Batterigrepp - Nikon
Hej!
Hoppas att ni alla har haft en lika bra jul som jag har haft.
För jag har lyckats få lite pengar i julklapp, vilket ger ett resultat på att om jag håller i pengarna 2 månader till så kommer jag ha råd med ett batterigrepp. Men det jag funderar på, ett nikon batterigrepp MB-D11 till D7000 kostar ca 2190kr just nu men eftersom att det är sänkt överallt så kommer det antagligen bli vanligt pris när jag väl har pengarna. Tänkte iallafall säga, är det värt att köpa ett batterigrepp till D7000 eller finns det "bättre" saker att spara till?
Det jag har just nu till min kamera är
Nikon 18-105mm
Nikon 70-300mm
Nikon 85mm macro
Stativ och ett litet ljustält
Det jag vill ha är ett ljusstarkt objektiv då jag har kompisar som ofta rider i ridhus och fotograferar även ibland skolans konserter. Men problemet är att jag inte vet vilket, och om jag ska ha ett riktigt bra ljusstarkt som fungerar till det lär jag väl spara otroligt längre.
Det jag också funderar på är en blixt, då jag börjar bli mer och mer intresserad av porträttfotografering hade det varit riktigt roligt med ett litet paket för porträtt fotografering men då gäller det ju att ha plats för det också och det har jag tyvärr inte. Men har ni några tips på något sånt?
Många frågor, men frågar man inte får man inget veta.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag älskar batterigrepp. Kameran känns så avhuggen utan ett sånt, tycker jag. Men alla tycker inte likadant. De uppenbara fördelarna med BG är att man ju kan använda dubbla batterier och att man har skilda kontroller och avtryckare på greppet för att lättare ta bilder i vertikalt läge. I mitt fall fick jag också 8bps istället för 5 genom att använda batterigrepp och powerbatteri (kom över ett gammalt sånt billigt samtidigt som jag köpte greppet), men jag vet inte om det finns nåt motsvarande för D7000.
Det jag absolut inte rekommenderar är att köpa pirat. Jag hade ett Meike som gjorde att slutaren började hänga sig när ena batteriet tog slut. Fick ett nytt, men samma problem. Sen tappade jag batterisläden när jag var ute en gång (tog bort den p.g.a. problemen) och efter det köpte jag original. Vilken skillnad! Inga slutarproblem längre och kvaliteten är en helt annan. Så det är bra att du är inriktad på att skaffa original. De funkar bäst. Hade original till min förra D90 och det var aldrig nåt problem med det heller.
Angående objektiv, så tror jag du skulle ha glädje av ett 50/1,8 eller 50/1,4. De är utmärkta porträtt- och konsertobjektiv, och mångdubbelt ljusstarkare än de du har, vilket ger helt andra möjligheter att ta bilder i sämre ljus samt leka med kort skärpedjup. För ridhus kanske en zoom är bättre, men då får man tyvärr ge avkall på ljusstyrkan istället och även betala mer.
En blixt är förstås bra att ha i många fall, speciellt iomhus. Köper du en så rekommenderar jag SB-700. Personen jag köpte mitt batterigrepp och powerbatteripacket av ägde ungefär varenda nikonpryl ur proffssegmentet, och rekommenderade varmt just den här blixten. Helt klart mycket mer lättanvänd än min gamla SB-600, och lite kraftigare dessutom. Jag tror den kan agera commander också och inte bara slave (är dock osäker på det) vilket är bra om man vill att blixten ska trigga andra blixtar trådlöst.
Vet inte hur mycket klokare du blev av det här men kanske litet.. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
har ochså en D7000 och man kan inte vara utan den efter ett tag
ja har man en 70-300 så balancerar ett batterigrepp upp de hur bra som hellst :)
värt varenda krona ;)
Mvh Linnéa
Tack, jag blev faktiskt klokare! ;)
Tror faktiskt att ett batterigrepp kan göra min kamera ännu mer stabil än vad den redan är, så jag tror jag kör på det faktiskt. Objektiv och blixt kan komma lite senare, känns inte som om att det är det mest viktigaste just nu.. mer än en väska som ska klara allting men ändå inte vara allt för klumpig, hm.
Blir det inte ännu tyngre med ett 70-300 och ett batterigrepp? Jag tycker nu att det är riktigt jobbigt även om det är väldigt balanserat, tycker inte att det är direkt framtungt men känns som om att kameran lär bli ännu större och även lite tyngre med två batterier och så. Men som jag skrev till #1 så kommer jag skaffa ett om några månader! :)
Tack båda två!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
haha njaa jag tycker inte det :)
men jag hoppas du blir nöjd med ditt köp:)
Mvh Linnéa
Jag har Meike som jag inte har haft några problem med, iofs för canon men det borde inte vara någon skillnad.
Värd för Pensionärer