Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1030 ggr
faimh
1

Hjälp nån?:)

Hej jag har nyss köpt en NIKON D5100 och ett Sigma 18-125 3,8-5,6 DC HSM OS objektiv. Men när jag ska fota med AF och med live view samtidigt går det inte, den varken fokuserar eller fotar. Och jag har även testat att fota när det är ljust om det skulle vara problemet, men det var det inte. Så är det något som är fel i kameran eller objektivet eller går det helt enkelt inte att fota med AF och med live view samtidigt? För AF fungerar utmärkt när jag inte har på live view och alltså kollar i sökaren. Tacksam för svar:)

JazzBass
0

Liveview-fokuseringen är långsam, men det borde ju fokusera när du trycker ner knappen halvvägs. Nu har jag ingen erfarenhet av D5100 men det finns några olika fokuslägen, kan hända att liveviewen inte funkar med alla. Den borde åtminstone funka med AF-F (som är speciellt utvecklat för liveview) och AF-A, tror jag. Är osäker på om det funkar med AF-S och AF-C. Testa, kanske felet är att du har ställt in fel fokuseringsläge.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

cinna
0

Vet att min D90 är riktigt slö i kontrastfattiga miljöer och Lv-påslagen, så jag använder numera alltid sökaren istället. Kanske är lite samma andas barn med D5100??

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla sätt att fokusera finns inte i direktvisningsläget, se bruksanvisningen:

Amalia.wahlström
0

I min kamera fungerar inte detta heller men så har det varit sen jag köpte den och jag har frågat folk om detta men de sa att den "funktionen" inte finns i alla kameror.

faimh
0

#1 #3 Jag har testat att ändra till AF-F men det fungerar ändå inte, den fokuserar inte och det går inte ens att knäppa kort. Och jag vet inte om det är kameran eller objektivt felet sitter, någon som har en aning?:) Tack för era svar förresten:)

faimh
0

#4 jaha vem vet, det kanske är så det är för mig:)

Amalia.wahlström
0

Ja kanske det :P

Inkanyezi
0

AF-F är sällsamt slött vid direktvisning. AF-S är något långsamt, ungefär som kompaktkameror, men båda ska fungera. Om det inte fungerar alls, så stämmer det ju inte som bruksanvisningen anger, och då kanske du måste uppdatera firmware för att kameran ska fungera som det är tänkt. Kolla på Nikons hemsida om det finns en uppdatering.

Om du ska uppdatera är det mycket viktigt att du följer anvisningarna. Du får inte stänga av kameran, ta ur kortet eller ta ur batteriet medan den uppdaterar, och batteriet måste vara fulladdat. Uppdateringen kan ta flera minuter, och uppdateringsfilen måste placeras på rätt ställe på minneskortet.

Men det kan också tänkas att du helt enkelt inte upptäcker att det faktiskt fungerar. Alla objektiv med autofokus fungerar likadant, så det är en funktion i kameran att använda kontrast-AF när man använder direktvisning. Det är mycket långsammare än AF när man använder den optiska sökaren. Ibland fungerar det inte alls, exempelvis när det är mörkt.

Det kan fungera när det är mörkt om AF-lampan är på, men bara på nära håll.

faimh
0

#8 Tack så mycket, får testa det:)