Ta kort i spegel
Hej, jag har en Canon EOS 500D och undrar hur jag ska gå till väga för att få ett skarpt foto när jag tar i spegeln.
Jag vill nämligen få ett foto när jag håller i kameran och tar på mig själv, men jag vill inte ha något fjortiskort med jättestark blixt och på mig själv, utan ett skarpt foto på själva kameran när jag håller den över hela mitt ansikte, såg en annan som hade gjort så och det såg rätt häftigt ut.
Jag fick kameran för några dagar sedan och kan den inte så jättebra, någon som kan hjälpa mig?

Jodå, det är ganska enkelt. Du får helt enkelt ta utan blixt.
- Ställ in kameran på att använda bara en fokuspunkt, lämpligen den i mitten
- Använd programläget P eller A och stäng av blixten
- Sikta fokuspunkten på där du vill ha skarpt och tryck ner till hälften
- När du håller knappen delvis nere komponerar du bilden.
Du måste ha rätt mycket ljus på ditt ansikte och kameran, kanske från en lampa som står vid sidan om, kanske en skrivbordslampa. Du måste också ställa in vitbalans för lampljuset. Det enklaste sättet är att välja WB och vrida fram den till ikonen glödlampa. Det går också att mäta upp vitbalansen från ljuset, men det är svårare, särskilt på Canon, och det kräver att man har en bra referens som reflekterar ljuset utan att ändra färg på det.
Glöm inte att ställa tillbaka vitbalansen när du är klar.
Tack så jättemycket! Men nu ska jag fråga en jättedum fårga men aja, vart väljer man WB? Alltså att ställa in vitbalansen…

Det finns några knappar på baksidan som är organiserade i höger - vänster - upp - ner, och som används till att navigera i menyer och när man tittar på bilderna. När man är i läget för att ta bilder är en av dem Vitbalans, den som pekar uppåt, och där står det WB. När man är inne i vitbalansmenyn kan man använda knapparna höger och vänster för att välja eller hjulet invid avtrycket.