Canon 1100D
Jag har inte världens bästa ekonomi efter en skilsmässa. Drömmer om en systemkamera. Inget något dyrt eller flashigt skall det vara för det har jag inte råd med.
Iaf så har jag tittat på Canon 1100D som det finns billigt nu på en finsk nätbutik.
Jag hade tänkt mig enkla porträtt inom och utomhus, närbilder på allt möjligt och vid någon enstaka uppträdan av barnen.
Tror ni att denna kamera räcker för mina behov?
Japp, den eller en Nikon 3100 är perfekta instegsmodeller som man kommer långt med. De flesta behöver inte de egenskaperna som de mer avancerade systemkamerorna ger, och dessa förmånliga instegsmodeller ger precis lika bra bildkvalitet som mångdubbelt dyrare kameror.
Objektivet däremot har större betydelse för bilden. Det vanliga 18-55mm objektivet som följer med är bra, men inte så ljusstarkt, vilket gör att det är knepigare att få till bra bilder i sämre ljus (som inomhus) med det, speciellt utan blixt. Om du har råd så försök komma över ett 50/1,8, speciellt om du satsar på Canon kan du hitta ett sånt för en tusenlapp. Det är ett ljusstarkt objektiv, passar perfekt för porträtt och foto av barn, och ger möjlighet till avsevärt kortare skärpedjup som många tycker är snyggt.
I övrigt om du är ute efter en förmånlig kamera, så tror jag det kan vara bättre att satsa på en begagnad modell om du på det viset kan få loss lite extra pengar för ett bra ljusstarkt objektiv. Ett bra objektiv gör mycket mer för bilderna än en modernare kamera.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jo en sån där 50mm ljusstarkt objektiv är det något jag kommer att satsa på när jag får loss lite mera pengar. 
Det är många som är nöjda med sitt 50mm/1.8 och jag tror du kommer bli lika nöjd du med. 
Nu har jag beställt denna kamera med bildstabilisering i objektivet samt ett 50mm/f1.8 extra. Hoppas jag blir nöjd med den. :)
Jee! Du ska nog bli nöjd med det paketet gissar jag, testade en 1100D igår faktiskt och den var riktigt trevlig. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack JazzBass. 
Jag var faktist och köpte precis en sådan kamera idag på rean, har testat den lite och är nöjd måste jag säga, jag som endast har haft en nikon d40 innan.
Även jag köpte det dyrare paketet med objektivet med bildstabilisator.
Var ifrån har du beställt din kamera och det extra objektivet?
Jag köptr min via Cyberphoto.fi.
Vad får du ge för det objektivet du beställde?
Jag fick ge 109€ för den.
Ja det var ju inte så farligt