Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1456 ggr
Mirre9898
0

Vad ska jag göra?!.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!, ja det är en sak som stör mig…

Jag har fått en ny systemkamera (Nikon D3100) och jag fick den i lördags, alltså är den helt ny. Och problemet är där man tittar för att se vad man tar kort på (vet inte vad det heter) är smutsigt, och jag har försökt att ta bort det men det går inte… Det är som att det är inuti själva fönstret (svårt att förklara). Det fanns inte där när jag fick kameran (Men i dag märkte jag det, det kunde ha varit i går men jag vet inte exakt men det var inte så när jag fick den i alla fall). Det som irriterar mig är när man tittar in i hålet så blir det suddigt. Ska jag lämna in kameran till där jag fick den och ta bort det? eller hur ska jag göra? :).

Tack i förväg.

(man kanske inte ser så mycket på bilden men det är som fläckar och streck.. Det är inte repor i alla fall)

Miranda

Hanna
0

Sitter det på spegeln kanske? Då måste du pensla eller blåsa bort det med tryckluft typ. Inte peta!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
0

Jag hade nog åkt tillbaka med den och bett affären (om det nu var där ni köpte den) att fixa det.

Mirre9898
0

1# Okej, Jag ska fråga min pappa om kvitto och så, så vi kan lämna in den. Men problemet är att han köpte den säkert i nyköping (där han bor) och jag bor i upplands väsby (i stockholm) och det kommer nog ta ett tag innan jag åker dit, säkert någon gång när skolan har börjar (alltså 9 januari) och jag vill helst använda kameran på lovet för att ta kort på den vackra vintern, Men jag ska höra med honom. 
Om man ska testa med en pensel, måste man ha en speciell pensel då?.

Miranda

Hanna
0

#3 Finns speciella penselkit till kameror. Har smuts på spegeln i min kamera också, det syns inte när jag tar kort så har ignorerat det. Dock har den tre år på nacken.

Mirre9898
0

#4 Okej, tack. Men jag irriterar mig på det för att det är så pass mycket smuts :).

Miranda

Inkanyezi
0

Det enda som syns är lite vattendroppar, och dom kan du ju torka bort.

Om det är suddigt så har du antagligen kommit åt okularinställningen, som man kan justera för om man har ett brytningsfel, är närsynt eller långsynt.

i övrigt kan du hålla ren kameran utvändigt genom att torka med en mjuk trasa, kanske med en mikrofiberduk, men ge dig inte på någonting som är inuti utan att lära dig hur det ska gå till. Det finns saker som man ibland måste göra rena därinne, men du ska inte ta av objektivet i onödan, för det är större risk att du smutsar ner mer än att det blir rent, och det finns grejer där som är lätta att skada.

Okularinställningen, den som justerar om det blir suddigt i sökaren, sitter vid sidan av titthålet där på baksidan, lite under gummimuffen i övre högra hörnet.

Mirre9898
0

#6 Okej tack så mycket, då vet jag.

Men vet någon nåt bra kit med rengörnings saker till kameran man kan beställa?, skulle behöva det om det blir smutsigt någon stans så kan man snabbt fixa det. Har någon nåt tips? :).

Miranda

micke87
0

#6 ser det inte lite ut som en fett fläck bakomvattendropparna också? typ som ett fingeravtryck?

#7 för utvändig rengöring räcker det som som sagt med en vanlig microfiberduk/glasögon-puts-duk finns garanterat att köpa i närmaste elektronikaffär om du inte skulle ha en hemma.

tror exempelvis netonnet har en för typ 25kr

mvh

micke

Inkanyezi
0

Du behöver inte några speciella saker för att hålla kameran ren. Du ska undvika att smutsa ner den, och du bör skydda den från vatten och smuts. Om den har blivit smutsig kan man torka av den med en lätt fuktad mikrofiberduk eller bomullshandduk. Om linserna är smutsiga på utsidan gäller samma. Du torkar av med en ren bomullsduk eller mikrofiber. Damm kan man blåsa bort med en sådan gummituta som finns på apoteket för att göra ren öronen.

Mikrofiberdukar brukar finnas i vanliga affärer, och de finns också bland annat på Clas Ohlson, och de är inte överdrivet dyra. Man kan tvätta dem i maskin i 60° utan sköljmedel. Samma om man använder en kökshandduk. Den ska vara ren,och tvättad utan sköljmedel. Om du vill använda mikrofiberduken fuktig, så blöter man ett hörn, viker in det och viker ihop den, och så vrider man den hårt så att hela duken blir fuktig. Den ska inte lämna något vatten ifrån sig när man torkar med den.

Det finns grejer att göra ren kamerans sensor, men det ska du till att börja med låta bli helt och hållet. Det är mycket större risk att du ställer till något därinne än att det blir bra, och grejerna för att göra ren sensorn är svindyra dessutom.

Mirre9898
0

#8 Okej, är de det enda man behöver?.

Miranda

Mirre9898
0

Någon mer än jag som har Nikon D3100 och kan tipsa om en bra kamera väska?, behöver verkligen en.

Miranda

Mirre9898
0

och smutset går inte bort med mikrofiber duken :( Jag får väll åka till elgiganten och lämna in kameran…

Miranda

[Fibbe]
0

Du behöver förmodligen inte lämna in på samma elgiganten som du köpte den om du bestämmer dig för att lämna in. Det går säkert bra med ett elgiganten närmare dig så du slipper ta dig till nyköping, bara du har kvittot eller annat köpebevis.

Inkanyezi
1

Det kan vara bättre om du tar dig till Lasses Kameraservice i Björknäs (vid Björknäs Torg) eller möjligen om du går till Kameradoktorn på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Där lär du i alla fall få något vettigt råd om hur du ska göra och vad som kan ha orsakat problemet.

[PeterWem]
0

En sådan här blåsbälg ska du ha. Med den blåser du rent ovanför spegeln på glaset där. Du ska inte röra spegeln alls, detta då silverlagret till skillnad från vanliga speglar ligger utanpå glaset och inte innanför.

Mirre9898
0

12# Kom på det nyss också…. Ska försöka få tag på kvittot.

14# Men jag har garanti på den, så om jag lämnar in på expert så fixar dom det gratis?. Den närmaste expert ligger i sollentuna.

15# Okej, tack. Ska köpa hem en sån nu.

Miranda

Inkanyezi
2

Garantin på kameran beror inte på var du har köpt den. Det finns anvisningar för hur man ska göra med garanti bland papperen som följer med kameran när man köper en ny kamera. Jag är inte helt säker, men jag tror att Lasses Kameraservice kan vara en auktoriserad Nikon-verkstad som åtar sig garantireparationer.

Men det som syns på bilden, och om det är felet på kameran, så ser det inte ut som om det skulle gå på garanti.

Därför är det bra att ta kontakt med någon som är kunnig; jag skulle undvika El-Giganten.

Mirre9898
0

17# Okej, jag ska åka i dag och lämna in den, eller i alla fall se vad det är. För liksom det går inte bort med mikrofibers duk, för det sitter liksom inuti (?). Altså bubblorna sitter inuti.

Miranda