Hjälp med kameraval
Hej!
Jag har tagit första steget till att införskaffa mig en systemkamera, jag har bestämt mig för vilket hus jag vill ha. Canon eos 600d. Jag tror att det passar mig perfekt som första "riktiga" kamera och som jag kan utvecklas med under förhoppningsvis lång tid.
Sen tog det stopp. Vad gör jag nu?
Jag är öppen för all typ av fotografering, ibland landskap, ibland porträtt, ibland macro, ibland djur etc. (Lutar mest åt porträtt dock.) Så ett allroundobjektiv behöver jag. Alla siffror och namn och grejer snurrar runt framför ögonen och jag får inte rätsida på det.
Kort och gott undrar jag; är detta ett bra paketerbjudande? http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6406849 Om jag förstått det rätt så ingår två objektiv? Kan de passa mig och håller de förhållandevis hög kvalitet?
Om det inte är bra, vad borde jag istället titta på? Priset är inte superviktigt, om det är högre får jag helt enkelt vänta lite längre med inköpet.
Jag vore oerhört tacksam om det finns någon vänlig själ där ute som kan ge mig någon minut av sin tid för att svara. Verkligen! Känner mig väldigt förvirrad av allt just nu, jag vill ju bara ha en "bra" kamera!
(Hoppas att jag postar på rätt ställe…)
Hej,
som jag ser det är det bara ett objektiv med, ett Canon 18-135/3.5-5.6 IS. Om vi börjar med siffrorna 18-135 är det brännvidd och för att göra det enkelt kan man säga att ju lägre siffror ju mer får du med (vidvinkel). Jag har ett sådant objektiv till min Canon 60D och häromdagen när vi firade jul så kunde jag stå ett par meter från ett långbord med 10-12 platser på varje sida och med kameran i stående format ta ett foto där hela bordet och alla på båda sidorna kom med när objektivet var på 18 mm. Om jag istället hade zoomat till 135 hade jag kanske fått med bara ett par av personerna längst bort, eller bara ansiktet på någon av de som stod närmst. På ju större avstånd man skall fotografera ju fler "mm" behöver man (väldigt förenklat).
Objektivet är helt ok som ett allroundobjektiv, i olika tester är det oftast ett av de som får högst betyg när man jämför objektiv med så här stora omfång i brännvidd. För ju mer man måste kompromisso (ju mer man skall kunna zooma) ju sämre blir kvalitet i någon del. För mig fungerar objektivet bra i vardagssituationer men jag kommer inom kort att köpa ett som är ljusstarkare (det är siffrorna bakom "/") vilket innebär att det blir bättre bilder/lättare att ta bilder när det är lite mörkare (som t.ex. inomhus). Ju lägre siffra bakom "/", ofta ett f framför också, ju mer ljuskänsliga/ljusstarka är objektiven (och ju dyrare är de också). Här innebär det att när objektivet är på 18 mm är ljusstyrkan 3.5 och när objektivet är på 135 mm är den 5.6.
I och med att det är ett allroundobjektiv så har den ingen jättestyrka och macrobilder blir inte så bra, dels finns inget macroläge på den och dels har den inte en jättebra närgräns. Man kan ta skapliga närbilder genom att zooma, om man bara har tillräckligt mycket ljus, men så nära att det blir vad jag kallar macro (t.ex. insekter osv) tycker jag inte att det blir även om jag inte har testat så mycket av just den typen.
Men som allroundobjektiv till att fungera i de flesta situationer tycker jag det fungerar bra. Jag tycker det är ett objektiv som man klarar sig bra på ett tag tills man kommer på vad det är för andra objektiv man behöver.
mvh Martin
Oj, det var visst fel länk jag gav! Det här är rätt: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8301610 och där finns även ett till objektiv med. Ett Canon EF 50 mm 1:1,8 II objektiv. Det ser ut att vara ett väldigt billigt ett… frågan är väl om det är prisvärt?
Tack så hemskt mycket för din hjälp! Då blev jag lite klokare och även lite säkrare på att det kanske skulle passa mig.
Det objektivet kommer jag själv att köpa inom kort. Ett mycket uppskattat objektiv till bland annat porträtt, och det är ju väldigt ljusstarkt dessutom. Många omdömen och recensioner har beskrivet det som "ett plastigt intryck" i byggkvalitet men att det är riktigt bra kvalitet på det. Jag har sett väldigt många bra foton med det objektivet och det kommer som sagt att bli nästa objektiv jag köper in, och det kommer att bli ganska snart. Kommer att användas främst till bilder i hemmet på dottern och familjen i övrigt.
mvh Martin