Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 589 ggr
Schubert
0

Canon 70-200mm 4L?

Jag har i dagsläget endast ett objektiv till min Canon, vilket är ett Canon EF 50mm 1.8 II. Det är helt okej, om än att jag upplever det plastigt, autofokusen fungerar inte alltid så bra som jag hoppas på och jag känner mig ganska låst med det. Jag har länge funderat på att köpa ett Canon EF 70-200mm 4L - och min fråga är hur bra det passar till porträttfotografering (både ute och inomhus, ofta på lite längre avstånd), djurfotografering (även här både ute och inne), naturfotografering och liknande?

Martin
0

Jag har inte själv testat objektivet på länge, men testade det för en 3-4 år sedan (om det var samma version, men det tror jag) med en Canon Eos 20D. Brännvidden gör ju att du kan inte vara lika nära som med ditt 50 mm men det är ingen stor skillnad från minsta brännvidden och om du dessutom fotograferar på lite håll så skulle jag vilja påstå att du ganska säkert kommer att bli nöjd med den, även om jag inte använde den till just porträttfotografering. Jag använde den till fågelfotografering och där tyckte jag att brännvidden var rent för kort. Jag skulle dock satsa på det med IS (om det nu finns en variant utan IS vilket det namn du skrivit antyder).

mvh Martin

Schubert
0

#1 Tack Martin för ett bra och utförligt svar. Glad

Martin
0

#2 Ingen fara. Kanske skall göra ett tillägg. Att fotografera inomhus i vanliga lägenheten kanske brännvidden är lite för stor, det kan bli svårt att hitta bra avstånd till modellen. Har du däremot en studio eller liknande med lite avstånd till modellen så kan det gå bra. Har du ett objektiv eller om du har någon kompis som har det som går till mer än 50 mm kan du testa att titta i sökaren vid olika brännvidder (som ju står på objektivringen) så får du en uppfattning om vilket utsnitt du får.

Jag har ett 18-135 mm objektiv (standard, så inget ljussvagt eller så) och i 18-mm läget så fick jag t.e.x på julfirandet med ett långbord vid julbordet med ca 20 personer, alltså 10 personer på vardera sidan (med kameran i stående format). Vid 135 mm läget fick jag vid julklappsutdelningen ett halvfigur (dvs ansikte och överkropp) på tomten och min dotter när hon satt i hans knä vid julklappsutdelningen, på ett avstånd på cirka 3 meter.

Det gäller att prova sig fram och har du ingen kompis med annat objektiv kan du alltid be att få testa objektivet i butiken, då kan du zooma in olika mycket och se hur mycket person du får med på olika håll och om det verkar vara något för dig.

mvh Martin

Schnauzertik
0

EF 70-200mm 4L är iofs ett bra objektiv men för porträttfoto ska man tänka på att man inte kan få särskilt kort skärpedjup med det.

Värd för Pensionärer