LAB eller Camera Raw???
Jag har gråttat ner mig lite mer i detalj i LAB i photoshop. Men det jag inte kan avgöra är.
Om man fotograferar i RAW format. Är det bättre att öka färgerna i Camera RAW eller i LAB?
Mvh Amel
http://www.aigalleri.se (galleri + blogg)

Korrektion/ändring av färger och kontrast/tonkurvor är alltid bäst att göra i råkonverteringen, eftersom man har fler bitar att leka med där och inte lika lätt råkar ut för bandning och posterisering som om man gör det i en åttabitarsbild. Så långt som möjligt bör man göra alla ändringar av färg och ljushet när man jobbar med råfilen.
Jag skall säga dig att jag börjar undra om det verkligen stämmer. Inte nog med att jag hört massa olika åsiker på olika forum om det där med bitarna utan efter att provat det lite själv så har man så som jag testat ut det denna korta stund mycket mer kontroll på färger i LAB än i Camera Raw…

Det handlar inte om "mer kontroll på färger", utan om data som bilden byggs upp av.
När man justerar kurvorna i ACR använder programmet alla tolv eller fjorton bitar som finns i råfilen, och det gör att man har betydligt fler bitar i mellantonerna än när man har fört över bilden till bildbehandlingsprogrammet. Det gör att man har bättre förutsättningar för en jämn gradation än om man ändrar färger och tonkurvor i Photoshop eller liknande program.
Kanske jag skulle ha tryckt på att man så långt som möjligt ska göra korrektionen innan man för över råfilen till bildbehandlingsprogrammet. Det handlar alltså inte om att göra skärpning eller annat finlir, och inte heller andra subtilare ändringar av bilderna, utan enbart Vitbalans, tonkurvor och i förekommande fall mättnad. Resten gör man i bildbehandlingen, och man kan också göra smärre justeringar av färg där om man kanske inte träffade helt rätt i ACR. Det kan till exempel vara att man har blandljus och vill minska färgkontrasten som kommer av att ljuset inte har samma färg. Men också där är det bättre att göra korrektionen i ACR så att man har två bilder, en med det kalla och en med det varma ljuset och lägga de skilda bilderna i olika lagermasker och slå ihop dem snyggt.
Om man inte är så känslig för posterisering och ska göra bilden i litet format, till exempel till webben, kanske det inte spelar så stor roll, men förutsättningarna för kvalité är bättre om man gör alla korrektioner av tonkurvor och färg innan man för över bilden till ett bildformat.
Men i LAB kan du juh jobba i hela 16 bitar också. Detta har jag också testat kanska noga och kan inte se något större skillnad om jag ändrar färgerna i 8 eller om jag ändrar färgerna i 16bitar.
Det som är kanska intressant med LAB i gemnförelse med RAW är att i LAB finns det så många olika färger som igentligen inte ens existerar i verkligheten. Med andra ord så kan skärmen bara visa ca 40-50% av alla färgen som man kan få fram med LAB.
Så jag undrar verkligen om Camera RAW e bättre än labb på att fixa med färger. På alla bilder jag hittills tesat så har jag fått bättre, starkare färger (utan att dem gått isönder), och bättre kontroll på färgerna i LAB än i Camera RAW.
Så ämnet tål att provas mer och diskuteras.
http://www.aigalleri.se (galleri + blogg)
Mvh Amel