Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1674 ggr
Acclaim
0

MotLjusSkydd

Hejsan

tror du jag kan få bättre bilder när jag fotartrav?

skulle det kunna vara något?

och vad är det egentligen för skillnad på canons orginal som är dyrare än ett icke orginal ?

/Acclaim

JazzBass
0

Storleken kan ha betydelse. Sen ska man ha ett som passar för det objektiv man har. Köp originaltillbehör så får du garanterat ett som passar. Motljusskydd gör aldrig bilden sämre men ofta bättre, så satsa på ett sånt bara, det är en bra tilläggsinvestering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Acclaim
0

Jag har en Canon Eos 500 D med ett 75-300 Obj.

kan jag då ha canon orginal "EF 28-200 och EF-S 18-200 IS EW-78D

??

Acclaim
0

http://www.tradera.com/motljusskydd-till-canon-ef-28-200-och-ef-s-18-200-is-ew-78d-auktion_340871_145923517 funkar det till canon eos 500d med75-300 obj?

och blir det bra med att fota trav med?

JazzBass
0

Ett motljusskydd för 28-200 (fullformatsobjektiv) är inte optimalt för ett 75-300 och det är inte alls sagt att det ens passar eftersom din objektivmodell inte nämns. 28 mm på fullformat är ganska mycket vidvinkel, vilket gör att motljusskyddet inte kan vara så stort som det gärna får vara på ett objektiv med 75mm som kortaste brännvidd. Köp en modell som är avsedd för exakt ditt objektiv, inget annat!

Motljusskyddet avgör inte om objektivet är bra att fota trav med eller inte, det är kombinationen av kamera, objektiv, ljusförhållanden och i allra högsta grad användaren som avgör om det blir bra bilder eller inte. Se till att du kan få till rättexponerade bilder och kan använda kamerans följande autofokus (ai servo) så kommer du rätt långt.

Inkanyezi
0

Du bör ha ett djupare motljusskydd än det här på ett 75-300 när det ska användas på APS-kamera. Det här motljusskyddet är gjort för kitzoomen som börjar på 18 mm, eller för 28 mm på fullformat.

Acclaim
0

Så jag ska köpa ett objektiv vid namn 75-300? eller?

JazzBass
0

Vad har du för objektiv? Det kan finnas många olika 75-300mm objektiv för olika märken och modeller, och det är inte alls sagt att det första du hittar passar.

micke87
0

nej du skall köpa ett motljusskydd som passar till DITT 75-300 objektiv… vill du inte satsa på ett orginal får du försöka hitta ett från en tredjepartstillverkare där det står i produktbeskrivningen att det passar till ditt objektiv…

Acclaim
0

Det är canon objektiv JazzBazz

cinna
0

Om jag fattade rätt på Nikon-intro kursen jag var på så blir det alltid bättre med motljusskydd på zoomobjektiv.

Vore jag du skulle jag kontakta ex.vis Cyberphoto för rätt motljusskydd till objektivet. Anger du hela namnet på objektivet kan de säkert hjälpa dig.

Tror JazzBazz är ute efter samma sak; vad är det fullständiga namnet på ditt objektiv? En snabbkoll på Cyberfoto gav mig *väldigt* många att välja mellan…

Martin
0

#11 Det blir inte alltid bättre. Jag har ett Canon 18-135 mm med orginalmotljusskyddet till. Vid blixtbilder inomhus blir det en skugga på bilden från en av kanterna på motljusskyddet, så det fungerar inte att ta blixtbilder med inomhus. Å andra sidan är det kanske inte just i inomhusmiljöer som jag tycker att motljusskyddet behövs mest, även om det säkert kan ha sin befogade plats där också.

Vet inte vad övriga tycker om det?

Och om du på Cyberphoto går in på just ditt objektiv, så kan du under tillbehör se vilket/vilka som passar till ditt objektiv.

mvh Martin

JazzBass
1

#12 - Ja, motljusskydd är oftast bäst att lämna bort då man tar bilder med kamerans inbyggda blixt, då motljusskyddet skuggar blixtljuset. Men i alla andra fall skadar det aldrig bilden utan tvärtom, det är också det bästa möjliga stötskyddet för objektivet.

TS: Du måste uppge hela objektivnamnet, det räcker inte att veta att det är till Canon eftersom det uppenbarligen finns flera versioner av objektivet. Det är inte sagt att ett och samma till alla.

PS. Mitt användarnamn har två s på slutet, inte z.

cinna
0

#13 Sorry!!SkämsFlört

Acclaim
0

men måste man ha orginal tycker du?
och vart ska jag köpa det??

JazzBass
0

#14 - No problem. :-)

#15 - Man måste ingenting, men om man köper originaltillbehör vet man åtminstone att det kommer att passa och håller en viss kvalitet. Ett ganska säkert kort är förstås att köpa ett motljusskydd som du skruvar fast i filtergängorna som följer standardstorlekar, men det rekommenderar jag inte eftersom man ofta då inte kan använda linslock samtidigt.

Istället för att jaga den billigaste piratversionen kan du försöka se var du hittar ett original motljusskydd billigast. Vissa tar rätt så hutlöst betalt för såna här tillbehör, man kan spara rätt mycket pengar om man lite kollar upp priset på några olika ställen först.

Acclaim
0

Ok :)