa till? Om jag skulle ställa en fråga så uppskattar jag alla svar även om vissa är mindre användbara än andra för det visar ju även ett intresse för att både lära sig men också att hjälpa dom som behöver hjälp. Jag blir lite ledsen när man frågar en fråga men aldrig får svar när jag vet att det finns folk här inne som kan svaret. Om det är någon som kan hitta tråden kanske kan länka den, vet inte om den finns men jag har ett svagt minne.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Den har varit på tapeten många ggr, jag var en av dom som var emot att man svarar med felaktiga svar. Här finns så många med stora och riktiga kunskaper, som ger svar som man kan använda sig utav och få det rätt från början med sitt fotograferande, skulle du köpa ett uppslagsverk som man inte kan lita på? vem hjälper ett svar som är felaktigt? Fotografering är ett jätteområde, desto mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan. jag är självlärd men med enormt mycket hjälp från sådana här sidor och jag uppskattar helt klart när man får svar som är rätt och gör så att man kan gå vidare. Jag är kanske fel ute men jag förstår inte vad man skall göra med en massa felaktiga svar. Helt klart skall man hjälpa någon som behöver hjälp men det blir lite av en tvärtemot effekt om man inte har kunskap i det man hjälper till med.
Mvh
Uffe

Jag förstår hur du tänker Moalinn, och jag håller nog faktiskt med dig, även om Uffes invändningar också är giltiga. Jag tycker att man kan svara även om man inte är säker, men man bör nog på något sått tala om att man tror, snarare än vet. Faktiskt råkar vi alla ut för en eller annan gång att endera missuppfatta något som vi läser oss till, eller, som har visat sig i någon av trådarna, att det som reklamen säger och står i manualen ändå inte alltid stämmer.
När man har sagt något som kan vara fel, måste man också tåla att andra säger emot och man blir rättad. Det är ett internetforum, och den som ställer frågor här måste också ha klart för sig att de som svarar inte är experter, och att man någon gång till och med kan få svar som är rent uppåt väggarna. Det har alltid varit så i fotobranschen och i en hel del andra mer tekniska sammanhang. Det finns många föreställningar som inte riktigt bygger på stadig grund. På den tiden vi använde film exempelvis, talade man ofta om att "pressa" filmen till högre känslighet; något som faktiskt inte går.
Här dyker också upp liknande resonemang ibland, vilket har med exponering att göra. När man ställer kompensationen till plus eller minus är det vanligt att folk kallar det att över- eller underexponera, fast det man gör syftar till att exponera rätt. Ett snöfält i solsken som man kompenserar med +2 blir inte två steg överexponerat, men om man inte kompenserar alls, kanske det blir två steg underexponerat.
Och vi använder ofta förenklade resonemang, som att ange exponeringsindex (EI) som känslighet (ISO), vilket faktiskt är lika fel som på filmtiden. Vi kan inte ändra chipets känslighet; vi kan bara ändra förstärkningen av intrycken på sensorn. Men för att inte veckla in sig i vetenskapligt resonemang pratar vi ändå om kamerans inställning av ISO som om det vore känsligheten. I praktiken blir det nästan samma sak, och väldigt få vill veta hur det verkligen hänger ihop; det räcker med att veta hur man använder det.
Jag avstår faktiskt emellanåt också från att anmärka på felaktiga resonemang, när de egentligen inte har någon betydelse, och jag avstår ifrån att kommentera många trådar, ofta såna som rör utrustning, som när någon vill ha ett nytt objektiv eller när någon frågar om vilken kamera som är bäst. Det går ju att testa kamerors egenskaper, men "bra" är ett värdeomdöme och ganska personligt. Det som är bra för mig är inte säkert att det är bra för dig.
Emellanåt undrar jag också om det kan vara fruktsamt och utvecklande att faktiskt ge negativ kritik av bilder som man upplever som intetsägande, utöver att de kanske har svåra tekniska brister. Jag vet att jag själv har blivit bättre av att bli sågad jämsmed fotknölarna en eller annan gång, så att jag har fått ta nya tag för att hitta bättre vägar att föra fram det jag har att säga med mina bilder. Men på ett forum som det här kan det uppfattas som ovänligt när man säger något negativt om en bild, och det är många som tar det personligt. Ett webbforum är inte samma sak som diskussioner i fotoklubben. Det är inte lika omedelbart, och tonfall och gester eller ansiktsutttyck finns inte med i den skrivna texten.
Så jag tycker inte att man ska behöva hålla tillbaka det man vill säga för att man inte känner sig helt säker, men det är mycket viktigt att man klarar att ta när man blir emotsagd, och kanske också att man förmår ta till sig den ytterligare information som man kan få. Men det är så klart knepigt för den som ställer en fråga och får motsägande svar, att välja ut vilket som verkar mest sannolikt och är värt att tro på. Jag tror att man kan pröva vilket som funkar, utom när det är uppenbar risk att ett råd man får kan göra att någonting som är dyrt går sönder.