Finns det hardcase-fodral för systemkameror?
Vanligtvis när jag är ute med min kamera så har jag med mig min vadderade kameraväska där allt får plats.
Det jag undrar över är ifall det finns några hårda, tajta fodral (till kamera inkl. åtminstone ett objektiv) om man bara vill ha en mindre ryggsäck med sig ut och skippa att ta med hela kameraväskan?
De gånger jag haft kameran i ryggsäcken har jag fått vara försiktig så att inget stöter emot ryggsäcken. Det vore därför smidigt med ett hårt fodral…om det finns sådana?

Det finns såna fodral som du frågar efter, men de är svåra att hitta, och det beror ju också på lite grann vilken kamera det handlar om. Många kameror kan man köpa en "beredskapsväska" till, och den skyddar kameran rätt så bra när den ligger i en ryggsäck.
En idé är kanske att göra någon slags fack själv för att förvara kameran i ryggsäcken. Det är inte särskilt svårt, även om man inte får ha tummen alldeles mitt i handen.
Om du ska söka på nätet, så ger "hard case" mest träffar på resväskeliknande saker, och det du vill ha får man fler träffar på om man kallar det "hard shell". som den här. Jag sökte på de här nyckelorden utan citationstecken: "camera hard shell snug fit cover". Den är knappast praktisk att ha i en ryggsäck. Jag kan tänka mig en hemgjord som funkar bättre. Om man kan ta ur kameran enkelt är det ju en fördel, och om det är lätt att stoppa ner den och stänga ryggsäcken utan att man har några extra lås eller knäppningar. Kardborrlås, tryckknappar eller blixtlås kan funka, men knappast spännen.
Andra möjliga sökprofiler finns så klart, prova till exempel:
dslr camera hard shell
Jag har en Nikon D5000.
Tack för tipset om att konstruera ett fack själv, men det är inget som jag tänker ge mig på. Är inte tillräckligt kreativ och är dessutom ruskigt dålig på att sy.
Det verkar svårt att hitta några regelrätta 'skal', sökningar ger endast träffar på mindre väskor, men det är inte aktuellt för mig eftersom det måste få plats i en normalstor ryggsäck.
Köp en fotoryggsäck så ligger den säkert. Finns i många storlekar och modeller.