Kritik - Kanin
Dom är ju suddiga och mörka båda bilderna. Känns inte så genomtänkta!
Okej. Ja första är här iaf både lite brusig och mörk. På andra är jag inte riktigt fullt benägen på att hålla med om att den är mörk iaf.
Bild 1 - hade velat ha bilden ljusare + att jag hade velat ha mer skärpa på kaninen. Skulle nog passa bättre att ha den i en annan miljö. Då täcket får bilden att kännas rörig.
Bild 2 - Hade velat ha mer skärpa i denna bilden med. Och bilden hade varit mer intressant om du tagit bildn antingen i kaninens höjd eller så att kaninen tittar in i kameran :)
Men förövrigt en otroligt fin och söt kanin ^^
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Tackar.
Skärpa visst kan man lägga till det i efterhand. Inte lärt mig så mycket efterbehandlig ännu, mesta jag gör är rätta till Vitbalans och ljus på mina bilder än så länge. (Vilket är gjort på båda av dessa)
Tack för tipset om bakgrunden. Och visst andra bilden skulle nog blivit bättre om han kollade in i kameran, men han är så hiskligt snabb, plus ganska social så ta kort på honom går bara när han förstunden tröttnat på en.
Bild ett hade som dem andra sa varit mycket finare om du hade fotata den något ljusare. Kanske använda stativ eller något som kameran kan stå på.
Bild två kanske man skulle kunna prova lite andra vinklar. Vill du att han ser lång ut så fotografera något underifrån tex och tvärt om om du vill att han ser kort ut.
Mvh Amel
http://www.aigaller.se (blogg + Galleri)
Lite skärpa kan man lägga till i efterhand, men inte för att fixa rörelseoskärpa som här.
Däremot tycker jag du har bra komposition i dina bilder och en intressant vinkel på andra bilden speciellt. Så det är bara att öva med inställningarna för att få till skärpa och ljus. :)
Är det system du har?
Testa att ta i ljusare miljöer, det gör det lättare att få skärpa på bilderna då du kan ha kortare slutartid.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#7 jupp systemkameran som användes.
Och tack för påminelsen om att dubbelkolla på instälningarna borde lagt den på s-läget istället för A. Vid rörliga motiv känns det som koll på slutartiden är det viktigast vilket jag måste erkänna att jag inte äns tänkte på att kolla vad den vissade när jag tog korten.
Ljusare miljöer är lite svårt att hitta dock, men får klura på det
Du kan alltid lätta upp med en blixt eller lampa också. :) Har du dåligt ljus och har kort slutartid så kommer du få en mörk bild. Du kan testa i manuellt läge och välja en stor bländare och kort slutartid. Men troligtvis kommer du behöva lägga till ljus, som en lampa eller blixt. Inte alltid det lättaste att fota inomhus den här årstiden.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Använde min externa blixt på bild nummer två, så blir nog att kolla på hur jag kan göra en lösning med lampor som inte innebär för mycket sladdar
Ett tips till när du ska fotografera nästa gång, Försök att antigne vara i kaninens höjd eller att fånga kaninens uppmärksamhet på något sätt :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt