Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 830 ggr
Schnauzertik
0

Återanvändning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att följa tidens anda med återanvändning har jag tagit en studiobild och satt ihop med  ett par tidigare bakgrunder.

Kan man göra så här eller är det alldeles för stora skillnader mellan bakgrund och porträtt, vad gäller t.ex. ljus o färger?

Hur fungerar kompositionen?

Här är bägge bilderna rätt nytagna.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bakgrunden ett inskannat dia från slutet av 60-talet.

Värd för Pensionärer

DesK
0

Jag tycker att detta är ett intressant och spännande projekt och skulle gärna vilja se mer i samma anda Glad

/Désirée

Amelida
1

Jag tycker att det passar ganska så bra ihop med bakgrund 2. Anledningen till att jag tycker att bild 1 inte passar så bra är pga kläderna. Dem är inte så passande för den sortens bild och dem är lite för ljusa för att vara utomhus när det är så mörkt.

Mch Amel

http://www.aigalleri.se

Schnauzertik
0

#3 Tack för en bra kommentar.

Visst är det så att själva porträttet inte smälter ihop med bakgrunden ( och största skillnaden är i första bilden). Däremot framhävs porträttdelen starkt och blicken fastnar där.

I andra bilden kunde jag ju ha balanserat fägtonerna så den hade smält mera in men då hade effekten blivit en annan.

Jag prövade en del och undrar hur långt man kan gå utan att det blir alldeles orimligt. Säkert kan man ha olika åsikter om detta och det kunde vara kul att läsa dem och motiveringar till varför.

Värd för Pensionärer

Amelida
0

Jag tror att man med en bra och kvalitativ studio bild kan göra mycket med. Det man däremot kanske ska tänka på är kläderna. Har man tillgång till studio så kan man tex ta en stor stor bild, plansh eller liknande och ha i bakgrunden istället för att klippa och klistra i PH. Bilderna kan då bli lite mer kvalitativa. Men du får som sagt prova dig fram.

MVH Amel

http://www.aigalleri.se